* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Kabinková lanovka Růžová hora - Sněžka

Původní lanovka byla vyrobena firmou Transporta Chrudim v licenci švýcarské firmy Von Roll. Práce byly  zahájeny v roce 1946 odlesněním trasy 1. úseku (Pec pod Sněžkou - Růžová hora), navážením potřebného materiálu a postavením pomocné dopravní lanovky. Vlastní stavba a montáž lanové dráhy probíhala v letech 1947 a 1948. Z dokladů z období stavby vyplývá, že v roce 1948 bylo prostavěno 1 859 948,21 Kčs. Provoz na 1. úseku Pec p. Sn. - Růžová hora byl zahájen dne 15. ledna 1949. O přepravu byl značný zájem a tak bylo v 1. roce přepraveno celkem 194 tis. osob. Současně probíhalo dokončování druhého úseku na Sněžku. Zde byl zkušební provoz zahájen 10. listopadu 1949 a trvalý pak 1. července 1950. V prvních letech bylo nutno odstranit řadu technických problémů a provést řadu vylepšení. Po několika letech se však začínají projevovat na zařízení a hlavně na budovách extrémní klimatické podmínky, které jsou odborníky přirovnávány k arktickému klimatu. Např. vrcholek Sněžky je tak větrný, že někdy nestačil ani větroměr měřící rychlost do 55 m/s (200 km/hod)! Jednalo se zejména o technické problémy. Každou zimu, zejména v období tvorby námrazy a silných větrů docházelo na 2. úseku i několikrát za zimu k padání dopravního lana z podpěr. Proto byla v letech 1962-63 provedena Transportou Chrudim rekonstrukce tratě, při které byly některé podpěry sníženy, přidány, nebo naopak odstraněny. Provedená úprava situaci zlepšila, ale padání lana neodstranila. Jediným kladem je, že vítr sfoukne lano pouze v době, kdy je lanovka mimo provoz - většinou v noci. Snad k největšímu pádu došlo v roce 1968, kdy bylo nutno nahodit lano od podpěry č.3 po obou stranách. Nahazování trvalo celkem 5 dnů. Se stále stoupající návštěvností zejména v sedmdesátých letech se čím dál více (zejména v létě) začíná projevovat malá kapacity lanovky. V Peci se tak tvořili fronty, ve kterých cestující trávili až čtyři hodiny. Od zahájení provozu v roce 1949 do konce roku 1998 bylo ze stanice Pec pod Sněžkou vypraveno celkem 9 677 940 a na Sněžku vyvezeno 6 011 003 cestujících.

Průběh výstavby :

  • poslední jízda původní lanovky s cestujícími (13.05.2012)
  • zahájena demontáž původní horní stanice (14.05.2012)
  • probíhá bourání střechy horní stanice, ke svozu zbouraného materiálu je stále využívána původní lanovka (12.06.2012)
  • dnes se uskutečnila definitivně poslední jízda původní lanovky Von Roll (28.07.2012)
  • dnes bylo sneseno dopravní lano a dvojpodpěra č. 23 (30.07.2012)
  • probíhá demontáž původních podpěr a technologie horní stanice prostřednictvím vrtulníku Mi-8 firmy Techmont. Dvě podpěry jsou určeny pro muzeum, zbytek poputuje do šrotu. Zároveň již byla provedena demolice části objektu stanice na Růžové hoře (01. a 02.08.2012)
  • probíhá betonáž základů horní stanice (29.08.2012)
  • na parkoviště je již průběžně dodávána technologie nové lanovky - hlavy podpěr, staniční pilíře, staniční dopravníky, zároveň jsou zde uloženy díly lanovky Von Roll z horního úseku které poputují do muzea (07.09.2012)
  • dnes byla zahájena doprava staniční technologie vrtulníkem na Sněžku, zároveň již byl na své místo usazen přední staniční pilíř (21.09.2012)
  • dnes byla pomocí vrtulníku Mi-17 s nosností 5 t zahájena montáž horní stanice na Sněžce - je smontován základní rám usazený na hlavních pilířích (01.10.2012)
  • technologie horní stanice je smontována, zároveň byla zahájena montáž konstrukce jejího zastřešení. Původní mezistanice Růžová hora je již zcela zbourána (13.10.2012)
  • v dolní stanici jsou vybetonovány staniční pilíře, v horní stanice pokračuje montáž pilířů opláštění (12.05.2013)
  • dnes byl v dolní stanici na Růžové hoře usazen podzemní pohon nové lanovky (22.05.2013)
  • dnes byla dovezena první polovina kabin (06.06.2013)
  • zahájena betonáž patek podpěr prostřednictvím vrtulníku (24.07.2013)
  • technologie dolní stanice na Růžové hoře je z větší části zkompletována, v horní stanici probíhá montáž opláštění stanice (26.07.2013)
  • probíhá usazování příhradových tubusů podpěr prostřednictvím vrtulníku, podpěry mají z nostalgických důvodů design původní "vonrollky" (17.08.2013)
  • jsou usazeny příhradové tubusy podpěr č. 2 až 7, probíhá montáž tlačné podpěry č. 1 a betonují se další patky podpěr. Pokračuje také montáž opláštění dolní stanice a v obou stanicích je již v oběhu usazeno po jedné kabině pro účely nastavování dopravníků (05.09.2013)
  • tubusy dvou třetin podpěr jsou usazeny na svých místech (08.09.2013)
  • probíhá usazování zbývajících tubusů podpěr v horní části trasy (25.09.2013)
  • probíhá usazování hlav podpěr (01. - 03.10.2013)
  • probíhá rozvinování dopravního lana (11.10.2013)
  • dopravní lano je rozvinuto a zapleteno (18.10.2013)
  • probíhají zkušební jízdy s kabinkami (11.11.2013)
  • probíhají zátěžové zkoušky s pivními sudy (19.11.2013)
  • zahájení pravidelného provozu (22.02.2014)
Nezobrazit průběh výstavby

Lanovka je v provozu :

Zimní i letní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných kabinek (KLO-4)
Výrobní typ : GD4

Tažná větev :

pravá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v horní stanici
Přepravní kapacita :  250 osob/hod
Šikmá délka :  2012 m  
Vodorovná délka :  1997 m
Dolní stanice :  1339 m.n.m. Růžová hora
Horní stanice :  1588 m.n.m. Sněžka
Převýšení :  249 m
Výkon hlavního pohonu :  224 kW
Průměr dopravního lana : 38 mm  
Maximální dopravní rychlost :  5,0 m/s
Čas jízdy :  6,7 min 402 s
Časový interval kabinek : 57,6 s
Vzdálenost kabinek 288 m
Počet kabinek 17 + 3 nákladní
Počet podpěr :  19 z toho 4 tlačné
Garážování kabinek : depo v dolní stanici
Výrobce :  Leitner kabinky Sigma
Zařízení je v provozu od roku : 2014 (výstavba 2012-2013)
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 12 + (2 + 2) tlačná s protikladkami CPS 11 4 nosná
2 tažná – 6
vratná – 8
nosná 12 tažná –
8
+ (2 + 2)
vratná –

10
+ (2 + 2)
tlačná s protikladkami CPS
3 6 nosná 13 4 nosná
4 4 nosná 14 4 nosná
5 2 x 4 nosnotlačná 15 8 + (2 + 2) tlačná s protikladkami CPS
6 6 nosná 16 6 nosná
7 4 nosná 17 4 nosná
8 4 nosná 18 4 nosná
9 6 nosná 19 10 nosná
10 8 + (2 + 2) tlačná s protikladkami CPS      

 

  Fotogalerie 

 

  Videogalerie

 

Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

Lanová dráha Sněžka, a.s.

542 21 Pec pod Sněžkou

Tel.: +420 499 895 138, +420 499 895 137

Fax: +420 499 895 138

E-mail: info@snezkalanovka.cz

 

Web: www.snezkalanovka.cz

 

Technické parametry původní lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček (SLO-2)
Výrobní typ : VR 101

Tažná větev :

pravá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  závažím v horní stanici
Přepravní kapacita :  250 osob/hod
Šikmá délka :  1967 m  
Vodorovná délka :  1952 m
Dolní stanice :  1354 m.n.m. Růžová hora
Horní stanice :  1594 m.n.m. Sněžka
Převýšení :  240 m
Výkon hlavního pohonu :  55 kW
Průměr dopravního lana : 23 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,5 m/s
Čas jízdy :  13,2 min 810 s
Časový interval sedaček : 29 s
Vzdálenost sedaček :  72 m
Počet sedaček :  55
Počet podpěr :  23 (původně 24) z toho 6 tlačných
Garážování sedaček : manuální depo v dolní stanici, odstavná kolej v horní stanici
Výrobce :  Transporta Chrudim v licenci Von Roll
Zařízení bylo v provozu od roku : 1950 do roku 2012
Rekonstrukce byla v roce :  1962-63 - rekonstrukce tratě

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 6 nosná 13 6 nosná
2 6 nosná 14 8 (1) tlačná
3 6 nosná 15 6 nosná
4 4 nosná 16 6 (1) tlačná
5 4 nosná 17 6 nosná
6 6 (1) tlačná 18 6 (1) tlačná
7 6 nosná 19 4 nosná
8 4 nosná 20 4 nosná
9 4 nosná 21 4 nosná
10 4 nosná 22 8 (1) tlačná
11 4 nosná 23 8 + 6 nosná
12 8 (1) tlačná      

 Pozn.: Číslo v závorce u tlačných podpěr udává počet kladek kontroly polohy lana

 

  Fotogalerie 

 

   Videogalerie

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku