|
Kabinková lanovka Růžová hora - Sněžka
Původní lanovka byla vyrobena firmou Transporta Chrudim v licenci švýcarské
firmy Von Roll. Práce byly zahájeny v roce 1946 odlesněním trasy 1. úseku
(Pec pod Sněžkou - Růžová hora), navážením potřebného materiálu a
postavením pomocné dopravní lanovky. Vlastní stavba a montáž lanové dráhy
probíhala v letech 1947 a 1948. Z dokladů z období stavby vyplývá, že v
roce 1948 bylo prostavěno 1 859 948,21 Kčs. Provoz na 1. úseku Pec p. Sn. - Růžová
hora byl zahájen dne 15. ledna 1949. O přepravu byl značný zájem a tak bylo
v 1. roce přepraveno celkem 194 tis. osob. Současně probíhalo dokončování
druhého úseku na Sněžku. Zde byl zkušební provoz zahájen 10. listopadu
1949 a trvalý pak 1. července 1950. V prvních letech bylo nutno odstranit řadu
technických problémů a provést řadu vylepšení. Po několika letech se však
začínají projevovat na zařízení a hlavně na budovách extrémní
klimatické podmínky, které jsou odborníky přirovnávány k arktickému
klimatu. Např. vrcholek Sněžky je tak větrný, že někdy nestačil ani větroměr
měřící rychlost do 55 m/s (200 km/hod)! Jednalo se zejména o technické
problémy. Každou zimu, zejména v období tvorby námrazy a silných větrů
docházelo na 2. úseku i několikrát za zimu k padání dopravního lana z
podpěr. Proto byla v letech 1962-63 provedena Transportou Chrudim rekonstrukce
tratě, při které byly některé podpěry sníženy, přidány, nebo naopak
odstraněny. Provedená úprava situaci zlepšila, ale padání lana
neodstranila. Jediným kladem je, že vítr sfoukne lano pouze v době, kdy je
lanovka mimo provoz - většinou v noci. Snad k největšímu pádu došlo v
roce 1968, kdy bylo nutno nahodit lano od podpěry č.3 po obou stranách.
Nahazování trvalo celkem 5 dnů. Se stále stoupající návštěvností zejména
v sedmdesátých letech se čím dál více (zejména v létě) začíná
projevovat malá kapacity lanovky. V Peci se tak tvořili fronty, ve kterých
cestující trávili až čtyři hodiny. Od zahájení provozu v roce 1949 do
konce roku 1998 bylo ze stanice Pec pod Sněžkou vypraveno celkem 9 677 940 a
na Sněžku vyvezeno 6 011 003 cestujících.
Průběh výstavby :
-
poslední jízda původní lanovky s cestujícími (13.05.2012)
-
zahájena demontáž původní horní stanice (14.05.2012)
-
probíhá bourání střechy horní stanice, ke svozu zbouraného
materiálu je stále využívána původní lanovka (12.06.2012)
-
dnes se uskutečnila definitivně poslední jízda původní
lanovky Von Roll (28.07.2012)
-
dnes bylo sneseno dopravní lano a dvojpodpěra č. 23
(30.07.2012)
-
probíhá demontáž původních podpěr a technologie horní
stanice prostřednictvím vrtulníku Mi-8 firmy Techmont. Dvě podpěry
jsou určeny pro muzeum, zbytek poputuje do šrotu. Zároveň
již byla provedena demolice části objektu stanice na Růžové
hoře (01. a
02.08.2012)
-
probíhá betonáž základů horní stanice (29.08.2012)
-
na parkoviště je již průběžně dodávána technologie nové
lanovky - hlavy podpěr, staniční pilíře, staniční
dopravníky, zároveň jsou zde uloženy díly lanovky Von Roll z
horního úseku které poputují do muzea (07.09.2012)
-
dnes byla zahájena doprava staniční technologie vrtulníkem
na Sněžku, zároveň již byl na své místo usazen přední
staniční pilíř
(21.09.2012)
-
dnes byla pomocí vrtulníku Mi-17 s nosností 5 t zahájena montáž horní stanice na
Sněžce - je smontován základní rám usazený na hlavních
pilířích (01.10.2012)
-
technologie horní stanice je smontována, zároveň byla
zahájena montáž konstrukce jejího zastřešení. Původní
mezistanice Růžová hora je již zcela zbourána (13.10.2012)
-
v dolní stanici jsou vybetonovány staniční pilíře, v horní
stanice pokračuje montáž pilířů opláštění (12.05.2013)
-
dnes byl v dolní stanici na Růžové hoře usazen podzemní
pohon nové lanovky (22.05.2013)
-
dnes byla dovezena první polovina kabin (06.06.2013)
-
zahájena betonáž patek podpěr prostřednictvím vrtulníku
(24.07.2013)
-
technologie dolní stanice na Růžové hoře je z větší části
zkompletována, v horní stanici probíhá montáž opláštění
stanice (26.07.2013)
-
probíhá usazování příhradových tubusů podpěr prostřednictvím vrtulníku, podpěry
mají z nostalgických důvodů design původní "vonrollky"
(17.08.2013)
-
jsou usazeny příhradové tubusy podpěr č. 2 až 7, probíhá
montáž tlačné podpěry č. 1 a betonují se další patky podpěr.
Pokračuje také montáž opláštění dolní stanice a v obou
stanicích je již v oběhu usazeno po jedné kabině pro účely
nastavování dopravníků (05.09.2013)
-
tubusy dvou třetin podpěr jsou usazeny na svých místech
(08.09.2013)
-
probíhá usazování zbývajících tubusů podpěr v horní části
trasy (25.09.2013)
-
probíhá usazování hlav podpěr (01. - 03.10.2013)
-
probíhá rozvinování dopravního lana (11.10.2013)
-
dopravní lano je rozvinuto a zapleteno (18.10.2013)
-
probíhají zkušební jízdy s kabinkami (11.11.2013)
-
probíhají zátěžové zkoušky s pivními sudy (19.11.2013)
-
zahájení pravidelného provozu (22.02.2014)
|
Nezobrazit průběh výstavby
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní
visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
čtyřmístných kabinek (KLO-4)
|
Výrobní typ :
|
GD4 |
kabinky Diamond |
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v horní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
250
osob/hod
|
|
Šikmá
délka
:
|
2012 m
|
|
Vodorovná délka : |
1997 m |
|
Dolní stanice : |
1339 m.n.m. |
Růžová hora |
Horní stanice : |
1588 m.n.m. |
Sněžka |
Převýšení :
|
249 m
|
|
Výkon hlavního pohonu : |
224 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
38 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
5,0 m/s
|
|
Čas jízdy : |
6,7
min |
402 s |
Časový interval kabinek : |
57,6 s |
|
Vzdálenost
kabinek
:
|
288 m |
|
Počet
kabinek
: |
18 + 1 nákladní |
původně 3 nákladní |
Počet podpěr : |
18 (původně 19) |
z toho 4 tlačné |
Garážování kabinek : |
depo v dolní stanici |
Výrobce
:
|
Leitner |
kabinky Sigma |
Zařízení je v provozu od
roku : |
2014
(výstavba 2012-2013) |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
2021 - úprava podélného profilu
(podpěra č. 17 zrušena a č. 18 zvýšena) |
Soustava kladek
lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
12 + (2 + 2) |
tlačná s protikladkami CPS |
11 |
4 |
nosná |
2 |
tažná – 6
vratná – 8 |
nosná |
12 |
tažná –
8 + (2 + 2)
vratná –
10 + (2 + 2) |
tlačná s protikladkami CPS |
3 |
6 |
nosná |
13 |
4 |
nosná |
4 |
4 |
nosná |
14 |
4 |
nosná |
5 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
15 |
8 + (2 + 2) |
tlačná s protikladkami CPS |
6 |
4 |
nosná |
16 |
6 |
nosná |
7 |
4 |
nosná |
17 (zrušena) |
4 |
nosná |
8 |
4 |
nosná |
17 (ex 18) |
tažná – 4 + 2
vratná – 4 |
nosná s protikladkami |
9 |
6 |
nosná |
18 (ex 19) |
10 |
nosná |
10 |
8 + (2 + 2) |
tlačná s protikladkami CPS |
|
|
|
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
Lanová dráha Sněžka, a.s.
542 21 Pec pod Sněžkou
Tel.: +420 499 895 138, +420 499 895 137
Fax: +420 499 895 138
E-mail: info@snezkalanovka.cz
Web: www.snezkalanovka.cz
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní
visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
dvoumístných sedaček (SLO-2)
|
Výrobní typ :
|
VR 101 |
|
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
závažím v horní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
250
osob/hod
|
|
Šikmá
délka
:
|
1967 m
|
|
Vodorovná délka : |
1952 m |
|
Dolní stanice : |
1354 m.n.m. |
Růžová hora |
Horní stanice : |
1594 m.n.m. |
Sněžka |
Převýšení :
|
240 m
|
|
Výkon hlavního pohonu : |
55 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
23 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,5 m/s
|
|
Čas jízdy : |
13,2
min |
810 s |
Časový interval sedaček : |
29 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
72 m |
|
Počet sedaček : |
55 |
|
Počet podpěr : |
23 (původně 24) |
z toho 6 tlačných |
Garážování sedaček : |
manuální depo v dolní stanici, odstavná kolej
v horní stanici |
Výrobce
:
|
Transporta
Chrudim |
v licenci Von Roll |
Zařízení bylo v provozu od
roku : |
1950 |
do roku 2012 |
Rekonstrukce byla v roce : |
1962-63
- rekonstrukce tratě |
|
Soustava kladek
lanové dráhy :
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
6 |
nosná |
13 |
6 |
nosná |
2 |
6 |
nosná |
14 |
8 (1) |
tlačná |
3 |
6 |
nosná |
15 |
6 |
nosná |
4 |
4 |
nosná |
16 |
6 (1) |
tlačná |
5 |
4 |
nosná |
17 |
6 |
nosná |
6 |
6 (1) |
tlačná |
18 |
6 (1) |
tlačná |
7 |
6 |
nosná |
19 |
4 |
nosná |
8 |
4 |
nosná |
20 |
4 |
nosná |
9 |
4 |
nosná |
21 |
4 |
nosná |
10 |
4 |
nosná |
22 |
8 (1) |
tlačná |
11 |
4 |
nosná |
23 |
8 + 6 |
nosná |
12 |
8 (1) |
tlačná |
|
|
|
Pozn.: Číslo v závorce u tlačných podpěr udává počet kladek
kontroly polohy lana |
Fotogalerie
Videogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|