|
Sedačková lanovka Bílá - Zbojník
II.
Bílá je největším a nejnavštěvovanějším
lyžařským areálem v Beskydech. První vlek zde byl postaven již v roce 1965. V
roce 1980 byl nahrazen vlekem Tatrapoma s odpojitelným uchycením závěsů, který
přepravoval lyžaře až do roku 1997, kdy byl nahrazen výše modernějším kotvovým
vlekem Doppelmayr. V roce 2003 se areál významně rozšířil, když byl na protější
jižní sjezdovce postaven kotvový vlek (opět Doppelmayr) s unikátní trasou ve
tvaru trojúhelníku, kdy tažná větev se zalomením je vedena na kraji sjezdovky a
vratná větev je vedena přímo vysoko nad terénem. I přesto se u vleků tvořily
značné fronty, proto bylo rozhodnuto zvýšit přepravní kapacitu dopravního
zařízení na severní sjezdovce. Zpočátku byla zvažována výstavba paralelního
vleku, nakonec zvítězil názor postavit lanovku a středisko tak výrazně posunout
vpřed. V období od června do září 2006 tak zde vyrostla neodpojitelná
čtyřsedačka Doppelmayr s poháněcí stanicí typu Chairdrive a s rozběhovým pásem,
který snižuje relativní rychlost mezi lyžařem a přijíždějící sedačkou, provoz
byl slavnostně zahájen 8. prosince 2006. Nové využití našel také původní kotvový
vlek – v roce 2009 se rozjel opět na severním svahu v paralelní trase jako
doplňkové přepravní zařízení pro posílení kapacity. S ohledem na známé nevýhody
neodpojitelných lanovek vznikla již kolem roku 2017 myšlenka nahradit původní
neodpojitelnou čtyřsedačku komfortní odpojitelnou šestisedačkou s bublinami a
sedáky s koženými potahy s vysokou opěrkou a vyhříváním, první svého druhu v
Beskydech.
celý článek
>>>>
Radim Polcer
Průběh výstavby (SLO-6 Bubble 2023):
-
zahájena demontáž sedaček původní lanovky z dopravního lana
(25.04.2023)
-
probíhají přípravné práce pro demontáž stanic původní
lanovky (09.05.2023)
-
stanice a podpěry č. 1A, 1B, 10 a 11 původní lanovky jsou
demontovány, probíhá hloubení základů nových stanic. Zároveň
již byly vybetonovány nové patky podpěr č. 10 a 11 a
zvětšeny/dobetonovány patky podpěr č. 3 a 9. Patky podpěr č.
4, 5, 7 a 8 budou beze změny převzaty z původní lanovky
(08.07.2023)
-
probíhá demontáž zbývajících podpěr původní lanovky
prostřednictvím vrtulníku, současně se pracuje na zvětšování/dobetonovávání patky nosnotlačné podpěry č.
6 (10.07.2023)
-
probíhá betonáž nového betonového základu horní stanice (12.07.2023)
-
zahájena betonáž nového betonového základu dolní stanice,
dále probíhá hloubení patek nových podpěr č. 1 a 2 (30.07.2023)
-
je vybetonována patka tlačné podpěry č. 1 (05.08.2023)
-
betonový pilíř horní stanice je dokončen (14.08.2023)
-
dnes dorazil první kamion se staniční technologií nové
lanovky (17.08.2023)
-
zahájena montáž staniční technologie horní stanice
(30.08.2023)
-
dnes byl namontován staniční oblouk horní stanice
(03.09.2023)
-
montáž technologie horní stanice je dokončena a připravena
na zahájení montáže staničního opláštění. Současně jsou na
parkoviště naváženy i díly podpěr, zatím č. 1, 2, 10 a 11
(10.09.2023)
-
zahájena montáž střechy a opláštění horní stanice
(12.09.2023)
-
probíhá montáž tlačných podpěr č. 1 a 2, dále byla zahájena
montáž dolní poháněcí stanice (13.09.2023)
-
dnes byl usazen staniční oblouk dolní stanice (18.09.2023)
-
dnes byl usazen napínací vozík s poháněcím lanáčem v dolní
stanici, dále byly namontovány kladkové baterie tlačných
podpěr č. 1 a 2 (20.09.2023)
-
probíhá montáž zbývajících segmentů staničních dopravníků
dolní stanice (21.09.2023)
-
probíhá osazování komponentů dolní stanice - motor,
převodovka, dieselagregát, na parkovišti probíhá kompletace
hlav podpěr (24-25.09.2023)
-
probíhá betonáž vany pro nástupní pás (27.09.2023)
-
zahájena montáž opláštění dolní stanice (03.10.2023)
-
montáž opláštění dolní stanice je téměř dokončena, zároveň
byla dokončena betonová vana pro nástupní pás (07.10.2023)
-
dnes v podvečer byly usazeny vrtulníkem tubusy podpěr č. 8
(dolní část), 7, 6, 5, 4 a 3 (08.10.2023)
-
vrtulníkem byly usazeny zbývající tubusy podpěr - č. 11 a 10
(obě části), 9 a 8 (horní část) (09.10.2023)
-
montáž podpěr vrtulníkem pokračuje - dnes byly postupně usazeny hlavy
a kladkové baterie podpěr č. 3 až 11 (10.10.2023)
-
dovezeny spínací aparáty a prvních 24 závěsů sedaček (11.10.2023)
-
probíhá geodetické zaměření a rovnání kladkových baterií
(13.10.2023)
-
probíhá nasazování rozvinovacího lana (16.10.2023)
-
probíhá rozvinování dopravního lana (17.10.2023)
-
na parkoviště byly přivezeny první 4 sedačky (18.10.2023)
-
probíhá zaplétání dopravního lana (19-20.10.2023)
-
dnes proběhlo první protočení lana na dieselagregát
(23.10.2023)
-
dnes byly zkompletovány a na koleje dolní stanice usazeny
všechny 4 minulý týden dovezené sedačky (24.10.2023)
-
dvěma kamiony přivezeno dalších 20 sedaček (25.10.2023)
-
dorazil další kamion s 10 sedačkami (27.10.2023)
-
pokračuje kompletování dalších sedaček, první 4 již projely
trasu nahoru na laně prostřednictvím dieselagregátu
(29.10.2023)
-
dnes přivezl kamion zbývajících 7 sedaček a ihned byla
provedena jejich kompletace (02.11.2023)
-
probíhají zkušební jízdy se všemi sedačkami (15.11.2023)
-
dnes proběhly zátěžové a brzdné zkoušky (21.11.2023)
-
lanovka je dokončena a předána zákazníkovi, slavnostní
zahájení provozu se uskuteční v sobotu 16.12. Mezitím
proběhne dodatečně ještě instalace nástupního pásu v dolní
stanici, což bylo původně plánováno až na období za 2-3 roky
(23.11.2023)
-
probíhá montáž nástupního pásu v dolní stanici (04.12.2023)
-
zahájení pravidelného provozu (12.12.2023)
-
slavnostní otevření s přestřižením pásky (16.12.2023)
Průběh výstavby (SLF-4 2006):
-
výstavba zahájena (19.06.2006)
-
probíhají stavební práce, původní vlek
Doppelmayr je demontován a bude příští rok přesunut na jižní sjezdovku (23.06.2006)
-
betonáž patek podpěr a základů
stanic (04.07.2006)
-
probíhá montáž podpěr vrtulníkem
(04.08.2006)
-
podpěry č. 2 - 11 i s kladkovými bateriemi
stojí, v dolní stanici jsou vybetonovány podpěrný pilíř i
vana pro rozběhový pás, v horní stanici byla usazena
konstrukce s napínáním na podpěrný pilíř (viz fotogalerie),
vratný lanáč se nachází u horní stanice, na parkovišti u
dolní stanice je
poháněcí lanáč,
pohon s převodovkou, nosník dolní stanice, vrcholy, trubky a
kladkové baterie tlačných podpěr č. 1A a 1B (10.08.2006)
-
dolní stanice je dokončena, i tlačné podpěry č. 1A a 1B jsou
již usazeny (19.08.2006)
-
probíhá rozvinování dopravního lana pomocí rozvinovacího
lana, jsou dodány sedačky (107 ks), které byly přivezeny ve
stojanech po 8 ks (02.09.2006)
-
lanovka je dokončena, probíhají zátěžové zkoušky s pivními
sudy (21.09.2006)
-
lanovka je hotova a odevzdána (22.09.2006)
-
slavnostní zahájení provozu (08.12.2006)
|
Nezobrazit průběh výstavby
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
šestimístných sedaček s bublinami a vyhříváním,
s nástupním pásem
a
s
90° nástupem
(SLO-6 Bubble)
|
Výrobní typ :
|
6-CLD-B-S |
stanice UNI-G |
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
2400 osob/hod |
konečná 2800 osob/hod |
Šikmá délka
:
|
806 m |
|
Vodorovná délka : |
770 m |
|
Dolní stanice : |
544 m.n.m. |
Bílá v Beskydech |
Horní stanice : |
773 m.n.m. |
Zbojnická |
Převýšení :
|
229 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
314 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
43 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
5,0 m/s |
|
Čas jízdy : |
3,1 min |
186 s |
Časový interval sedaček : |
9 s |
konečný 7,71 s |
Vzdálenost sedaček :
|
45 m |
konečná 38,57 m |
Počet sedaček : |
41 |
konečný 48 |
Počet podpěr : |
11 |
z toho 2 tlačné |
Garážování sedaček : |
staniční garážování v dolní
(29) i horní (19) stanici |
Výrobce
:
|
Doppelmayr
|
|
Zařízení je v provozu od
roku : |
2023 |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
12 |
tlačná |
7 |
4 |
nosná |
2 |
12 |
tlačná |
8 |
4 |
nosná |
3 |
8 |
nosná |
9 |
2 x 8 |
nosnotlačná |
4 |
6 |
nosná |
10 |
8 |
nosná |
5 |
4 |
nosná |
11 |
8 |
nosná |
6 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
|
|
|
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
SKI Vítkovice - Bílá
Bílá 173
739 15 pošta Staré Hamry
Tel.: +420 558 690 163
Fax: +420 596 617 819
E-mail: info@skibila.cz
Web:
www.skibila.cz
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá
jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením čtyřmístných
sedaček a rozběhovým pásem (SLF-4)
|
Výrobní typ :
|
4-CLF |
poháněcí stanice Chairdrive |
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v horní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
2396 osob/hod |
|
Šikmá délka
:
|
823 m |
|
Vodorovná délka : |
788 m |
|
Dolní stanice : |
543 m.n.m. |
Bílá v Beskydech |
Horní stanice : |
772 m.n.m. |
Zbojnická |
Převýšení :
|
229 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
177 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
38 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,6 m/s |
|
Čas jízdy : |
5,3 min |
318 s |
Časový interval sedaček : |
6 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
15,6 m |
|
Počet sedaček : |
107 |
|
Počet podpěr : |
12 |
z toho 2 tlačné |
Výrobce
:
|
Doppelmayr
|
|
Zařízení bylo v provozu od
roku : |
2006 |
do roku 2023 |
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1A |
8 |
tlačná |
6 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
1B |
10 |
tlačná |
7 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
2 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
8 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
3 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
9 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
4 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
10 |
8 |
nosná |
5 |
tažná – 2 x 8
vratná – 2 x 4 |
nosnotlačná |
11 |
8 |
nosná |
Fotogalerie
Videogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|