* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Sedačková lanovka Bílá - Zbojník II.

Bílá je největším a nejnavštěvovanějším lyžařským areálem v Beskydech. První vlek zde byl postaven již v roce 1965. V roce 1980 byl nahrazen vlekem Tatrapoma s odpojitelným uchycením závěsů, který přepravoval lyžaře až do roku 1997, kdy byl nahrazen výše modernějším kotvovým vlekem Doppelmayr. V roce 2003 se areál významně rozšířil, když byl na protější jižní sjezdovce postaven kotvový vlek (opět Doppelmayr) s unikátní trasou ve tvaru trojúhelníku, kdy tažná větev se zalomením je vedena na kraji sjezdovky a vratná větev je vedena přímo vysoko nad terénem. I přesto se u vleků tvořily značné fronty, proto bylo rozhodnuto zvýšit přepravní kapacitu dopravního zařízení na severní sjezdovce. Zpočátku byla zvažována výstavba paralelního vleku, nakonec zvítězil názor postavit lanovku a středisko tak výrazně posunout vpřed. V období od června do září 2006 tak zde vyrostla neodpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr s poháněcí stanicí typu Chairdrive a s rozběhovým pásem, který snižuje relativní rychlost mezi lyžařem a přijíždějící sedačkou, provoz byl slavnostně zahájen 8. prosince 2006. Nové využití našel také původní kotvový vlek – v roce 2009 se rozjel opět na severním svahu v paralelní trase jako doplňkové přepravní zařízení pro posílení kapacity. S ohledem na známé nevýhody neodpojitelných lanovek vznikla již kolem roku 2017 myšlenka nahradit původní neodpojitelnou čtyřsedačku komfortní odpojitelnou šestisedačkou s bublinami a sedáky s koženými potahy s vysokou opěrkou a vyhříváním, první svého druhu v Beskydech. celý článek >>>>

Radim Polcer

Průběh výstavby (SLO-6 Bubble 2023):

  • zahájena demontáž sedaček původní lanovky z dopravního lana (25.04.2023)
  • probíhají přípravné práce pro demontáž stanic původní lanovky (09.05.2023)
  • stanice a podpěry č. 1A, 1B, 10 a 11 původní lanovky jsou demontovány, probíhá hloubení základů nových stanic. Zároveň již byly vybetonovány nové patky podpěr č. 10 a 11 a zvětšeny/dobetonovány patky podpěr č. 3 a 9. Patky podpěr č. 4, 5, 7 a 8 budou beze změny převzaty z původní lanovky (08.07.2023)
  • probíhá demontáž zbývajících podpěr původní lanovky prostřednictvím vrtulníku, současně se pracuje na zvětšování/dobetonovávání patky nosnotlačné podpěry č. 6 (10.07.2023)
  • probíhá betonáž nového betonového základu horní stanice (12.07.2023)
  • zahájena betonáž nového betonového základu dolní stanice, dále probíhá hloubení patek nových podpěr č. 1 a 2 (30.07.2023)
  • je vybetonována patka tlačné podpěry č. 1 (05.08.2023)
  • betonový pilíř horní stanice je dokončen (14.08.2023)
  • dnes dorazil první kamion se staniční technologií nové lanovky (17.08.2023)
  • zahájena montáž staniční technologie horní stanice (30.08.2023)
  • dnes byl namontován staniční oblouk horní stanice (03.09.2023)
  • montáž technologie horní stanice je dokončena a připravena na zahájení montáže staničního opláštění. Současně jsou na parkoviště naváženy i díly podpěr, zatím č. 1, 2, 10 a 11 (10.09.2023)
  • zahájena montáž střechy a opláštění horní stanice (12.09.2023)
  • probíhá montáž tlačných podpěr č. 1 a 2, dále byla zahájena montáž dolní poháněcí stanice (13.09.2023)
  • dnes byl usazen staniční oblouk dolní stanice (18.09.2023)
  • dnes byl usazen napínací vozík s poháněcím lanáčem v dolní stanici, dále byly namontovány kladkové baterie tlačných podpěr č. 1 a 2 (20.09.2023)
  • probíhá montáž zbývajících segmentů staničních dopravníků dolní stanice (21.09.2023)
  • probíhá osazování komponentů dolní stanice - motor, převodovka, dieselagregát, na parkovišti probíhá kompletace hlav podpěr (24-25.09.2023)
  • probíhá betonáž vany pro nástupní pás (27.09.2023)
  • zahájena montáž opláštění dolní stanice (03.10.2023)
  • montáž opláštění dolní stanice je téměř dokončena, zároveň byla dokončena betonová vana pro nástupní pás (07.10.2023)
  • dnes v podvečer byly usazeny vrtulníkem tubusy podpěr č. 8 (dolní část), 7, 6, 5, 4 a 3 (08.10.2023)
  • vrtulníkem byly usazeny zbývající tubusy podpěr - č. 11 a 10 (obě části), 9 a 8 (horní část) (09.10.2023)
  • montáž podpěr vrtulníkem pokračuje - dnes byly postupně usazeny hlavy a kladkové baterie podpěr č. 3 až 11 (10.10.2023)
  • dovezeny spínací aparáty a prvních 24 závěsů sedaček (11.10.2023)
  • probíhá geodetické zaměření a rovnání kladkových baterií (13.10.2023)
  • probíhá nasazování rozvinovacího lana (16.10.2023)
  • probíhá rozvinování dopravního lana (17.10.2023)
  • na parkoviště byly přivezeny první 4 sedačky (18.10.2023)
  • probíhá zaplétání dopravního lana (19-20.10.2023)
  • dnes proběhlo první protočení lana na dieselagregát (23.10.2023)
  • dnes byly zkompletovány a na koleje dolní stanice usazeny všechny 4 minulý týden dovezené sedačky (24.10.2023)
  • dvěma kamiony přivezeno dalších 20 sedaček (25.10.2023)
  • dorazil další kamion s 10 sedačkami (27.10.2023)
  • pokračuje kompletování dalších sedaček, první 4 již projely trasu nahoru na laně prostřednictvím dieselagregátu (29.10.2023)
  • dnes přivezl kamion zbývajících 7 sedaček a ihned byla provedena jejich kompletace (02.11.2023)
  • probíhají zkušební jízdy se všemi sedačkami (15.11.2023)
  • dnes proběhly zátěžové a brzdné zkoušky (21.11.2023)
  • lanovka je dokončena a předána zákazníkovi, slavnostní zahájení provozu se uskuteční v sobotu 16.12. Mezitím proběhne dodatečně ještě instalace nástupního pásu v dolní stanici, což bylo původně plánováno až na období za 2-3 roky (23.11.2023)
  • probíhá montáž nástupního pásu v dolní stanici (04.12.2023)
  • zahájení pravidelného provozu (12.12.2023)
  • slavnostní otevření s přestřižením pásky (16.12.2023)

Průběh výstavby (SLF-4 2006):

  • výstavba zahájena (19.06.2006)
  • probíhají stavební práce, původní vlek Doppelmayr je demontován a bude příští rok přesunut na jižní sjezdovku (23.06.2006)
  • betonáž patek podpěr a základů stanic (04.07.2006)
  • probíhá montáž podpěr vrtulníkem (04.08.2006)
  • podpěry č. 2 - 11 i s kladkovými bateriemi stojí, v dolní stanici jsou vybetonovány podpěrný pilíř i vana pro rozběhový pás, v horní stanici byla usazena konstrukce s napínáním na podpěrný pilíř (viz fotogalerie), vratný lanáč se nachází u horní stanice, na parkovišti u dolní stanice je  poháněcí lanáč, pohon s převodovkou, nosník dolní stanice, vrcholy, trubky a kladkové baterie tlačných podpěr č. 1A a 1B (10.08.2006)
  • dolní stanice je dokončena, i tlačné podpěry č. 1A a 1B jsou již usazeny (19.08.2006)
  • probíhá rozvinování dopravního lana pomocí rozvinovacího lana, jsou dodány sedačky (107 ks), které byly přivezeny ve stojanech po 8 ks (02.09.2006)
  • lanovka je dokončena, probíhají zátěžové zkoušky s pivními sudy (21.09.2006)
  • lanovka je hotova a odevzdána (22.09.2006)
  • slavnostní zahájení provozu (08.12.2006)
Nezobrazit průběh výstavby

Lanovka je v provozu :

Zimní i letní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením šestimístných sedaček s bublinami a vyhříváním, s nástupním pásem a s 90° nástupem (SLO-6 Bubble)
Výrobní typ : 6-CLD-B-S stanice UNI-G

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v dolní stanici
Přepravní kapacita :  2400 osob/hod konečná 2800 osob/hod
Šikmá délka :  806 m
Vodorovná délka :  770 m
Dolní stanice :  544 m.n.m. Bílá v Beskydech
Horní stanice :  773 m.n.m. Zbojnická
Převýšení :  229 m
Výkon hlavního pohonu :  314 kW  
Průměr dopravního lana : 43 mm  
Maximální dopravní rychlost :  5,0 m/s  
Čas jízdy :  3,1 min 186 s
Časový interval sedaček :  9 s konečný 7,71 s
Vzdálenost sedaček :  45 m konečná 38,57 m
Počet sedaček :  41 konečný 48
Počet podpěr :  11 z toho 2 tlačné
Garážování sedaček : staniční garážování v dolní (29) i horní (19) stanici
Výrobce :  Doppelmayr
Zařízení je v provozu od roku : 2023  
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 12 tlačná 7 4 nosná
2 12 tlačná 8 4 nosná
3 8 nosná 9 2 x 8 nosnotlačná
4 6 nosná 10 8 nosná
5 4 nosná 11 8 nosná
6 2 x 4 nosnotlačná      

 

  Fotogalerie

 

    Videogalerie

 

Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

SKI Vítkovice - Bílá

Bílá 173

739 15 pošta Staré Hamry
Tel.: +420 558 690 163

Fax: +420 596 617 819

E-mail: info@skibila.cz

 

Web: www.skibila.cz

 

Technické parametry původní lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením čtyřmístných sedaček a rozběhovým pásem (SLF-4)
Výrobní typ : 4-CLF poháněcí stanice Chairdrive

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v horní stanici
Přepravní kapacita :  2396 osob/hod
Šikmá délka :  823 m
Vodorovná délka :  788 m
Dolní stanice :  543 m.n.m. Bílá v Beskydech
Horní stanice :  772 m.n.m. Zbojnická
Převýšení :  229 m
Výkon hlavního pohonu :  177 kW  
Průměr dopravního lana : 38 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,6 m/s  
Čas jízdy :  5,3 min 318 s
Časový interval sedaček :  6 s
Vzdálenost sedaček :  15,6 m
Počet sedaček :  107
Počet podpěr :  12 z toho 2 tlačné
Výrobce :  Doppelmayr
Zařízení bylo v provozu od roku : 2006 do roku 2023
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1A 8 tlačná 6 tažná – 6
vratná – 4
nosná
1B 10 tlačná 7 tažná – 8
vratná – 6
nosná
2 tažná – 8
vratná – 6
nosná 8 tažná – 8
vratná – 4
nosná
3 tažná – 8
vratná – 6
nosná 9 tažná – 6
vratná – 4
nosná
4 tažná – 8
vratná – 4
nosná 10 8 nosná
5 tažná – 2 x 8
vratná – 2 x 4
nosnotlačná 11 8 nosná

 

  Fotogalerie

 

    Videogalerie

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku