|
Sedačková lanovka
Říčky v Orlických horách - Zakletý vrch
V „lanovkovém“ roce
2006, kdy bylo v České republice postaveno rekordních 14 nových lanových drah,
se první lanovky dočkaly také Orlické hory. V Říčkách byla postavena
neodpojitelná čtyřsedačka s rozběhovým pásem od firmy Poma, která nahradila
unikátní lyžařský vlek Transporta s trasou ve tvaru trojúhelníku. Druhý zalomený
vlek – Tatrapoma – byl i nadále zachován ve zkrácené trase. Mezi podpěrami č. 3
a 4 lanovka nadjíždí dolní stanici tohoto vleku, což si vynutilo vedení trati
vysoko nad terénem. Dolní poháněcí a napínací stanice byla realizována
v klasické verzi Unifix, horní stanici tvořil jednoduchý vratný lanáč. V roce
2020 již neodpojitelná čtyřsedačková lanovka i přes svůj nízký věk (pouhých 14
let) s ohledem na svou délku nemohla nesplňovat nároky lyžařů na pohodlnou a
rychlou přepravu na svah, a proto byla nahrazena odpojitelnou šestisedačkovou lanovkou s bublinou značky Leitner. Mnozí se s šestisedačkovou lanovkou, která se letos v
Říčkách postavila, již možná setkali, protože pochází z rakouského střediska
Steinplatte, kde přepravovala návštěvníky jako lanovka Kapellenbahn, než byla v
roce 2020 nahrazena osmisedačkou s bublinami, tentokrát od firmy Doppelmayr.
Jde tak o první nahrazenou šestisedačku s bublinami na světě. Před
znovupostavením v Říčkách prošla technologie lanovky kompletní repasí. Délka
trasy dosahuje 1197 m při převýšení 246 metrů, celkem 74 sedaček zajišťuje
přepravní kapacitu 2800 osob za hodinu, tedy o něco více než u původní lanovky.
celý článek
>>>>
Radim Polcer
Průběh výstavby (SLF-4 2006) :
-
vlek Transporta je demontován, dokončuje se
vysekávání lesního průseku a probíhá betonáž patek podpěr č.
3 a 4 (22.06.2006)
-
byly přivezeny sedačky (07.07.2006)
-
jsou vybetonovány patky všech podpěr a
základy dolní stanice (29.08.2006)
-
montáž podpěr č. 1, 2 a 3 (13.09.2006)
-
probíhá montáž podpěr č. 4 - 12 pomocí
vrtulníku (18.09.2006)
-
dolní stanice je téměř dokončena, montuje se
rozběhový pás (23.09.2006)
-
osazování kladkových baterií na podpěry
(29.09.2006)
-
natahování dopravního lana (09.10.2006)
-
probíhá zaplétání dopravního lana
(12.10.2006)
-
zátěžové zkoušky s pivními sudy (27.10.2006)
-
lanovka je hotova a odevzdána (31.10.2006)
-
slavnostní zahájení provozu (08.12.2006)
Průběh výstavby (SLO-6 Bubble 2020) :
-
probíhá demontáž sedaček původní lanovky z dopravního lana
(21 - 23.04.2020)
-
dnes byly demontovány podpěry č. 1 a 2 a rozběhový pás v
dolní stanici (06.05.2020)
-
demontovány podpěry č. 3 a 4 a zahájena demontáž dolní
stanice (11.05.2020)
-
dnes proběhla demontáž dolní a horní stanice původní lanovky (12.05.2020)
-
demontována podpěra č. 13, zároveň začala být na parkoviště
dovážena technologie šestisedačkové lanovky ze Steinplatte (13.05.2020)
-
zahájeno hloubení základů nové horní stanice (14.05.2020)
-
demontáž podpěr původní lanovky pokračuje snesením podpěry
č. 6 (19.05.2020)
-
prostřednictvím vrtulníku byla demontována nosnotlačná
podpěra č. 8 původní lanovky (31.05.2020)
-
probíhá hloubení patek podpěr a betonáž základů obou stanic
(04.06.2020)
-
probíhá betonáž staničních pilířů a patek podpěr
(09.06.2020)
-
je vybetonován pilíř dolní stanice a patky podpěr č. 1 až 4
(30.06.2020)
-
probíhá betonáž patek podpěr prostřednictvím vrtulníku
(01.07.2020)
-
dnes byly prostřednictvím vrtulníku demontovány zbývající
podpěry původní lanovky (02.07.2020)
-
zahájena montáž podpěr usazením podpěr č. 5 a 4, zatím bez
kladkových baterií (24.07.2020)
-
zahájena montáž rámu dolní stanice (28.07.2020)
-
usazeny podpěry č. 13 a 14, včetně kladkových baterií (29.07.2020)
-
usazeny podpěry č. 6 a 7, zatím bez kladkových baterií, dále probíhá montáž horní stanice (30.07.2020)
-
usazena je již i podpěra č. 3, zatím bez kladkových baterií,
na horní stanici jsou namontovány staniční dopravníky, zatím
bez lanáče a staničního oblouku
(10.08.2020)
-
probíhá usazování podpěr č. 8 až 12 prostřednictvím
vrtulníku, celkem je zapotřebí 21 letů (19 - 20.08.2020)
-
probíhá montáž dolní poháněcí stanice, hloubení výkopu pro
depo sedaček a dále již byly smontovány i podpěry č. 1 - 3
(13.09.2020)
-
zahájeno rozvinování dopravního lana, dále probíhá betonáž
základů depa sedaček (12.10.2020)
-
probíhá zaplétání dopravního lana (19.10.2020)
-
zahájena montáž opláštění dolní a horní stanice (04.11.2020)
-
dnes byla na dopravní lano usazena první sedačka
(09.11.2020)
-
probíhá usazování dalších sedaček na dopravní lano
(11.11.2020)
-
probíhají zátěžové zkoušky (27.11.2020)
-
zahájení pravidelného provozu (19.12.2020)
|
Nezobrazit průběh výstavby
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
šestimístných sedaček
s bublinami
a s nástupním pásem
(SLO-6 Bubble) |
Výrobní typ :
|
SA6C (CD6C) |
|
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
2800 osob/hod |
|
Šikmá délka
:
|
1177 m |
|
Vodorovná délka : |
1167 m |
|
Dolní stanice : |
746 m.n.m. |
Říčky v Orlických horách |
Horní stanice : |
992 m.n.m. |
Zakletý vrch |
Převýšení :
|
246 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
|
|
Průměr dopravního lana : |
43 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
4,5 m/s |
|
Čas jízdy : |
4,4 min |
264 s |
Časový interval sedaček : |
7,7 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
34,7 m |
|
Počet sedaček : |
74 |
|
Počet podpěr : |
14 |
z toho 2 tlačné |
Garážování sedaček : |
automatické depo v dolní stanici |
Výrobce
:
|
Leitner |
|
Zařízení je v provozu od
roku : |
2020 |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Původ lanovky : |
Rakousko -
Steinplatte
(Kapellenbahn) |
Rok výroby : |
1995 |
Soustava kladek
lanové dráhy :
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
12 |
tlačná |
8 |
8 |
nosná |
2 |
12 |
tlačná |
9 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
3 |
tažná – 12
vratná – 10 |
nosná |
10 |
tažná – 10
vratná – 6 |
nosná |
4 |
tažná – 10
vratná – 8 |
nosná |
11 |
tažná – 10
vratná – 6 |
nosná |
5 |
tažná – 10
vratná – 6 |
nosná |
12 |
tažná – 12
vratná – 10 |
nosná |
6 |
tažná – 10
vratná – 6 |
nosná |
13 |
tažná – 12
vratná – 10 |
nosná |
7 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
14 |
8 |
nosná |
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
Ski klub Ústní nad Orlicí, s.r.o.
Ski centrum 239, 517 62 Říčky v Orlických horách
Tel.: +420 494 595 736, +420 494 595 559
Fax: +420 494 595 736
E-mail: info@skiricky.cz
Web: www.skiricky.cz
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá
jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením čtyřmístných
sedaček a rozběhovým pásem (SLF-4)
|
Výrobní typ :
|
TSF 4 |
poháněcí
stanice
Unifix |
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
2400 osob/hod |
|
Šikmá délka
:
|
1205 m |
|
Vodorovná délka : |
1172 m |
|
Dolní stanice : |
747 m.n.m. |
Říčky v Orlických horách |
Horní stanice : |
992 m.n.m. |
Zakletý vrch |
Převýšení :
|
245 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
211 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
40,5 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,6 m/s |
|
Čas jízdy : |
7,7 min |
462 s |
Časový interval sedaček : |
6 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
15,6 m |
|
Počet sedaček : |
156 |
|
Počet podpěr : |
13 |
z toho 1 tlačná |
Výrobce
:
|
Poma |
|
Zařízení bylo v provozu od
roku : |
2006 |
do roku 2020 |
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Soustava kladek
lanové dráhy :
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
8 |
tlačná |
8 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
2 |
tažná – 6
vratná – 8 |
nosná |
9 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
3 |
6 |
nosná |
10 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
4 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
11 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
5 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
12 |
12 |
nosná |
6 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
13 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
7 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
|
|
|
Kladky dolní stanice : 8
(tlačné) |
Fotogalerie
Videogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|