* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

 Sedačková lanovka Stříbrnice - Štvanice

Další nová lanovka v Jeseníkách byla postavena v roce 2008 ve Stříbrnicích u Starého města pod Sněžníkem. Jedná se prakticky o zcela nový lyžařský areál, dosud zde byl pouze krátký lyžařský vlek. V okolí Starého města pod Sněžníkem se nachází hned několik lyžařských areálů, Stříbrnice však budou prvním, který bude disponovat lanovou dráhou. Jedná se o použitou dvousedačku Doppelmayr Lana dovezenou z Itálie, která bude obsluhovat 1000 metrů dlouhou a asi 35 m širokou sjezdovku. Horní stanice lanovky se nachází na vrcholu zalesněného kopce Štvanice a v budoucnu tak bude možno zdejší areál propojit další lanovkou nebo vlekem s areálem v Hynčicích pod Sušinou. Kromě lanovky se v dolní části areálu nachází ještě krátký lyžařský vlek P od Tatrapomy, další vleky se pak nachází v blízkém okolí. Výstavba byla zahájena 15. května 2008, po vykácení průseku pro lanovku a sjezdovku byla zahájena betonáž patek podpěr. V půlce srpna již byly usazeny a smontovány všechny podpěry, obě stanice a rozvinuto a zapleteno dopravní lano. Pohon lanovky je umístěn v dolní stanici, horní stanice je napínací a nachází se v ní závaží. Dopravní lano je na trase vedeno přes 12 nosných a 2 tlačné podpěry. Projekt vypracoval Ing. Peter Duchnický z Kežmaroku, stavební část zajistila firma KERS. Nová lanovka přinesla bezesporu výrazné oživení turistického ruchu v staroměstském regionu.

O rok později následovalo dobudování systému technického zasněžování a propojením s Hynčicemi pod Sušinou prostřednictvím dvou odpojitelných lyžařských vleků firmy Poma (jde o známá rychlá „Háčka“, jedno z nich má v horní části trasy dokonce zalomení), čímž vznikla malá lyžařská houpačka. Hlavní 1000 metrů dlouhá a asi 35 m široká sjezdovka podél lanovky získala o pár let později ještě atraktivní objízdnou variantu prostřední prudší části. Přibyla také ještě další dvě „Háčka“ v Hynčicích pod Sušinou (jedno z nich obsluhuje strmou černou sjezdovku s názvem Sušina) a původní sedačky na dvousedačkové lanovce byly v roce 2011 po jejím převzetí novým majitelem vyměněny za modernější typ. Vysoká oblíbenost sjezdovky ve Stříbrnicích vedla k tomu, že se provozovatel areálu rozhodl nahradit dvousedačku odpojitelnou šestisedačkou s maximálním komfortním vybavením - s bublinami, s vyhřívanými sedáky s koženými potahy a s individuálními opěrkami na nohy, které se spolu s ochrannou zábranou odemykají jen ve stanicích a tím během jízdy zcela znemožňují případné vypadnutí cestujících. Dodavatelem nové lanovky se stala firma Doppelmayr, která premiérově v regionu Česká republika, Slovensko a Polsko nabídla dráhu nejmodernější generace s označením D-Line. celý článek >>>>

Radim Polcer

Průběh výstavby (SLF-2 2008) :

  • výstavba zahájena (15.05.2008)
  • podpěry jsou již usazeny, je vykácen průsek lesem pro sjezdovku (21.07.2008)
  • obě stanice jsou smontovány, je rozvinuto a zapleteno dopravní lano (15.08.2008)
  • probíhá stavba obslužného objektu, dopravní lano je usazeno na kladky kromě podpěry č. 2 (19.08.2008)
  • probíhá zapojování el. části (29.10.2008)
  • lanovka je dokončena, uvedení do provozu je předpokládáno na konec ledna (02.01.2009)
  • zahájení pravidelného provozu (18.02.2009)

Průběh výstavby (SLO-6 Bubble 2020) :

  • demontáž původní lanovky zahájena sundáním sedaček, které budou využity pro LD v Hynčicích (30.03.2020)
  • bylo sneseno původní dopravní lano (08.04.2020)
  • dnes bylo demontováno všech 14 původních podpěr (14.04.2020)
  • snesena původní horní stanice (15.4.2020)
  • zahájena demontáž původní dolní stanice (16.04.2020)
  • demontáž původní dolní stanice dokončena, zároveň dnes byly přivezeny první díly nové lanovky, především masivní 16-kladkové baterie tlačné podpěry č. 1 (17.04.2020)
  • dnes bylo dovezeno dopravní lano od firmy Fatzer, dále probíhají terénní úpravy v prostoru dolní stanice (23.04.2020)
  • zahájena betonáž základů horní stanice a hloubení patek podpěr (15.05.2020)
  • zahájen dovoz tubusů a hlav podpěr (18.05.2020)
  • zahájena betonáž patek podpěr (22.05.2020)
  • je dokončena betonáž patek podpěr č. 6, 7 a 8, zahájena betonáž základů dolní stanice (02.07.2020)
  • zahájena montáž podpěr usazením podpěr č. 8 a 7 (25 - 26.07.2020)
  • dnes byly usazeny podpěry č. 4 a 3 (29.07.2020)
  • dnes byly usazeny podpěry č. 5 a 2 (30.07.2020)
  • zahájena montáž horní poháněcí stanice (05.08.2020)
  • usazena podpěra č. 6, nejvyšší na trati (09.08.2020)
  • montáž horní stanice je z velké části dokončena, následovat bude střecha a opláštění. Na dolní stanici byla dokončena betonáž staničních pilířů a vany pro rozběhový pás. Dále již bylo dovezeno prvních 5 sedaček a 16 závěsů sedaček (16.08.2020)
  • zahájena montáž dolní stanice (22.08.2020)
  • probíhá montáž nástupního pásu (24 - 25.08.2020)
  • smontována tlačná podpěra č. 1 (05.09.2020)
  • horní stanice je téměř hotova, zahájena montáž opláštění dolní stanice (11.09.2020)
  • zahájeno rozvinování dopravního lana (21.09.2020)
  • probíhá zaplétání dopravního lana (23.09.2020)
  • dopravní lano je zapleteno (25.09.2020)
  • na dopravní lano byly usazeny první dvě sedačky (07.10.2020)
  • zahájeno usazování dalších sedaček na dopravní lano (18.10.2020)
  • probíhají zátěžové zkoušky, jako zátěž byly použity pivní sudy (11.12.2020)
  • zahájení pravidelného provozu s cestujícími, zatím jen pro pěší (23.01.2021)
Nezobrazit průběh výstavby

Lanovka je v provozu :

Zimní i letní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením šestimístných sedaček s bublinami a vyhříváním a s nástupním pásem (SLO-6 Bubble)
Výrobní typ : 6-CLD-B-S stanice D-Line

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  hydraulický v dolní stanici
Přepravní kapacita :  2550 osob/hod
Šikmá délka :  984 m
Vodorovná délka :  948 m
Dolní stanice :  626 m.n.m.
Horní stanice :  872 m.n.m.  
Převýšení :  246 m
Výkon hlavního pohonu :  293 kW  
Průměr dopravního lana : 45 mm  
Maximální dopravní rychlost :  5,0 m/s  
Čas jízdy :  3,8 min 228 s
Časový interval sedaček :  8,5 s  
Vzdálenost sedaček :  42,4 m  
Počet sedaček :  53  
Počet podpěr :  8 z toho 1 tlačná
Garážování sedaček : staniční garážování v dolní (27) i horní (26) stanici
Výrobce :  Doppelmayr
Zařízení je v provozu od roku : 2021 (výstavba 2020)
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 16 tlačná 5 8 nosná
2 6 nosná 6 8 nosná
3 8 nosná 7 8 nosná
4 6 nosná 8 8 nosná

 

  Fotogalerie

 

    Videogalerie

 

Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

Ski Areál Kraličák
KRALIČÁK, s.r.o.
Ztracená 269/36

779 00 Olomouc

Tel.: +420 603 150 184

E-mail: kralicak@mujkralicak.cz

 

Web: www.mujkralicak.cz

Technické parametry původní lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením dvoumístných sedaček (SLF-2)
Výrobní typ : 2-CLF

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  závažím v horní stanici
Přepravní kapacita :  720 osob/hod
Šikmá délka :  982 m
Vodorovná délka :  953 m
Dolní stanice :  630 m.n.m.
Horní stanice :  866 m.n.m.  
Převýšení :  236 m
Výkon hlavního pohonu :  90 kW  
Průměr dopravního lana : 36 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,5 m/s  
Čas jízdy :  6,6 min 396 s
Časový interval sedaček :  10 s  
Vzdálenost sedaček :  25 m  
Počet sedaček :  79  
Počet podpěr :  14 z toho 2 tlačné
Výrobce :  Doppelmayr
Zařízení bylo v provozu od roku : 2009 (výstavba 2008) do roku 2020
Rekonstrukce byla v roce :  2011 - výměna sedaček (získány z lanovky Wildkogelscharte)
Původ lanovky :  Itálie - Bormio (Praimont - Cimino)
Rok výroby : 1982

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 10 tlačná 8 4 nosná
2 6 nosná 9 6 nosná
3 6 nosná 10 6 nosná
4 8 tlačná 11 6 nosná
5 8 nosná 12 4 nosná
6 4 nosná 13 4 nosná
7 4 nosná 14 4 nosná

 

  Fotogalerie

 

    Videogalerie

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku