|
Sedačková lanovka
Čenkovice - Třebovská dvojka
Čenkovice v Orlických horách se v roce 2011 staly již třetím domovem původní kramolínské fixní dvousedačky Steurer. Připomeňme, že úplně původně přepravovala
tato lanovka mezi lety 1981 a 1997 lyžaře v rakouském středisku Werfenweng jako
Wengeraubahn. V roce 2003 se opět rozjela v šumavském středisku Kramolín poblíž
lipenské přehrady, zde se však příliš dlouho neohřála a již po pěti letech byla
po nahrazení novou čtyřsedačkovou lanovkou prodána právě do Čenkovic. Před znovu
postavením v Čenkovicích prošla ovšem technologie lanové dráhy výraznou
omlazovací kůrou firmou Rony Elektronik – pohon s novým elektromotorem byl nově
usazen ve volně stojící konstrukci, vratná stanice s hydraulickým napínáním byla
dodána zcela nově a modernizací prošly také sedačky. Dráha s názvem Třebovská
dvojka nahradila dva lyžařské vleky (Transportu a Tatrapomu) vedoucí na Bukovou
horu a pro zvýšení komfortů lyžařů byla nově vybavena rozběhovým pásem. Výstavba
v Čenkovicích byla zahájena 14. června 2011 a na začátku září již byla usazena
většina z 14 podpěr. Ve druhé polovině září pak byla zahájena montáž dolní
poháněcí stanice a den před Štědrým dnem byla nová lanovka uvedena do
pravidelného provozu. Společně s výstavbou lanovky došlo k prodloužení sjezdovky
v horní části o 50 metrů a méně zdatní lyžaři ocení možnost objet její prudkou
horní část, tzv. „padák“, po nové modré sjezdovce. Investorem výstavby
dvousedačkové lanové dráhy je SKI KLUB Česká Třebová s.r.o. Téměř polovina z
celkových nákladů, které dosahují částky 21 milionů korun, byla hrazena
prostřednictvím dotace z Regionálního operačního programu. Dvousedačka v
Čenkovicích je v pořadí již čtvrtou lanovkou v Orlických horách, připomeňme, že
ještě v roce 2005 jsme v tomto pohoří mohli nalézt pouze lyžařské vleky. Kromě
lanovky se v čenkovickém areálu nachází ještě šest lyžařských vleků a celková
délka sjezdovek s obtížností červená a modrá dosáhne čtyř kilometrů.
Radim Polcer
Průběh výstavby :
-
výstavba zahájena (14.06.2011)
-
oba původní lyžařské vleky jsou demontovány, probíhají
výkopové práce pro základy dolní stanice (24.06.2011)
-
probíhá betonáž patek podpěr (02.08.2011)
-
v horní části trasy jsou již usazeny tubusy podpěr (poslední
podpěra č. 14 je již smontována kompletně včetně hlavy),
probíhá rozvoz ostatních podpěr po trase lanovky (29.08.2011)
-
jsou kompletně usazeny podpěry č. 10, 13 a 14 a dále nohy
podpěr č. 5 až 8, 11 a 12. Zároveň již byly dovezeny nově
vyrobené pilíře stanic a pokračuje betonáž vany pro
rozběhový pás. Na horní stanici probíhá stavba velínu. (04.09.2011)
-
je usazeno všech 14 podpěr (14.09.2011)
-
zahájena montáž dolní poháněcí stanice (19.09.2011)
-
nosná konstrukce dolní poháněcí stanice je smontována,
zároveň probíhá stavba velínu dolní stanice (28.09.2011)
-
probíhá montáž pohonu v dolní stanici (07.10.2011)
-
je rozvinuto rozvinovací lano (14.10.2011)
-
je rozvinuto a zapleteno dopravní lano, dnes bylo provedeno
první protáčení na nouzový pohon. Zároveň probíhá montáž
rozběhového pásu v dolní stanici (11.11.2011)
-
zahájena montáž opláštění strojovny dolní stanice
(16.11.2011)
-
zahájeno usazování sedaček na dopravní lano (24.11.2011)
-
probíhají zátěžové zkoušky (30.11.2011)
-
zahájení pravidelného provozu (23.12.2011)
|
Nezobrazit průběh výstavby
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením
dvoumístných sedaček a rozběhovým pásem (SLF-2)
|
Výrobní typ :
|
|
|
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v horní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
1440 osob/hod |
|
Šikmá délka
:
|
940 m |
|
Vodorovná délka : |
917 m |
|
Dolní stanice : |
740 m.n.m. |
Čenkovice |
Horní stanice : |
947 m.n.m. |
Buková hora |
Převýšení :
|
207 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
160 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
36 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,5 m/s |
|
Čas jízdy : |
6,4 min |
384 s |
Časový interval sedaček : |
5,0 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
12,5 m |
|
Počet sedaček : |
152 |
původně 147 |
Počet podpěr : |
14 |
z toho 3 tlačné |
Výrobce
:
|
Steurer / Rony Elektronik |
|
Zařízení je v provozu od
roku : |
2011 |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Původ lanovky : |
ČR -
Lipno - Kramolín |
|
Rakousko -
Werfenweng (Wengerau) |
Rok výroby : |
1981 |
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
8 |
tlačná |
8 |
8 |
nosná |
2 |
8 |
tlačná |
9 |
6 |
tlačná |
3 |
6 |
nosná |
10 |
8 |
nosná |
4 |
8 |
nosná |
11 |
8 |
nosná |
5 |
6 |
nosná |
12 |
8 |
nosná |
6 |
8 |
nosná |
13 |
8 |
nosná |
7 |
8 |
nosná |
14 |
4 |
nosná |
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
SKIPARK Červená Voda s.r.o.
Šedivská 844
561 51 Letohrad
Tel.: +420 777 112 551
E-mail:
prochazka@skiparkcervenavoda.cz
Web: www.skiparkcervenavoda.cz
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|