|
Sedačková lanovka
Klíny
Radikální proměnou prošel donedávna méně známý
lyžařský areál Klíny, nacházející se nedaleko Litvínova, jehož tradice lyžování
sahá do 50., 60. let. Páteří areálu se stala 600 metrů dlouhá neodpojitelná
čtyřsedačková lanovka Doppelmayr s rozběhovým pásem, přepravní kapacitou 1800
osob za hodinu a převýšením 130 metrů, která je po Komáří Vížce a Větruši
v pořadí 3. (avšak teprve 1. lyžařskou) lanovkou v Ústeckém kraji. Lanovka
nahradila v téměř dvojnásobně prodloužené trase talířový lyžařský vlek a tento
vlek byl přesunut do jiné části střediska, kde nahradil již zastaralý kotvový
vlek z roku 1964. Stejně jako v případě Klínovce byla i zde výstavba zahájena
rekordně brzy, již v průběhu dubna ihned po roztátí sněhu byly betonovány patky
podpěr. Během června a července byla smontována veškerá technologie lanové dráhy
a po úspěšném absolvování zátěžových zkoušek byla nová čtyřsedačka začátkem září
předána svému novému majiteli. Dále byly podstatně rozšířeny a prodlouženy
zdejší sjezdovky, které jsou nyní technicky zasněžovány automatickým systémem
Snowstar, podél centrální sjezdovky bylo instalováno osvětlení pro možnost
večerního lyžování, a pořízen byl nový turniketový systém AXESS na čipové
skipasy. Nově se ve středisku objevil snowpark s osvětlením a největším big
airem v ČR. Středisko dokonce počítá s letním provozem lanovky, která bude
vyvážet bikery na downhillové tratě. Nabídku sportovních aktivit rozšířila také
nová sportovní hala u Chaty Emeran II. Pozoruhodné je, že na rozdíl od obdobných
projektů nebyla modernizace areálu v Klínech, jejíž náklady se přehouply přes 80
milionů korun, podpořena žádným evropským ani národním fondem nebo dotacemi.
Radim Polcer
Průběh výstavby :
-
probíhá betonáž patek podpěr a stanic (26.04.2012)
-
zatímco v dolní části trasy se ještě betonují patky, v horní
části již probíhá montáž podpěr č. 7, 8 a 9 (09.06.2012)
-
traťové podpěry jsou usazeny a horní poháněcí stanice je
smontována, probíhá montáž tlačných podpěr č. 1 a 2 (02.07.2012)
-
rozběhový pás v dolní stanici je usazen (10.07.2012)
-
probíhá rozvinování dopravního lana (16.07.2012)
-
sedačky jsou připraveny na parkovišti k montáži (24.07.2012)
-
je rozvinuto a zapleteno dopravní lano (08.08.2012)
-
probíhá usazování sedaček na dopravní lano (21.08.2012)
-
probíhají provozní a zátěžové zkoušky (03 - 08.09.2012)
-
zahájení pravidelného provozu (14.12.2012)
|
Nezobrazit průběh výstavby
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá
jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením čtyřmístných
sedaček a rozběhovým pásem (SLF-4) |
Výrobní typ :
|
4-CLF |
poháněcí stanice Chairdrive |
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v horní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
1812 osob/hod |
|
Šikmá
délka
:
|
607 m |
|
Vodorovná délka : |
587 m |
|
Dolní stanice : |
592 m.n.m. |
|
Horní stanice : |
722 m.n.m. |
|
Převýšení :
|
130 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
103 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
36 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,6 m/s |
|
Čas jízdy : |
3,9 min |
234 s |
Časový interval sedaček : |
8 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
20,7 m |
|
Počet sedaček : |
60 |
|
Počet podpěr : |
9 |
z toho 2 tlačné |
Výrobce
:
|
Doppelmayr |
|
Zařízení je v provozu od
roku : |
2012 |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
8 |
tlačná |
6 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
2 |
10 |
tlačná |
7 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
3 |
8 |
nosná |
8 |
6 |
nosná |
4 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
9 |
6 |
nosná |
5 |
tažná – 10
vratná – 8 |
nosná |
|
|
|
Fotogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
Sport areál Klíny, s.r.o.
Tel.: +420 607 818 797
E-mail: ski@kliny.cz
Web: www.kliny.cz
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|