|
Sedačková lanovka
Klínovec - Přemostěná
Po dokončení první etapy kompletní proměny lyžařského areálu na Klínovci, která
spočívala především ve výstavbě moderní centrální odpojitelné čtyřsedačky
s oranžovými bublinami, přišla v roce 2012 na řadu realizace etapy druhé
v celkové hodnotě 90 milionů korun. Ta v sobě zahrnovala náhradu již zastaralého
kotvového vleku u sjezdovky Přemostěná novou neodpojitelnou čtyřsedačkovou
lanovkou Doppelmayr s rozběhovým pásem, pořízení 2 nových sněžných pásových
vozidel pro úpravu sjezdových tratí, posílení systému technického zasněžování o
dalších 35 děl, stavbu technického zázemí obsahující dílenské prostory pro
údržbu strojů pro úpravu sjezdovek, skladové prostory a sociální zázemí pro
pracovníky skiareálu, a taktéž rozšíření stávající sjezdovky Přemostěná. Řekněme
si tedy nyní něco k nové lanovce samotné. Dráha s délkou 1074 metrů a převýšením
243 m je vedena přesně v trase původního vleku a disponuje přepravní kapacitou
2400 osob za hodinu, čímž se celková hodinová kapacita střediska zvýšila na 9600
osob. Generálním dodavatelem celé stavby byla opět osvědčená stavební firma KERS.
Výstavba na Klínovci byla tentokrát zahájena rekordně brzy, už koncem dubna, a
po vybetonování patek podpěr a stanic mohla být již v půlce června zahájena
montáž technologie lanové dráhy. Pro usazení čtyř podpěr v hůře přístupném
terénu pak 25. a 26. července vzlétnul vrtulník Mi-8 popradské firmy Techmont a
po rozvinutí a zapletení dopravního lana švýcarské firmy Fatzer bylo na své
místo usazeno všech 139 sedaček. Vyvrcholením celé akce byly zátěžové zkoušky
11. září, kdy jako zátěž posloužilo hned 380 pivních sudů Gambrinus 10° Originál
z Plzeňského Prazdroje o celkové hmotnosti přibližně 23,5 tun. Tímto dnem byla
lanovka pojmenovaná Suzuki předána svému provozovateli.
Radim Polcer
Průběh výstavby :
-
původní kotvový vlek je demontován, je rozšířen průsek
trasy,
probíhá betonáž patek podpěr a postupně jsou dováženy díly
podpěr (03.05.2012)
-
probíhá betonáž staničních pilířů (13.05.2012)
-
staniční pilíře jsou vybetonovány, probíhá betonáž vany
rozběhového pásu v dolní stanici a je dovážena technologie
stanic (03.06.2012)
-
probíhá montáž horní napínací stanice (12.06.2012)
-
je usazeno a smontováno 8 z celkem 12 podpěr, zbývající 4 v
hůře přístupném terénu budou usazeny prostřednictvím
vrtulníku (20.06.2012)
-
probíhá montáž dolní poháněcí stanice (28.06.2012)
-
probíhá usazování posledních 4 podpěr prostřednictvím
vrtulníku Mi-8 firmy Techmont (25. a 26.07.2012)
-
probíhá rozvinování rozvinovacího lana, následně přijde na
řadu dopravní lano (04.08.2012)
-
dopravní lano je rozvinuto a zapleteno (06.08.2012)
-
probíhá usazování sedaček na dopravní lano (20.08.2012)
-
probíhají zátěžové zkoušky s 380 pivními sudy (11.09.2012)
-
zahájení pravidelného provozu (14.12.2012)
|
Nezobrazit průběh výstavby
Lanovka je v provozu :
Zimní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá
jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením čtyřmístných
sedaček a rozběhovým pásem (SLF-4)
|
Výrobní typ :
|
4-CLF |
poháněcí stanice Chairdrive |
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v horní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
2392 osob/hod |
|
Šikmá
délka
:
|
1074 m |
|
Vodorovná délka : |
1044 m |
|
Dolní stanice : |
1001 m.n.m. |
|
Horní stanice : |
1244 m.n.m. |
|
Převýšení :
|
243 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
199 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
38 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,6 m/s |
|
Čas jízdy : |
6,9 min |
414 s |
Časový interval sedaček : |
6 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
15,7 m |
|
Počet sedaček : |
139 |
|
Počet podpěr : |
12 |
z toho 1 tlačná |
Výrobce
:
|
Doppelmayr |
|
Zařízení je v provozu od
roku : |
2012 |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
12 |
tlačná |
7 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
2 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
8 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
3 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
9 |
tažná – 10
vratná – 8 |
nosná |
4 |
tažná – 2 x 8
vratná – 2 x 4 |
nosnotlačná |
10 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
5 |
tažná – 10
vratná – 6 |
nosná |
11 |
tažná – 10
vratná – 8 |
nosná |
6 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
12 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
SKIAREÁL KLÍNOVEC s.r.o.
Belgická 681
120 00 Praha 2
Tel.: +420 474 396 366
Fax: +420 474 396 236
E-mail: infocentrum@klinovec.cz
Web: www.klinovec.cz
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|