* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Ankogel, 8.7.

Dvouúseková lanová dráha Ankogelbahn v rakouských Korutanech patří mezi málo rozšířené tandemové lanovky. Princip tohoto systému spočívá ve sdružení dvou až tří kabin do jedné skupiny na jedné větvi a většina takovýchto lanovek vznikla rekonstrukcí klasických kyvadlových lanovek pro dosažení vyšší přepravní kapacity. To byl i případ Ankogelbahn z let 1965 a 66, která prošla v roce 1994 zásadní rekonstrukcí firmou Waagner Biró, po níž jsou na prvním úseku provozovány dvojice a na druhém úseku trojice kabin. Rozdílnost spočívá také ve velikosti kabin, které jsou na prvním úseku 29-místné a na druhém 27-místné. Na prvním úseku se tak díky této rekonstrukci zvýšila přepravní kapacita z 313 na 800 osob/hod, na druhém pak z 429 na 900 osob/hod. Odlišnost obou úseků můžeme najít také v propojení jednotlivých kabin, které je u dolního úseku tvořeno tuhým nosníkem ve tvaru písmene V (obdobně jako u obdobné lanovky Gerslossteinbahn v Zillertalu, která byla vlastně prototypovou rekonstrukcí klasické kyvadlové lanovky na tandemovou) a u horního je zajištěno prostřednictvím kusu silného lana připevněného k jednotlivým závěsům kabin. Účelem tohoto propojení je tlumení výkyvů kabin a pochopitelně také zajištění vzájemné vzdálenosti jednotlivých kabin. Pohony obou úseků jsou umístěny v mezistanici Hochalmblick. Horní stanice lanovky, která leží v nadmořské výšce 2631 metrů, je dobrým východiskem vysokohorských túr.

(Radim Polcer)

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku