* NOVÁ LANOVKA NA SNĚŽKU *** KARLOVSKÝ EXPRESS NOVĚ S BUBLINAMI *** ČERVENÁ VODA - NEJKOMFORTNĚJŠÍ SEDAČKOVÁ LANOVKA V ČESKÉ REPUBLICE *** KLÍNOVEC - ODPOJITELNÁ ČTYŘSEDAČKOVÁ LANOVKA S ORANŽOVÝMI BUBLINAMI *** SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Penken, 23.7.

V rakouském Mayrhofenu se nachází lanovka Penkenbahn, která byla postavena jako první moderní velkokapacitní dvoulanové lanovka na světě. Stará kyvadlová lanovka z Mayrhofenu na Penken s čtyřvozovým provozem a s přepravní kapacitou 500 osob za hodinu již nestačila nárokům na primární dopravu lyžařů do největšího lyžařského střediska Zillertalu. Rekonstrukci koncem 80. let se nepodařilo uskutečnit kvůli problémů s majiteli pozemků. Provozovatel této lanovky nakonec přistoupil na nabídku firmy Waagner Biró (dnes součástí firmy LEITNER), která navrhovala postavit moderní dvoulanovou oběžnou lanovku, jejíž 15-ti místné žluté kabiny zajistí požadovanou kapacitu 2000 osob za hodinu. V polovině března 1995 byla stará lanovka demontována a již v prosinci téhož roku byla do provozu uvedena nová lanovka. Nejpozoruhodnější na nové lanovce jsou především dlouhá lanová pole bez podpěry. Lanové pole mezi dolní stanicí a podpěrou č. 1 měří 1260 m a kabiny se v něm pohybují ve výšce až 180 metrů nad zemí. Lanové pole mezi podpěrami č. 1 a 2 měří 1360 m a kabiny se v něm pohybují ve výšce až 170 metrů nad zemí. Díky tomu jsou na trase dlouhé téměř 3 km pouhé 3 podpěry příhradové konstrukce. Pro novou dolní stanici se v Mayrhofenu našlo nové místo, což sice vyřešilo problémy s majiteli pozemků, ale zároveň způsobilo nutnost zalomit trasu lanovky na 1. podpěře v úhlu 7°. Pro případ uvíznutí kabin na trati jsou na podpěrách č. 1 a 2 umístěny záchranné plošiny s navijáky. Kabiny typu Beta od firmy CWA jsou po obvodu opatřeny lavicí s osmi místy k sezení. Díky dvoulanovému systému může lanovka jezdit i při rychlosti větru 90 km/h ve směru kolmém k ose trati.

V roce 2010 se Mayrhofen dočkal další zajímavé lanovky, když byla trojsedačka Penken nahrazena vysokokapacitní kombinovanou lanovkou firmy Doppelmayr. Na její trase se střídají 10-místné kabinky CWA a 8-místné sedačky s bublinou, což umožnilo dosáhnout mimořádně vysoké přepravní kapacity 3900 osob za hodinu. Z tohoto důvodu byly obě stanice typu UNI-G realizovány v dlouhém provedení s dvěma staničními oblouky - zatímco ve vnitřním oblouku se nastupuje na sedačky, na vnějším pak do kabinek. Od letní sezóny 2012 se tato lanovka může pyšnit další zajímavostí, když bylo dokoupeno 6 kabin, které jsou místo klasických plexiskel vybaveny drátěnou sítí. Tyto speciální kabinky jsou provozovány společně s klasickými a zajišťují netradiční požitek z jízdy.

(Radim Polcer)

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku