* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Saas Fee, 16.7.2017

Ledovcové středisko Saas Fee je díky překrásné scenérii trvale zasněžených čtyřtisícových vrcholů právem nazýváno jako "Perla Alp". Nachází se zde také vyhledávané lyžařské středisko s celoročním provozem, které se může pyšnit hned několika "nej" - nejvýše položené "metro", nejvýše položená otáčivá restaurace nebo nejvyšší hora ležící zcela na švýcarském území (Dom - 4545 m n.m.). Podobně jako ve světoznámém Zermattu a 13 dalších horských obcí je i v celém Saas Fee provoz soukromých automobilů zakázán - všechen automobilový provoz je ukončen na okraji obce, kde se nachází rozsáhlý vícepodlažní parkovací dům. Dále už musí každý pokračovat po svých, případné zavazadla vám jednotlivé hotely přepraví prostřednictvím elektrovozíků. Vesnice Saas Fee s necelými 2 tisíci obyvateli se nachází ve velkém horském kotli obklopeném nejvyššími švýcarskými čtyřtisícovkami, jímž stékají ledovcové jazyky. První hotel zde byl postaven již v roce 1881 a dostal jméno Dom po dominantě údolí Saastal. Velký rozvoj pak nastal během 20. století, kdy se Saas Fee zařadilo mezi nejproslulejší alpská střediska.

Lyžařské středisko se nachází v nadmořské výšce 1800 až 3600 m n.m. (celkové převýšení tedy činí úctyhodných 1800 metrů) a tvoří ho celkem 100 km sjezdovek všech náročností (s členěním 20% modré, 60% červené a 20% černé), které jsou obsluhovány 22 lanovkami a vleky s celkovou přepravní kapacitou 26 400 osob za hodinu. Díky poloze areálu lze Saas Fee označit jako sněhově velmi jisté středisko, protože část sjezdovek leží na ledovci a navíc je 70 km sjezdovek technicky zasněžováno. Hlavní osu střediska tvoří dvouúseková lanovka Alpin Express, což jsou dva úseky oběžných 30-místných kabinkových lanovek systému 3S (tedy se dvěma nosnými a jedním tažným lanem), tehdy první svého typu na světě. Téměř paralelně s Alpin Express vede kyvadlová lanovka Felskinnbahn, která je vybavena 100-místnými kabinami. Na Alpin Express a Felskinnbahn navazuje Metro Alpin, což je pozemní tunelová lanovka nazývaná jako nejvýše položené metro na světě. Ta vyváží turisty až na Mittelallalin do nadm. výšky 3500 m.n.m. a necelých 1500 m dlouhou trasu vedenou raženou štolou urazí za pouhých 5 minut. Právě zde se nachází celoročně provozovaná část lyžařského střediska s několika ledovcovými vleky. Zchladit se lze také v ledové jeskyni Eispavillon, která je se svou nadmořskou výškou 3500 metrů největší svého druhu na světě. Na Mittelalalinu se nachází také otočná panoramatická restaurace, jejíž podlaha se během necelé hodiny otočí o 360 stupňů.

Kromě této hlavní ledovcové části areálu se ovšem můžeme v Saas Fee vyvézt lanovkami na další 3 místa, a to jak v zimě, tak v létě. Jde především o Längfluh, kde na prvních dvou úsecích vyváží návštěvníky od loňského roku moderní 10-místná kabinková lanovka Spielbodenbahn (viz dále) a na horním pak 60-místná kyvadlová lanovka. U mezistanice Spielboden můžeme nakrmit sviště, kteří se zde vyskytují ve značném množství. Na opačnou stranu můžeme ze Saas Fee vyjet šestikabinkovou lanovkou na Plattjen a konečně poslední oblastí je Hannig, kam se dostaneme starší čtyřmístnou kabinkovou lanovkou. I přes svou odlehlost doporučujeme toto místo nevynechávat, protože se odtud naskýtá překrásný výhled na Saas Fee i ledovec. Trochu adrenalinu si mohou návštěvníci Saas-Fee na závěr dopřát na 660 metrů dlouhé bobové dráze Alpine-Coaster, která se nachází poblíž dolní stanice lanovky Alpin Express.

V roce 2016 se v Saas Fee uskutečnil již několik let připravovaný projekt náhrady kabinkové lanovky vedoucí na Spielboden, kde byla legendární čtyřmístná kabinka z roku 1976 nahrazena moderní desetimístnou kabinkovou lanovkou. Na rozdíl od původní lanovky byla v dolní části trasy nové kabinky vybudována mezistanice (fakticky tak jde nově o dvě na sebe navazující lanovky s průběžným provozem), čímž je nově mj. zabezpečen optimální přístup na kyvadlovou lanovku na Felskinn. Zároveň se díky nové lanovce znatelně navýšila přepravní kapacita – z původních 850 osob/hod na 1400 osob/hod v počáteční, resp. až na 2000 osob/hod v konečné fázi, a naopak doba jízdy na Spielboden klesla téměř na polovinu. Každá z prostorných prosklených kabin je vybavena wi-fi připojením k internetu. Stejně jako předchůdkyně je i nová lanovka provozována celoročně, v zimě posiluje především primární dopravu návštěvníků do střediska, v létě zase zatraktivňuje oblast v okolí Spielbodenu. Možná je i přeprava horských kol. V budoucnu bude možno lanovkový systém doplnit dole o úsek spojující stávající dolní stanici s centrálním parkovištěm a nahoře o úsek nahrazující kyvadlovou lanovku na Längfluh.

(Radim Polcer)

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku