* NOVÁ LANOVKA NA SNĚŽKU *** KARLOVSKÝ EXPRESS NOVĚ S BUBLINAMI *** ČERVENÁ VODA - NEJKOMFORTNĚJŠÍ SEDAČKOVÁ LANOVKA V ČESKÉ REPUBLICE *** KLÍNOVEC - ODPOJITELNÁ ČTYŘSEDAČKOVÁ LANOVKA S ORANŽOVÝMI BUBLINAMI *** SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Seiser Alm, 11.7.

Kyvadlová lanovka pro 50 osob vedoucí ze St. Ulrichu (Ortisei) na Seiser Alm (Alpe di Siusi), která byla postavena v roce 1935 a v letech 1953, 1969 a 1987 prošla dílčími rekonstrukcemi (což umožnilo dosáhnout konečné přepravní kapacity 550 osob za hodinu), již nemohla stačit potřebám tohoto střediska ve známém údolí Val Gardeny, čekací doby ve frontách již začaly dosahovat neúnosné délky. Po dlouhém období příprav rekonstrukce, které zabraly 6 let, se provozovatel nakonec rozhodl pro dvoulanový oběžný systém, samozřejmě v nejmodernějším provedení od firmy Leitner. Po rakouské lanovce Penkenbahn šlo o druhou moderní kabinkovou lanovku dvoulanového systému a mezi výhody tohoto systému oproti jednolanovému patří především větší odolnost proti větru, menší spotřeba energie, možnost vytvářet velká rozpětí lana bez podpěry a také naprosto klidné přejíždění kabin přes podpěry. Části obou dvou podpěry původní kyvadlové lanovky byly využity i pro novou lanovku. Před horní stanicí se nachází navíc i lanový přechod, protože horní části trasy dosahuje sklonu až 70 %. Celkem 35 patnáctimístných kabinek typu Conus od firmy CWA zajišťuje přepravní kapacitu lanovky 2400 osob/hod, v letním období je jich na trati samozřejmě méně. Poprvé byly na této lanovce použity nově vyvinuté spínací aparáty vycházející z osvědčených jednolanových systémů, svěrná síla čelistí je vyvíjena prostřednictvím dvojice klasických vinutých pružin. Pod novou dolní stanicí, která musela být kvůli napínacímu systému založena až do hloubky 9,75 m, vznikla i nová podzemní tříposchoďová garáž s kapacitou 240 vozidel, což vyřešilo problémy s parkováním.

(Radim Polcer)

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku