* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Titlis, 15.7.

Mezi nejatraktivnější výletní cíle Švýcarska patří bezesporu hora Titlis tyčící e nad horským městečkem Engelberg. Právě zde se psala historie švýcarské lanové dopravy, a tak zdejší lanovky, které v posledních letech prošly komplexní modernizací, stojí jednoznačně za návštěvu. Engelberg leží na konci stejnojmenného údolí ve výšce 1050 m nad mořem a v současnosti patří k jedné z nejvyhledávanějších švýcarských destinací. Ranná historie Engelbergu je spojená se vznikem zdejšího benediktínského kláštera v roce 1120. V průběhu staletí pak kolem kláštera vyrostla typická švýcarská horská vesnice. V klášteru jsou dnes k vidění např. největší varhany ve Švýcarsku, rozsáhlá klášterní knihovna nebo výroba sýra pro pravé švýcarské fondue. Začátky turistického využívání Engelbergu spadají do roku 1739, kdy byla hora Titlis poprvé zdolána jedním z mnichů zdejšího kláštera. V letech 1818 a 1826 byla původní stezka do Engelbergu nahrazená cestou, sjízdnou koňskými povozy. Od roku 1861 měl Engelberg pravidelné spojení se světem poštovním dostavníkem a v roce 1883 byl v Engelbergu založen Spolek pro lázeňství a cestovní ruch. Významným milníkem bylo zprovoznění úzkorozchodné železnice z Stanstadu do Engelbergu v roce 1898. Ta je od roku 2005 součástí sítě železnic metrového rozchodu Zentralbahn. Od roku 2010 je v provozu pod Engelbergem nový čtyřkilometrový tunel, který umožnil snížit sklon ozubnicového úseku trati z původních 246 ‰ na 105 ‰ a tím zvýšit propustnost této horské železnice.

Turistům, kteří začátkem 19. století už ve velkém počtu navštěvovali Engelberg, místní hoteliéři chtěli zpřístupnit náho
rní plošinu 270 m nad Engelbergem. V lednu roku 1913 tak zahájila provoz první zdejší veřejná osobní lanovka - pozemní lanovka Gerschnialp, která je, byť po dílčích modernizacích, v provozu dodnes. V roce 1927 následovala již visutá lanovka k jezeru Trübsee, kterou postupně doplňovaly další úseky, až byl v roce 1967 lanovkou dosažen vrchol Kleintitlis (3076 m n. m.). Proslulým se Titlis stal v roce 1992 díky nahrazení horního úseku na Kleintitlis speciální kyvadlovou lanovkou s otáčejícími kabinami s výstižným názvem „Titlis Rotair“, kde se podlaha kabin během jízdy otočila o 360 stupňů. Ani v posledních dvou letech však provozovatel místních lanovek nezaspal a zahájil kompletní modernizaci celé páteřní osy z Engelbergu až na vrcholek Kleintitlis. Nejprve prošel v roce 2014 rekonstrukcí horní úsek Stand - Kleintitlis, kde jsou největší změnou nové moderní celoprosklenné panoramatické kabiny. Na rozdíl od těch původních se již otáčejí celé a ne jen podlaha. Začátkem zimní sezony 2015/2016 byla zprovozněna moderní osmikabinková lanovka z Engelbergu přes Trübsee až na Stand, čímž se značně zkrátila doba přepravy a odpadlo i přestupování ve stanici Trübsee. A konečně rekonstrukcí prošla i ledovcová šestisedačková lanovka Ice Flyer, která obdržela moderní sedačky s bezpečnostní zábranou. Tato sedačková lanovka jezdí také i v létě a umožňuje si vychutnat z otevřených sedaček „přelet“ nad ledovcem s jeho až 10 metrů hlubokými trhlinami.

Titlis samozřejmě láká i na celou řadu atrakcí. Mezi nejnovější patř
í 100 m dlouhý a jen metr široký visutý lanový most zvaný TITLIS Cliff Walk, který spojuje komplex horní stanice lanovky Titlis Rotair s horní stanicí lanovky Ice Flyer. Mimochodem jde o nejvýše položený visutý most v Evropě. U dolní stanice lanovky Ice Flyer se nachází celoročně provozovaný snowpark, kde je možné si kromě snowtubingu vypůjčit celou řadu dalších „sjížděcích“ nástrojů, které ani nemají české jméno (Scooter, Trotti, Sled, Seater, Balancer, Airboard...), a pomocí přepravního pásu se pak dopravit zpět k výchozímu bodu sněhových radovánek. Kromě Ice Flyeru se snowparkem nabízí vrchol Titlisu celou řadu dalších aktivit, jako je ledovcová jeskyně se 150 m chodeb, obnovená v roce 2004, 180 m dlouhý tunel s vyhlídkovým oknem v jižní stěně Titlisu nebo několik restauračních provozů v budově horní stanice a v její blízkosti. Komu by jízda lanovkyu nazpět do Engelbergu připadala nudná, může si vychutnat tří a půl kilometrový sjezd na Trotti Bike z Untertrübsee zpět do Engelbergu.

(Radim Polcer a Roman Gric)

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku