* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Zermatt, 2.8.2010

Zermatt ležící pod světoznámým Matterhornem patří k nejznámějším a nejnavštěvovanějším turistickým střediskům ve Švýcarsku. Proslavený je kromě blízkosti Matterhornu také tím, že sem nikdy nemohly jezdit automobily, výjimku mají jen záchranná služba, policie, hasiči a dva měsíce v roce mimo sezonu také stavební stroje. Všichni motorizovaní návštěvníci tak musí zanechat své auto na rozsáhlém krytém parkovišti v Täschi a do Zermattu pak dojet vlakem společnosti Matterhorn Gotthard Bahn (jezdí každých 20 minut). Právě díky tomu si Zermatt mohl zachovat svůj typický charakter vyznačující se nezaměnitelnou architekturou s řadou původních walliských dřevěných horských stavení, mondénních hotelů z počátku 20. století, ale i střízlivých a účelných moderních staveb. Ostatně zde v horní části údolí říčky Matter Vispa by ani pro množství aut nebylo místo. Historie turistického využívání zde sahá až do počátku 19. století, kdy jistý lékař Lauber začal v této horské vesnici na úpatí Matterhornu v jednoduché útulně se třemi lůžky ubytovávat své letní hosty. Z jeho boudy pak později vybudoval Alexander Seiler hotel, z něhož je dnes světoznámý hotel Monte Rosa. Brzy se však kromě turistů stále častěji objevovali i první horolezci, kteří postupně zdolávali všechny okolní čtyřtisícovky, až na jednu – na Matterhorn (4487 m n. m). Prvovýstupem 14. července 1865 angličana Edwarda Whympera na tuto strmou granitovou pyramidu se stal Zermatt světoznámým doslova přes noc, a to také proto, že při návratu čtyři horolezci z jeho sedmičlenného družstva zahynuli.

V dnešní době je Zermatt známý v zimě především pro své lyžařské středisko, kde mají lyžaři díky propojení s italskou Cervinií na výběr z 275 kilometrů sjezdových tratí obsluhované více než 50 lanovkami a vleky, v létě je pak nejnavštěvovanějším místem bezesporu Klein Matterhorn, kam se lze z Zermattu pohodlně dopravit soustavou lanovek. Výchozí stanici najdeme na okraji Zermattu, odkud vyjíždí moderní osmimístná kabinková lanovka Matterhorn Express od firmy Doppelmayr/Garaventa. První dva úseky nahradily staré lanovky už v roce 2002, ovšem po dokončení třetího úseku v loňském roce se můžeme v jedné z kabinek vyvézt bez jediného přestupování přes čtyři mezistanice až na Trockener Steg (2929 m n. m) a ujet přitom téměř 6,8 km, což z této lanovky dělá nejdelší lanovkový systém bez nutnosti přestupu v Evropě. Zajímavostí je taky smíšený provoz kabin typů Omega III a IV od firmy CWA. Na Trockener Stegu pak přestoupíme do stomístné kabiny (Von Roll, 1979) a ta nás vyveze vysoko nad ledovcem Theodul až na Klein Matterhorn s horní stanicí v nadmořské výšce 3820 m doslova přilepenou ke skále. Je to vůbec nejvyšší stanice lanovky v Alpách. Zde se nám pak otevře neuvěřitelné panoráma, kterému dominuje nejen slavný Matterhorn, ale také sousední Breithorn a Monte Rosa. Velkou atrakcí je také nově otevřený nejvyšší ledovcový palác v Evropě s nejrůznějšími ledovými skulpturami, které se pravidelně mění.

Kromě oblasti Klein Matterhornu, zvané Matterhorn Glacier Paradise patří k vyhledávaným turistickým i lyžařským cílům návštěvníků Zermattu také oblast Gornergrat (3089 m n. m.) s jedinečným výhledem na Gornerský ledovec a na celý rozsáhlý masív Monte Rosy, dostupná z Zermattu ozubnicovou dráhou a v neposlední řadě i oblast Zermatter Rothornu (3103 m n. m.), označovaná jako Rothorn Paradise a dostupná horskou podzemní dráhou a navazujícími lanovkami. Lyžařsky jsou všechny tyto oblasti včetně italské Cervinie propojeny lanovkami a vleky.

(Radim Polcer a Roman Gric)

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku