* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Zermatt, 16. a 17.7.2019

Zermatt ležící pod světoznámým Matterhornem patří k nejznámějším a nejnavštěvovanějším turistickým střediskům ve Švýcarsku. V loňském roce zde byla uvedena do provozu nová lanovka systému 3S se vskutku spektakulární trasou vedoucí přímo na vrchol Klein Matterhorn.

Zermatt je kromě blízkosti
Matterhornu proslavený také tím, že sem nikdy nemohly jezdit automobily, výjimku mají jen záchranná služba, policie, hasiči a dva měsíce v roce mimo sezonu také stavební stroje. Všichni motorizovaní návštěvníci tak musí zanechat své auto na rozsáhlém krytém parkovišti v Täschi a do Zermattu pak dojet vlakem společnosti Matterhorn Gotthard Bahn (jezdí každých 20 minut). Právě díky tomu si Zermatt mohl zachovat svůj typický charakter vyznačující se nezaměnitelnou architekturou s řadou původních walliských dřevěných horských stavení, mondénních hotelů z počátku 20. století, ale i střízlivých a účelných moderních staveb. Ostatně zde v horní části údolí říčky Matter Vispa by ani pro množství aut nebylo místo. Historie turistického využívání zde sahá až do počátku 19. století, kdy jistý lékař Lauber začal v této horské vesnici na úpatí Matterhornu v jednoduché útulně se třemi lůžky ubytovávat své letní hosty. Z jeho boudy pak později vybudoval Alexander Seiler hotel, z něhož je dnes světoznámý hotel Monte Rosa. Brzy se však kromě turistů stále častěji objevovali i první horolezci, kteří postupně zdolávali všechny okolní čtyřtisícovky, až na jednu – na Matterhorn (4487 m n. m). Prvovýstupem 14. července 1865 angličana Edwarda Whympera na tuto strmou granitovou pyramidu se stal Zermatt světoznámým doslova přes noc, a to také proto, že při návratu čtyři horolezci z jeho sedmičlenného družstva zahynuli.

V dnešní době je Zermatt známý v zimě především pro své lyžařské středisko, kde mají lyžaři díky propojení s italskou Cervinií na výběr z 275 kilometrů sjezdových tratí obsluhované více než 50 lanovkami a vleky, v létě je pak nejnavštěvovanějším místem bezesporu Klein Matterhorn, kam se lze z Zermattu pohodlně dopravit soustavou lanovek.

Hlavní událostí v Zermattu poslední doby je bez
esporu otevření nové lanovky od firmy Leitner na Klein Matterhorn. Nová dráha nazvaná Matterhorn Glacier Ride disponuje 25 kabinami typu Symphony designovanými studiem Pinninfarina a byla vybudována paralelně ke stávající kyvadlové dráze mezi stanicemi Trockener Steg a Klein Matterhorn. Čtyři kabiny lanovky jsou ozdobeny blyštivými krystaly od společnosti Swarovski a LED diodami. Tyto kabinky lanovky navíc mají speciální podlahu z mléčně bílého skla. To se po třech minutách celkem devítiminutové jízdy náhle zprůhlední a pasažérům se naskytne úchvatný pohled na ledovcovou krajinu pod jejich nohama. Kapacita nové lanovky činí 2000 osob za hodinu – pro srovnání, hodinová kapacita samotné kyvadlové lanovky činila pouze 600 osob. Po 3 letech náročné výstavby se slavnostní otevření uskutečnilo na konci září 2018, pravidelný provoz dráhy byl zahájen na začátku zimní sezony 2018/2019. Koncem roku 2021 by se měla rozjet obdobná lanovka z italského vrcholu Testa Grigia na Klein Matterhorn, čímž dojde k celoročnímu propojení italského i švýcarského areálu i pro pěší návštěvníky.

Výchozí stanice výletu na Klein Matterhorn najdeme na okraji Zermattu, odkud vyjíždí moderní osm
imístná kabinková lanovka Matterhorn Express od firmy Doppelmayr/Garaventa. První dva úseky nahradily staré lanovky už v roce 2002, ovšem po dokončení třetího úseku v loňském roce se můžeme v jedné z kabinek vyvézt bez jediného přestupování přes čtyři mezistanice až na Trockener Steg (2929 m n. m) a ujet přitom téměř 6,8 km, což z této lanovky dělá nejdelší lanovkový systém bez nutnosti přestupu v Evropě. Zajímavostí je taky smíšený provoz kabin typů Omega III a IV od firmy CWA. Na Trockener Stegu pak přestoupíme na již zmíněnou novou lanovku systému 3S (v zimní sezóně můžeme alternativně využít také paralelní kyvadlovou lanovku firmy Von Roll z roku 1979 se stomístnými kabinami) a ta nás vyveze vysoko nad ledovcem Theodul až na Klein Matterhorn s horní stanicí v nadmořské výšce 3821 m doslova přilepenou ke skále. Je to vůbec nejvyšší stanice lanovky v Alpách. Zde se nám pak otevře neuvěřitelné panoráma, kterému dominuje nejen slavný Matterhorn, ale také sousední Breithorn a Monte Rosa. Velkou atrakcí je také nově otevřený nejvyšší ledovcový palác v Evropě s nejrůznějšími ledovými skulpturami, které se pravidelně mění.

Kromě oblasti Klein Matterhornu, zvané Matterhorn Glacier Paradise patří k vyhledávaným turistickým i lyžařským cílům návštěvníků Zermattu také oblast Gornergrat (3089 m n. m.) s jedinečným výhledem na Gornerský ledovec a na celý rozsáhlý masív Monte Rosy, dostupná z Zermattu ozubnicovou dráhou a v neposlední řadě i oblast Zermatter Rothornu (3103 m n. m.), označovaná jako Rothorn Paradise a dostupná horskou podzemní lanovou dráhou a navazujícími visutými lanovkami. Lyžařsky jsou všechny tyto oblasti včetně italské Cervinie propojeny lanovkami a vleky. V samotném Zermattu je k dispozici 124 hotelů nejrůznějších kategorií a dalších přibližně 6500 lůžek v soukromých penzionech a apartmánech, bezpočet restaurací a na své si zde přijdou také milovníci nočního života. Turisté naleznou v okolí Zermattu více než 400 km značených tras včetně oblíbeného nordic walkingu, nechybí zde však ani golfové hřiště.

(Radim Polcer a Roman Gric)

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku