* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Za lanovkami Alp 2008 (1. část)

Ve druhé polovině července 2008 jsme s Ing. Romanem Gricem (korespondent rakouského časopisu ISR) během 18-denní cesty po Alpách (ano, pravidelní čtenáři si již jistě říkali, že už nějak dlouho nejsou žádné aktualizace webu :-) ) navštívili některá střediska a lanovky v rakouských, německých a švýcarských Alpách.  Na následujících řádcích si je ve stručnosti představíme.

Zwölferhornbahn, St. Gilgen, 18.7.

Sankt Gilgen se nachází u jezera Wolfgangsee, asi 30 km od Salzburgu. Již od roku 1957 zde vyváží turisty historická dvoulanová 4-kabinková lanovka Girak na 1500 m vysoký Zwölferhorn. Přestože to zní neuvěřitelně, přepravu zde stále zajišťují kabinky Swoboda v původním stavu, tedy s ručním zavíráním a otevíráním dveří a ručním posunem ve stanici! Jízda na trase dlouhé 2745 m, při níž se cestujícím naskýtá překrásný výhled na jezero Wolfgangsee, je nevšedním zážitkem a trvá 16 min. Zwölferhorn byl dříve i lyžařské středisko s jednosedačkovou lanovkou, ta však byla bohužel před 2 lety demontována.

daolní stanice / Foto : Radim Polcer 18.07.2008 trasa lanovky, vlevo jezero Wolfgangsee / Foto : Radim Polcer 18.07.2008 horní stanice / Foto : Radim Polcer 18.07.2008 míjení kabinek / Foto : Radim Polcer 18.07.2008 lanový přechod / Foto : Radim Polcer 18.07.2008 trasa lanovky / Foto : Radim Polcer 18.07.2008

Untersbergbahn, St. Leonhard, 18.7.

Untersberg je asi 1800 m vysoký horský masív v bezprostřední blízkosti Salzburgu. Je vyhledávaným cílem nejen turistů, ale také obyvatel Salzburgu. Od roku 1961 je zpřístupněn kyvadlovou 50-místnou lanovkou z obce St. Leonhard. Trasa lanovky s délkou 2850 m má úctyhodné převýšení 1320 m. Jediné dvě podpěry lanovky se nachází v horní části trasy. Lanovka, kterou vyrobila firma Pohlig, je dosud v provozu v prakticky nezměněné podobě. Při naší návštěvě nám bohužel moc nepřálo počasí, a tak byl samotný vrchol zahalen v mracích.

pohled na trasu lanovky / Foto : Radim Polcer 18.07.2008 strojovna / Foto : Radim Polcer 18.07.2008 míjení protijedoucí kabiny / Foto : Radim Polcer 18.07.2008 kabina před dolní stanicí / Foto : Radim Polcer 18.07.2008 kabina / Foto : Radim Polcer 18.07.2008

Muttereralmbahn und Götznerbahn, 19.7.

Oblíbená turistická oblast Mutterer Alm u Innsbrucku byla v roce 1953 zpřístupněna dvouúsekovou dvoulanovou lanovkou Girak a na ní navazujícíjednovětvová mezistanice / Foto : Radim Polcer 19.07.2008 jednosedačkou. Narozdíl od ostatních lanovek tohoto typu však cestující zpočátku nepřepravovaly uzavřené kabinky, ale otetrasa lanovky / Foto : Radim Polcer 19.07.2008vřené sedačky, na kterých se sedělo bokem ke směru jízdy! Jednalo se tak pravděpodobně o jedinou dvoulanovou sedačkovou lanovku na světě. Později byly sedačky vyměněny za 4-místné kabinky a v této podobě byla lanovka v provozu do roku 1999, kdy byl provoz ukončen. O dva roky později byla lanovka demontována s výjimkou mezistanice, kde se dodnes zachovala původní technologie. Teprve v roce 2005 došlo k obnově tohoto lyžařského střediska, když byla postavena 8-kabinková lanovka Leitner v trase původní dvoulanové lanovky. Jednosedačkovou lanovku v horní části střediska pak nahradila fixní 4-sedačka. K dalšímu rozšíření došlo v roce 2007, když byla vybudována 8-kabinková lanovka Götznerbahn (rovněž Leitner) z obce Götzens společně s novou sjezdovkou. Ta je však narozdíl od Muttereralmbahn v létě mimo provoz.

dolní stanice / Foto : Radim Polcer 19.07.2008 horní stanice / Foto : Radim Polcer 19.07.2008 horní stanice / Foto : Radim Polcer 19.07.2008 horní stanice čtyřsedačky / Foto : Radim Polcer 19.07.2008 horní stanice nové Götznerbahn / Foto : Radim Polcer 19.07.2008

Nordpark Innsbruck, 20.7.

Lyžařský a vyhlídkový areál Nordkette nad Innsbruckum se během let 2005-2007 od základů změnil. Původní pozemní lanovůz Hungerburgbahn na mostě přes řeku Inn / Foto : Radim Polcer 20.07.2008vku Hungerburgbahn nahradila v roce 2007 nová lanovka od firmy Leitner v nové a delší trase. Dolní stanice je nově podzemní a nachází se přímo u kongresového centra. Odtud vede trasa lanovky hloubeným tunelem až k první mezistanici Löwenhaus, kde vystoupí na povrch. Dále trasa překračuje pomocí mohutné estakády řeku Inn a opět se noří do tunelu, kde se nachází i výhybna. Po vyjetí z tunelu začíná trasa lanovky prudce stoupat, v tomto úseku se nachází druhá mezistanice Alpenzoo. Horní poháněcí stanice se nachází v části Hungerburg, odkud pokračují dva úseky kyvadlových lanovek na 2300 metrů vysoký Hafelekar. Obě kyvadlové lanovky byly v roce 2006 nahrazeny novými, rovněž od firmy Leitner. Zatímco na úseku Hungerburg - Seegrube zajišťují přepravu dvě 95-místné kabiny, poslední úsek Seegrube - Hafelekar tvoří jednovětvová kyvadlová lanovka s jednou kabinou pro 69 osob.

vůz na mostě přes řeku Inn / Foto : Radim Polcer 20.07.2008 dolní stanice / Foto : Radim Polcer 20.07.2008 kabina 2. úseku před horní stanicí Seegrube / Foto : Radim Polcer 20.07.2008 kabina 3. úseku před horní stanicí Hafelekar / Foto : Radim Polcer 20.07.2008 vůz Hungerburgbahn před horní stanicí / Foto : Radim Polcer 20.07.2008

Laberbergbahn, Oberammergau, 21.7.

V německém Oberammergau se nachází lanovka, která snad svým technickým provedením nemá ve světě obdoby. Jedná se o pulzační lanovku, ovšem dvoulanového systému s jedním nosným a jedním tažným lanem. Vyrobena byla v roce 1957 firmou Karl Peter. Na trase jsou pravidelně rozmístěny čtyři 11-místné kabiny, které se ve stanici otáčejí pozoruhodným způsobem - těsně před samotným otočením najede běhoun kabiny na volně otočnou kolejnici a při otáčení si ji stáhne s sebou (kabiny jsou samozřejmě fixně uchyceny k tažnému lanu). Vzhledem k tomu, že se jedná o čistě turistickou lanovku, přepravní kapacita činí pouhých 120 osob za hodinu.

míjení kabiny / Foto : Radim Polcer 21.07.2008 míjení kabiny / Foto : Radim Polcer 21.07.2008 běhoun / Foto : Radim Polcer 21.07.2008 kabina před horní stanicí / Foto : Radim Polcer 21.07.2008 pohled na trasu lanovky / Foto : Radim Polcer 21.07.2008 otočná kolejnice / Foto : Radim Polcer 21.07.2008

Füssener Jöchle, Grän, 21.7.

V rakouském údolí Tannheim se nachází několik menších lyžařských středisek, my jsme navštívili Füssener Jöchle. Páteř areálu tvoří 8-kabinková lanovka Doppelmayr z roku 1998, která nahradila již zastaralou dvousedačkovou lanovku. Horní stanice se nachází v nadm. výšce 1800 m a přepravu na 2610 metrů dlouhé trase zajišťuje 43 kabin od firmy Swoboda. Výrazná modernizace areálu přišla v roce 2004, když byl lyžařský vlek Jochalpe nahrazen šestisedačkovou lanovkou Doppelmayr. Zajímavostí je její horní stanice, která je realizována v krátké, tzv. sportovní verzi.

trasa lanovky / Foto : Radim Polcer 21.07.2008 horní stanice / Foto : Radim Polcer 21.07.2008 poslední 2 podpěry / Foto : Radim Polcer 21.07.2008 horní stanice šestisedačky Jochalpe / Foto : Radim Polcer 21.07.2008 horní stanice osmikabinky / Foto : Radim Polcer 21.07.2008 dolní stanice osmikabinky / Foto : Radim Polcer 21.07.2008

Pokračování příště.

(Radim Polcer)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku