* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Nad propastí se cvičilo

Lanovka někdy selže. Stačí, když se kabina nečekaně zastaví. Třeba proto, že se porouchala převodovka. Sebemenší zhoupnutí je najednou nepříjemné, stejně jako pocity, že pod vámi je hluboká propast a pohupující se kabinku jistí jen drát. Jak dostat lidi z této kritické situace, to nacvičovali včera jihomoravští hasiči na lanovce u Macochy v Moravském krasu. A ne poprvé. „Děláme to každý rok a pokaždé trochu jinak, abychom si vyzkoušeli různé situace, které by mohly nastat,“ vysvětluje náčelník lanové dráhy Radek Hejč. Zatímco hasiči popíjejí v restauraci kousek od lanovky kávu nebo čaj, popisuje jejich náčelník, že lanovka vozí turisty od horního můstku propasti ke vchodu do jeskyně a zpět už patnáct let. A naostro tady muži s lany a další lezeckou výzbrojí ještě nikdy nemuseli zasahovat. „Někdy se stane, že vypadne proud, ale máme záložní zdroj, takže k zastavení dojde nanejvýš jen na pár minut,“ říká Radek Hejč. Přesto se musejí připravit na možnost, že jednou budou muset lidi z kabinky dostat ven. Na lanovce jezdí dvě a do každé z nich se vejde patnáct lidí. Hasiči nakonec odloží hrnky na stůl a venku si z aut berou dva batohy. „V jednom mají lezeckou výbavu a v druhém lana,“ vysvětluje Jiří Buček. Zkušený horolezec, který má hasiče-lezce na povel.
A připravují se i figuranti, kteří přijeli ve sportovním oblečení. Vzala jsem si ho také a to Jiřího Bučka možná trochu zmátlo. Nabídl mi, jestli se k nim nechci připojit. Což by obnášelo asi to, abych se nějakou chvíli v kabince houpala nad srázem a čekala, až se k ní záchranář spustí po laně, navleče mi postroje a dostane mne z ní ven. Dost odvahy jsem však nakonec nesebrala a rozhodla jsem se sledovat celou simulovanou záchrannou akci zpovzdálí. „Teď zrovna stojíte na místě, kde o sto třicet metrů níž vede betonový chodník v Punkevní jeskyni,“ říká bývalý náčelník lanovky Oldřich Štos. A vysvětluje, proč si je tím tak jistý.
„Ještě dříve než se lanovka stavěla, tento terén se podrobně prozkoumával, jestli se tady může její stožár vůbec ukotvit.“ Stožár je pármetrů od nás a hasiči si už sedají na jeho stupínky doslova jako vlaštovky. Cvakají karabiny a šustí lana. Asi po deseti minutách se jeden z nich spouští po laně, na kterém se pohybuje lanovka.
„Dva metry, metr, hop,“ volá a už stojí na střeše kabiny. Vleze dovnitř a po chvíli se z ní spouští první figurant. Sedí v šátku, jak lezci říkají postroji, do kterého se s pomocí hasiče navlékl. Záchranná akce se nikde nezadrhává a Radek Hejč tvrdí, že už ji mají nacvičenou tak, že i kdyby se jelo naostro, do dvou hodin by měli být lidé z kabinek pryč. „Vůbec nic to se mnou nedělalo,“ říká figurant Pavel Procházka z Králík. Záchranáři však musejí být připraveni i na lidi, kteří by tuto situaci zvládali s velkými obtížemi. A protože jsou profesionálové, kteří vědí, jak je strach nakažlivý, přiznali, že z kabinky by je vyexpedovali jako první.
„Panika, to je to nejhorší, co při záchranné akci může nastat,“ tvrdí.

(MF Dnes - Helena Vaculová)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku