* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Dvousedačková lanovka na Horní Bečvě

Lyžařský areál Rališka leží v nadmořské výšce 605 – 729 m.n.m. a dosud disponoval 3 lyžařskými vleky (Tatrapoma a EPV, oba s délkou 400 metrů a dětský vlek Skill o délce 160 m) a čtyřmi sjezdovými tratěmi v délce 200 m až 550 m. Umělé zasněžování zajišťují sněhová děla firmy Areco, o úpravu sjezdových tratí se stará sněžné pásové vozidlo Kässbohrer Pisten Bully 42.280D. Přibližně 60 % návštěvníků tvoří lyžařské kurzy, lyžaři mají na výběr mezi bodovými a časovými jízdenkami. Pod sjezdovkou se nachází bufet se 40 místy k sezení. Společně s lanovkou bylo nově vybudováno osvětlení sjezdovky pro večerní lyžování. Přístup do areálu je zajištěn silnicí z Rožnova pod Radhoštěm na hraniční přechod Bumbálka, areál se nachází asi 1,3 km vpravo nad přehradou Horní Bečva. Bezplatné parkoviště se nachází přímo u dolní stanice lanovky, lyžaři tak mohou mít své auto neustále pod dohledem.

První vlek na Rališce byl postaven v roce 1990, jednalo se o Tatrapomu, kterou lanovka letos nahrazuje. Postupně byl tento vlek posunován a areál dále rozšiřován, významnou investici představovala výstavba zasněžovacího systému v roce 2003. Ovšem největší investice přišla letos - dvousedačková lanovka zde na trase dlouhé pouhých 500 metrů nahradila již zmíněný lyžařský vlek Tatrapoma, který bude po přesunutí na pravou část sjezdovky dále vyvážet lyžaře společně s lanovkou. Trasu lanovky se oproti původnímu vleku podařilo v horní části trasy prodloužit o 100 m, v budoucnu se ale předpokládá prodloužení o dalších 200 – 250 metrů, což ovšem závisí na stanovisku CHKO.

Pojďme si ale říct něco k lanovce samotné. Jedná se o použitou lanovku, která byla vyrobena firmou Doppelmayr v roce 1974 v italském závodě Lana a v jihotyrolském středisku Reinswald přepravovala lyžaře až do roku 1997, kdy byla nahrazena šestikabinkou Agamatic. Poté byla zakoupena skiareálem v Herlíkovicích, kde se rozjela v zimní sezóně 1999/2000. Lanovka přepravující v zimě lyžaře a v létě turisty na vrch Žalý zde byla vybavena mezistanicí. V Herlíkovicích lanovka vydržela dalších 8 let, až byla v roce 2006 nahrazena neodpojitelnou čtyřsedačkou Doppelmayr. Původní lanovka po demontáži ovšem neskončila ve šrotu, ale byla zakoupena právě areálem na Horní Bečvě. Nejnutnější úpravy dle projektu provedla firma Michálek Chrudim, stavební část zajistila firma KERS Jičín. Podmínkou CHKO byl například zelený nátěr podpěr. Dolní stanice je stanicí poháněcí a zároveň napínací, horní stanice je vratná. Protože byla trasa lanovky v Herlíkovicích mnohem delší, zůstalo novému provozovateli k dispozici i dostatek náhradních dílů, jako jsou sedačky, kladkové baterie nebo podpěry pro případné prodloužení. Výstavba lanovky byla zahájena v červenci, na konci srpna dokončila firma KERS betonáž základů a samotná montáž technologie začala ve druhé polovině září. Uvedení lanovky do provozu se předpokládá před nadcházející zimní sezónou, nejzazší termín je podle provozovatele 25. prosinec 2007. Lanovka je první ve Zlínském kraji a opět se potvrzuje, že i v menších střediscích na kratších tratích se vyplatí stavět lanovky místo vleků.

Radim Polcer

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku