* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Kouty nad Desnou – první šestisedačková lanovka v ČR

Výstavba obřího lyžařského areálu v Koutech nad Desnou v Jeseníkách byla ostře sledována a jistě nikomu neunikla. Dominuje mu především šestisedačková lanovka, která je první svého druhu v České republice. Celá investice toho ovšem v sobě zahrnovala podstatně více, představme si tak na následujících řádcích tento na naše poměry výjimečný projekt podrobněji.

Záměr na vybudování velkého lyžařského areálu v Koutech nad Desnou na svahu Medvědí hory vzniknul již před osmi lety. Dlouhých 7 let pak ovšem trvalo, než investorská firma K3 Sport získala všechna potřebná povolení. Konečný projekt rozdělený do několika etap počítá s vybudováním 2 až 3 lanových drah a 4 lyžařských vleků o celkové přepravní kapacitě téměř 12 tisíc osob za hodinu a veškeré s lyžováním související infrastruktury. V první etapě bylo rozhodnuto vybudovat páteřní přepravní zařízení areálu a zároveň jeho největší chloubu a lákadlo – odpojitelnou šestisedačkovou lanovku, první svého druhu v České republice a dále dva lyžařské vleky a 4 sjezdové tratě, z nichž nejdelší měří 2450 metrů. Areál disponuje i dvěma restauracemi a rychlým občerstvením, slunnou terasou, půjčovnou lyží, skiservisem, lyžařskou školou, sociálním zázemím, velkým záchytným parkovištěm, ale i pódiem pro letní společenské a kulturní akce. Na základě výběrového řízení byla dodavatelem lanové dráhy a obou lyžařských vleků firma Doppelmayr, stavební část pak zajistila firma KERS.

Výstavba první etapy byla zahájena na jaře 2009 a nový areál měl být původně uveden do provozu již v prosinci 2009. Při kácení stromů pro trasu lanovky a sjezdovky ovšem bohužel došlo k časovému skluzu, a tak bylo rozhodnuto realizovat v roce 2009 pouze stavební část lanovky a vleků a samotnou montáž technologií nechat až na rok 2010. Na podzim 2009 tak byly po vykácení stromů provedeny základní terénní úpravy a vybetonovány všechny patky podpěr. Po zimní přestávce pak výstavba pokračovala na jaře betonáží staničních pilířů. V červnu již došlo na usazování podpěr – zatímco montáž šesti v méně náročném terény byla provedena autojeřábem, k instalaci zbývajících 11 v těžko přístupném terénu vzlétnul ve dnech 23. až 26. června vrtulník. Na začátku července pak dorazila i staniční technologie, bezprostředně poté byla zahájena i její montáž – nejprve byla smontována horní poháněcí stanice, pak přišla na řadu i dolní napínací stanice. V polovině srpna se výstavba lanové dráhy již znatelně blížila do cíle – ve dnech 10. a 11. srpna bylo zapleteno dopravní lano a o pět dní později již dorazily z Rakouska i sedačky. Ty byly usazeny na lano počátkem října a po úspěšné vykonání zátěžových zkoušek byla první česká šestisedačka předána dne 23. října 2010 provozovateli. Zkušební provoz zde byl zahájen v sobotu 4. prosince 2010, velkolepé slavnostní otevření střediska se pak uskutečnilo o čtrnáct dní později, 18. prosince.

Přepravní kapacita lanovky činí 3200 osob za hodinu a je nejvyšší nejen v České republice, ale podle dostupných informací také v zemích celého bývalého sovětského bloku. Rekordů v rámci České republiky má tato lanovka ovšem více – jmenujme například nejsilnější dopravní lano (47 mm) nebo nejvyšší výkon pohonu (632 kW). Třicet tun těžké a 4 kilometry dlouhé dopravní lano dodala firma Fatzer. Komfort a bezpečnost lyžařů při nastupování zajišťuje nástupní pás. Bohužel už bylo upuštěno od původního záměru vybudovat vedle dolní stanice depo pro sedačky a vybavit je bublinami proti nepříznivému počasí. Trasu lanové dráhy tvoří celkem 17 podpěr, z nichž jsou 3 nosnotlačné a 1 tlačná. Společně s šestisedačkou budou letos zprovozněny také již zmíněné dva kotvové lyžařské vleky s délkou 650 a 410 metrů. Zatímco kratší z nich je umístěn v dolní části areálu a bude sloužit především jako přibližovací (zároveň bude ale vybaven osvětlením pro večerní lyžování), delší se nachází naopak v horní části areálu a bude umožňovat lyžování i v období, kdy již na dolní části hlavních sjezdovek nebude sníh.

Nejmodernější zasněžovací systém s třiceti děly bude schopen při nedostatku sněhu zasněžit sjezdovky za několik dnů. K dispozici jsou sněhová děla firmy Sufag typů COMPACT ECO, COMPACT POWER a GEMINI POWER, každý typ je zastoupen 10 kusy. Zdrojem vody je řeka Divoká Desná. O úpravu sjezdových tratí se budou starat rolby Kässbohrer PistenBully, jedna třístovka a jedna šestistovka s navijákem. Odbavovací turniketový systém značky Axess dodala firma Aster. Návštěvníkům areálu bude k dispozici rozsáhlé bezplatné parkoviště s celkovou kapacitou 600 osobních aut a 20 autobusů. Výhodou nového skiareálu je také snadná dostupnost – středisko leží přímo na hlavním tahu z Šumperku do Jeseníku. Provoz střediska a šestisedačkové lanovky je celoroční, v letní sezóně lanovka usnadňuje přistup k turistické cestě, která vede kolem větrných elektráren na Medvědí hoře až k horní nádrži přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně. V dalších etapách se počítá s vybudováním dalších jedné až dvou čtyřsedačkových lanovek a dvou lyžařských vleků. Celkové náklady se již nyní vyšplhaly na 500 milionů korun, část nákladů pokryla dotace z Evropské unie. V budoucnu by měl tento areál hostit dokonce i závody světového poháru. Areál v Koutech se tak jednoznačně stane největším a nejmodernějším v Jeseníkách a plně se vyrovná největším krkonošským lyžařským střediskům.

Radim Polcer

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku