* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Za lanovkami Alp 2008 (2. část)

Nesselwang, 22.7.

Po krátce odbočce do Rakouska jsme se vrátili zpět do Německa a navštívili lyžařské středisko Nesselwang, které prošlo taktéž  v nedávné dobědolní stanice  / Foto : Radim Polcer 22.07.2008 výraznou modernizací. Nesselwang se nachází v bavorském Allgäu v předhůří Alp. První lanovka zde byla postavena již v roce 1950, jednalo se o jednosedačkovou lanovku od firmy Heuss. Na ni navázala v roce 1967 druhým úsekem až na Alpspitz další jednosedačka, rovněž od firmy Heuss. V dalších letech postupně přibývaly další lyžařské vleky a středisko nabývalo svého významu hlavně v zimě. V roce 1996 se však rozšířila nabídka možností i v letní sezóně, když zde byla vybudována bobová dráha firmy Wiegand s délkou 966 metrů. Především v zimní sezóně už ale lanovka přestávala kapacitně postačovat, proto byl v roce 2006 první úsek nahrazen kombinovanou lanovkou, první svého druhu v Německu. Zajímavostí je kombinace 8-místných kabinek a 4-místných sedaček, která byla tehdy použita vůbec poprvé. V zimní sezóně následují za každou kabinkou 3 sedačky, v letním provozu je počet kabinek i sedaček vyrovnaný. Původní jednosedačka, kterou nová lanovka nahradila, nebyla demontována, ale byla zkrácena a dál slouží pro účely bobové dráhy.

trasa lanovky / Foto : Radim Polcer 22.07.2008 trasa lanovky / Foto : Radim Polcer 22.07.2008 míjení sedaček / Foto : Radim Polcer 22.07.2008 míjení kabinek / Foto : Radim Polcer 22.07.2008 jednosedačka Heuss, která teď slouží čistě pro účely bobové dráhy / Foto : Radim Polcer 22.07.2008

Kässbohrer (PistenBully), Laupheim, 23.7.

V úterý 23.7. jsme přijali pozvání paní Susanne Polak (koordinátorka obchodu a servisu pro střední a východní Evropu) a navštívili výrobní závod sněžných pásových vozidel (nejen) pro úpravu sjezdových tratí PistenBully. Asi není třeba uvádět, že nejvíce sněžných pásových vozidel na českých horách je právě od firmy Kässbohrer, vyplývá to již při pohledu na "červenající" se české sjezdovky (červená je firemní barva firmy Kässbohrer).maskot firmy ve vstupní hale / Foto : Radim Polcer 23.07.2008 Firma Kässbohrer má dlouhou historii. Rodinná firma Karla Kässbohrera byla založena na přelomu 19. a 20. století a zabývala se zpočátku výrobou užitkových vozidel. Teprve po 2. světové válce přibyly do výrobního programu rovněž autobusy velmi známé značky Setra (tento název vzniknul ze slov selbsttragende Karroserie, v překladu samonosná karoserie). Na přelomu let 1968 a 69 byl postaven prototyp sněžného pásového vozidla pro úpravu sjezdových tratí, který dostal název PistenBully. V roce 1993 došlo k rozdělení firmy a výroba PistenBully a Beach Tech přešla do nové firmy Kässbohrer Geländefahrzeug GmbH. Výroba neustále vzrůstala a brzy již přestaly postačovat pronajaté prostory v Sendenu u Ulmu. Proto byl v letech 2001 a 2002 postaven zcela nový výrobní závod v Laupheimu. Celková rozloha montážní haly činí 31 000 m2, dalších 6 200 m2 zabírá sklad náhradních dílů. Jako zajímavost lze uvést, že kompletace jednoho stroje trvá přibližně 7 - 8 dní a ročně firma vyrobí více než 15 km pásů. Závěrem bych chtěl poděkovat paní Susanne Polak za prohlídku výrobního závodu.

venkovní odstavná plocha / Foto : Radim Polcer 23.07.2008 paní Susanne Polak nám představuje část strojů připravených k expedici / Foto : Radim Polcer 23.07.2008 výrobní závod / Foto : Radim Polcer 23.07.2008 celkový pohled na výrobní závod / Foto : Radim Polcer 23.07.2008 kancelářské prostory / Foto : Radim Polcer 23.07.2008

Beatenberg - Niederhorn, 25.7.

1950 metrů vysoký Niederhorn se nachází u jezera Thunersee nedaleko Interlakenu a je z něho překrásný výhled nejpozemní lanovka na Beatenberg / Foto : Radim Polcer 25.07.2008en na celou oblast Jungfrau s čtyřtisícovkami Eiger, Mönch a Jungfrau, ale také na rozlehlá údolí. Již od roku 1889 přepravuje turisty pozemní lanovka od Thunersee na Beatenberg, která byla v roce 2005 kompletně rekonstruována firmou Doppelmayr. Zajímavostí je, že lanovka je jednak provozována bez průvodčích a její dolní stanice je dosažitelná lodí. Z Beatenbergu pak pokračovaly dva úseky odpojitelných 2-sedaček až na Niederhorn. Jednalo se o lanovky VR101 od firmy Von Roll, podobné, jakou známe ze Sněžky. V roce 1996 byl jejich provoz po téměř 50 lety ukončen a místo nich byla firmou postavena mimořádně unikátní lanovka. Jedná se totiž o pulzační lanovku, ovšem systému 3S, tedy s 2 nosnými a 1 tažným lanem! Celkem dvanáct 17-místných kabin je sdruženo do 4 skupin po 3 kabinách. V polovině trasy se nachází mezistanice Vorsass. U horní stanice se nachází televizní vysílač a také vyhlídková terasa. Turisté si mohou vybrat z velké nabídky značených nenáročných tras. Středisko nabízí v zimě také možnost sjezdového lyžování, zimní sezóna však tvoří jen jednu třetinu celkové návštěvnosti.

horní stanice / Foto : Radim Polcer 25.07.2008 pohled z dolní stanice na skupinu kabinek / Foto : Radim Polcer 25.07.2008 skupina kabinek a Thunersee / Foto : Radim Polcer 25.07.2008 horní stanice / Foto : Radim Polcer 25.07.2008 skupina tří 17-místných kabinek na trase / Foto : Radim Polcer 25.07.2008 poslední podpěra / Foto : Radim Polcer 25.07.2008

Kandersteg - Öschinensee, 26.7.

Jako další v pořadí jsme navštívili doslova za minutu dvanáct lanovku Kandersteg - Öschinensee. Jedná se totiž o dvoushorní stanice / Foto : Radim Polcer 26.07.2008edačkovou lanovku VR101, která je jednou z posledních tří svého druhu ve Švýcarsku (další 2 jsou na Weissensteinu). Proč za minutu dvanáct? 7. září 2008 bude provoz této historické lanovky bohužel ukončen a lanovka bude nahrazena osmikabinkou Doppelmayr. Již teď je postavena velká část nové stanice a na trase jsou již vybetonovány nové patky podpěr. Zcela poslední "vonnrolkou" ve Švýcarsku tak zůstane dvouúseková lanovka Weissenstein, i ta se má ale bohužel již příští rok nahrazovat novou lanovkou. Pro úplnost uveďme, že současná lanovka oslaví letos 60 let - do provozu byla uvedena v roce 1948. Z horní stanice se za pouhých 20 min. dostaneme ke krásnému horskému jezeru Öschinensee, které se nachází přímo pod téměř čtyřtisícovým horským masívem. Jezero samotné vzniklo po poslední době ledové zřícením horského masívu. Öschinensee nabízí také možnost rybaření a samozřejmě je východiskem mnoha turistických tras. Nachází se zde rovněž bobová dráha s délkou 750 metrů, kterou postavila v roce 1995 firma Wiegand. V Kanderstegu začíná rovněž známý Lötschbergtunnel, který je důležitou spojnicí mezi kantony Bern a Wallis a byl otevřen již v roce 1913. U Öschinensee se nachází také několik lyžařských vleků, větží vytížení má však středisko v letní sezóně.

poslední podpěra / Foto : Radim Polcer 26.07.2008 poslední podpěra / Foto : Radim Polcer 26.07.2008 trasa lanovky / Foto : Radim Polcer 26.07.2008 pohled z dolní stanice na trasu lanovky / Foto : Radim Polcer 26.07.2008 sedačky / Foto : Radim Polcer 26.07.2008 rozestavěná dolní stanice s kabinkou nové lanovky / Foto : Radim Polcer 26.07.2008

Saas Grund - Hohsaas, 27.7.

V údolí Saastal neleží jen známé Saas Fee, ale také menší středisko Hohsaas. Disponuje 2 osmimísna prvních dvou podpěrách jsou umístěny záchranné plošiny / Foto : Radim Polcer 27.07.2008tnými kabinkovými lanovkami a několika vleky. 1. úsek tvoří 8-kabinka Leitner z roku 1997 s jednovětvovou mezistanicí, která nahradila 4-kabinku Müller z roku 1979 a dvousedačkovou lanovku. Zajímavostí je nejen použití kabinek Spacecab od firmy Gangloff, ale také jednovětvová mezistanice Trift. Dolní část trasy je navíc velmi strmá a vede nad neschůdným terénem, proto je lanovka vybavena separátní záchrannou lanovkou s plošinami. Na druhém úseku se nacházela rovněž 4-kabinka Müller (z roku 1983), ta však byla v roce 2005 nahrazena 8-kabinkou Doppelmayr již s klasickými kabinkami CWA. Zajímavostí této lanovky je malé zalomení trasy, které je rozloženo na 5 podpěr. Horní stanice se nachází v nadmořské výšce téměř 3200 m.n.m. Zajímavostí je, že úplně původní projekt z roku 1968 počítal se 3 úseky kyvadlových lanovek až na 3 495 metrů vysoký Lagginjoch. V zimní sezóně je Hohsaas alternativou ke známějšímu středisku Saas Fee, v letní sezóně je zase vyhledávaným východiskem pěších túr s možností výstupu až na 4017 metrů vysoký Weissmies. Nenároční turisté zase mohou využít naučný okruh u horní stanice, kde na 18 tabulích najdou informace o 18 místných čtyřtisícovkách. Na 3206 m vysokém Jägihornu se zase nachází nejvýše položená zajištěná cesta (tzv. feráta) východních Alp.

dolní část trasy je mimořádně strmá / Foto : Radim Polcer 27.07.2008 poslední podpěra 1. úseku / Foto : Radim Polcer 27.07.2008 dolní stanice 2. úseku z roku 2005 / Foto : Radim Polcer 27.07.2008 horní stanice se nachází v nadm. výšce téměř 3200 m.n.m. / Foto : Radim Polcer 27.07.2008 trasa lanovky, která je na 5 podpěrách mírně zalomená / Foto : Radim Polcer 27.07.2008

Saas Fee, 28.7.

Vynechat jsme nemohli samozřejmě ani známé ledovcové středisko Saas Fee, které je právem nazýváno "Perla Alp". Zajímavostí je, že provoz aut je v celém Saas Fee zakázán - všechenAlpin Express 1, první lanovka trojlanového systému na světě / Foto : Radim Polcer 28.07.2008 automobilový provoz je ukončen na kraji obce, kde se nachází rozsáhlé parkovací plochy. Hlavní osu střediska tvoří dvouúsekový Alpin Express, což je oběžná 30-místná kabinková lanovka systému 3S, tehdy první svého typu na světě. Oba úseky byly vyvinuty a dodány firmou Von Roll, liší se jen rokem zprovoznění - zatímco první úsek se rozjel již v roce 1991, druběhoun kabiny 3S / Foto : Radim Polcer 28.07.2008hý až o 3 roky později. Téměř paralelně s Alpin Express vede kyvadlová lanovka Felskinnbahn, která byla v loňském roce rekonstruována. Na Alpin Express navazuje Metro Alpin, což je pozemní tunelová lanovka. Ta vyváží turisty až na Mittelallalin do nadm. výšky 3500 m.n.m., kde se nachází mj. i několik ledovcových lyžařských vleků s letním provozem. Zchladit se lze také v ledové jeskyni Eispavillon, která je se svými 2500 metry největší svého druhu na světě. Na Mittelalalinu se nachází také otočná panoramatická restaurace, jejíž podlaha se během necelé hodiny otočí o 360 stupňů. Poněkud stranou se nachází Plattjen, který byl v roce 1963 zpřístupněn 2-místnou kabinkovou lanovkou Von Roll. Ta byla v roce 1999 nahrazena moderní 6-kabinkovou lanovkou Doppelmayr. Další přepravní osu tvoří 2 úseky na Längfluh, kde se na prvním úseku na Spielboden nachází 4-místná kabinková lanovka Von Roll a na 2. úseku pak 60-místná kabinková lanovka. Konečně poslední oblastí je Hannig, kde se nachází 4-místná kabinková lanovky od firmy Giovanola.

Alpin Express 2 vede paralelně s kyvadlovou lanovkou Felskinn / Foto : Radim Polcer 28.07.2008 lanový přechod před horní stanici / Foto : Radim Polcer 28.07.2008 nová kabina lanovky Felskinn v horní stanici / Foto : Radim Polcer 23.07.2008 vůz Metroalpin v dolní stanici / Foto : Radim Polcer 23.07.2008 pohled z horní stanice na trasu lanovky Plattjen / Foto : Radim Polcer 23.07.2008 čtyřmístná kabinková lanovka na Spielboden / Foto : Radim Polcer 23.07.2008

Pokračování příště.

(Radim Polcer)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku