* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Nedávná minulost a budoucnost lanovky Transporta v Sarajevu

Prototyp dvoulanové oběžné 4-místné kabinkové lanovky Transporta Chrudim byl postaven v roce 1959 v Sarajevu, vyvinut byl na základě technologie nákladních lanovek Ing. Nevrlým. Jednalo se skutečně o prototyp – hranaté kabinky měly hodně daleko k pozdějším 5 „sériovým“ lanovkám tohoto typu (Malino, Thale, Skalnaté Pleso (2 úseky) a Černá hora), taktéž podpěry žlutého barevného provedení byly zcela odlišné. Dolní stanice lanovky se nacházela v centru města u Vijećnice, horní pak o 575 metrů výše pod přilehlým vrcholem Trebevič (1627 m n.m.). Trasu lanovky dlouhou 2064 metrů tvořilo celkem 8 podpěr příhradové konstrukce, před horní stanicí se nacházel také lanový přechod, stejně jako u všech ostatních lanovek tohoto typu. Celkem 48 kabinek od rakouské firmy Swoboda (dnes Carvatech) přepravilo při rychlosti 3 m/s 400 osob za hodinu. Více o výstavbě a historii této lanovky se můžete dočíst v samostatném článku na tomto portálu.

V roce 1984 byla na lanovce provedena rozsáhlá rekonstrukce při příležitosti zimních olympijských her, při níž byla technologie rekonstruována pravděpodobně firmou Girak, dodány byly také nové kabinky v barevných provedeních žlutá, červená a modrá, shodné s chorvatskou lanovkou Sljeme - Medvednica u Zagrebu. V nedaleké oblasti Jahorina byl vybudován také lyžařský areál, který je s 2 dvousedačkami Poma a nově se 3 moderními šestisedačkami Leitner v provozu dodnes.

Během války v 90. letech byla lanovka bohužel těžce poškozena, poté již obnovena nebyla. V období kolem roku 2002 ještě stále existovala dolní stanice, ve které se nacházela kompletní technologie i s kabinkami, dále podpěry s lanovým přechodem, přičemž některé měly na botkách stále nosné lano, a také horní stanice, ze které ovšem zbyly již jen obvodové zdi. V létě 2007 již byla bohužel technologie a kabinky (až na dvě s čísly 1 a 45) z dolní stanice pryč a na trase se nacházela už jen jedna jediná podpěra. To již ovšem existovaly plány na obnovu lanovky, předběžné projekty hovořily o šestimístné kabinkové lanovce s kapacitou 1000 osob za hodinu. K výraznému posunu došlo na podzim 2011, když byla do Sarajeva převezena demontovaná šestimístná kabinková lanovka Habegger z roku 1984 ze švýcarského Grächenu, kde byla na trase na Hannigalp nahrazena novou osmimístnou kabinkou. V Sarajevu nyní probíhají přípravy na znovuobnovení lanovky na Trebevič s využítím této použité švýcarské technologie, uvedení do provozu je plánováno na rok 2014 a provozovatelem lanovky bude sarajevský dopravní podnik GRAS. Předpokládaná přepravní kapacity by měla činit 1200 osob za hodinu. U dolní stanice byl vytvořen malý památník původní lanovky Transporta sestávající ze dvou již zmíněných dochovaných kabinek č. 1 a 45 včetně běhounů a závěsů.

Technické parametry:

  • Typ lanovky: oběžná dvoulanová se 4-místnými kabinkami
  • Systém napínání: závažím
  • Nadmořská výška dolní stanice: 583 m n.m.
  • Nadmořská výška horní stanice: 1160,2 m n.m.
  • Šikmá délka: 2064,25 m
  • Převýšení: 577,2 m
  • Přepravní kapacita: 400 osob/hod
  • Max. dopravní rychlost: 3,0 m/s
  • Revizní rychlost: 0,5 m/s
  • Výkon pohonu: 96 kW
  • Výkon revizního pohonu: 15 kW
  • Čas jízdy: 11,5 min
  • Průměr nosného lana: 34 mm
  • Průměr tažného lana: 25 mm (typ SEAL, 114 drátů)
  • Počet kabin: 48
  • Počet podpěr: 8 + 1 lanový přechod
  • Výrobce: Transporta Chrudim (kabinky Swoboda)
  • V roce: 1959
  • Rekonstrukce: 1984 – pravděpodobně Girak

Další fotografie:

Stav s již novými kabinami:
dolní stanice 1
dolní stanice 2
kabinky na odstavné koleji v dolní stanici
rozpětí lana mezi dolní stanicí a podpěrou č. 1, porovnání obou stavů s původními a novými kabinami
rozpětí lana mezi dolní stanicí a podpěrou č. 1
rozpětí lana mezi dolní stanicí a podpěrou č. 1
křížení trasy lanovky s železniční tratí
kabina v dolní části trasy lanovky
trasa lanovky 1
trasa lanovky 2
trasa lanovky 3
pohled z vyhlídkové terasy na horní část trasy lanovky
lanový přechod před horní stanicí 1
lanový přechod před horní stanicí 2
zdevastovaná dolní stanice, avšak ještě s původní technologií Transporta
poslední dvě kabinky č. 1 a 45, které se až donedávna dochovaly v dolní stanici (dnes tvoří památník)
památník vytvořený z dochovaných kabinek č. 1 a 45, v pozadí budova dolní stanice

Radim Polcer

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku