|
|
|
|
Nedávná minulost a budoucnost lanovky Transporta v Sarajevu Prototyp dvoulanové oběžné 4-místné kabinkové lanovky Transporta Chrudim byl postaven v roce 1959 v Sarajevu, vyvinut byl na základě technologie nákladních lanovek Ing. Nevrlým. Jednalo se skutečně o prototyp – hranaté kabinky měly hodně daleko k pozdějším 5 „sériovým“ lanovkám tohoto typu (Malino, Thale, Skalnaté Pleso (2 úseky) a Černá hora), taktéž podpěry žlutého barevného provedení byly zcela odlišné. Dolní stanice lanovky se nacházela v centru města u Vijećnice, horní pak o 575 metrů výše pod přilehlým vrcholem Trebevič (1627 m n.m.). Trasu lanovky dlouhou 2064 metrů tvořilo celkem 8 podpěr příhradové konstrukce, před horní stanicí se nacházel také lanový přechod, stejně jako u všech ostatních lanovek tohoto typu. Celkem 48 kabinek od rakouské firmy Swoboda (dnes Carvatech) přepravilo při rychlosti 3 m/s 400 osob za hodinu. Více o výstavbě a historii této lanovky se můžete dočíst v samostatném článku na tomto portálu. V roce 1984 byla na lanovce provedena rozsáhlá rekonstrukce při příležitosti zimních olympijských her, při níž byla technologie rekonstruována pravděpodobně firmou Girak, dodány byly také nové kabinky v barevných provedeních žlutá, červená a modrá, shodné s chorvatskou lanovkou Sljeme - Medvednica u Zagrebu. V nedaleké oblasti Jahorina byl vybudován také lyžařský areál, který je s 2 dvousedačkami Poma a nově se 3 moderními šestisedačkami Leitner v provozu dodnes. Během války v 90. letech byla lanovka bohužel těžce poškozena, poté již obnovena nebyla. V období kolem roku 2002 ještě stále existovala dolní stanice, ve které se nacházela kompletní technologie i s kabinkami, dále podpěry s lanovým přechodem, přičemž některé měly na botkách stále nosné lano, a také horní stanice, ze které ovšem zbyly již jen obvodové zdi. V létě 2007 již byla bohužel technologie a kabinky (až na dvě s čísly 1 a 45) z dolní stanice pryč a na trase se nacházela už jen jedna jediná podpěra. To již ovšem existovaly plány na obnovu lanovky, předběžné projekty hovořily o šestimístné kabinkové lanovce s kapacitou 1000 osob za hodinu. K výraznému posunu došlo na podzim 2011, když byla do Sarajeva převezena demontovaná šestimístná kabinková lanovka Habegger z roku 1984 ze švýcarského Grächenu, kde byla na trase na Hannigalp nahrazena novou osmimístnou kabinkou. V Sarajevu nyní probíhají přípravy na znovuobnovení lanovky na Trebevič s využítím této použité švýcarské technologie, uvedení do provozu je plánováno na rok 2014 a provozovatelem lanovky bude sarajevský dopravní podnik GRAS. Předpokládaná přepravní kapacity by měla činit 1200 osob za hodinu. U dolní stanice byl vytvořen malý památník původní lanovky Transporta sestávající ze dvou již zmíněných dochovaných kabinek č. 1 a 45 včetně běhounů a závěsů. Technické parametry:
Další fotografie: Radim Polcer Zpět na zprávy a články Zpět na úvodní stránku
|