* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Nová lanovka Dámská na Klínovci

Po výstavbě lanovek Centrální (odpojitelná čtyřsedačka s oranžovými bublinami) v roce 2011, Přemostěná (neodpojitelná čtyřsedačka) v roce 2012 a Jáchymovská v roce 2014 (odpojitelná čtyřsedačka s oranžovými bublinami nahrazující jednosedačkovou lanovku z Transporty Chrudim z roku 1965) se provozovatel Skiareálu Klínovec rozhodl v roce 2019 nahradit požadavkům střediska již nevyhovující neodpojitelnou trojsedačkovou lanovku Dámská moderní odpojitelnou čtyřsedačkou s komfortním vybavením - s oranžovými bublinami a s vyhřívanými sedáky s koženými potahy.

Původně provozovatel uvažoval o pořízení starší repasované lanovky, nakonec bylo ale rozhodnuto ve prospěch zcela nové technologie. Dodavatelem nové lanovky se stala firma Doppelmayr, jedná se o první novou lanovku této firmy v České republice od roku 2014. Připomeňme, že trojsedačka Dámská od firmy Graffer byla na Klínovci v provozu od roku 2005 a úplně původně přepravovala lyžaře v letech 1986 až 2003 v italském středisku Marilleva jako lanovka Orso Bruno. Trasa nové čtyřsedačky se oproti původní lanovce nezměnila - měří 1210 metrů při převýšení 232 m, naopak znatelně se zvýšila přepravní kapacita lanovky, která dosáhla hodnoty 2200 osob za hodinu. Díky dvojnásobné dopravní rychlosti se doba jízdy zkrátila na méně než čtyři a půl minuty. Obě stanice s vysokým proskleným zastřešením jsou realizovány ve standardním designu UNI-G s černo-oranžovo-šedým barevným provedením (shodným s ostatními lanovkami na Klínovci), horní poháněcí stanice se nachází na vrcholu Klínovce v nadmořské výšce 1235 m n. m. Garážování všech 80 sedaček je řešeno jako kombinované – 50 sedaček parkuje na odstavné koleji u dolní stanice a zbývajících 30 sedaček pak v oběhu dolní stanice (staniční garážování). Na trati je rozmístěno celkem 11 podpěr - o šest méně než u původní lanovky.

Výstavba byla zahájena v polovině července demontáží původní trojsedačkové lanovky, následně v srpnu probíhala betonáž základů a pilířů dolní stanice a patek podpěr. 24. září následovala montáž nových podpěr č. 5 až 9 v hůře přístupné části trasy prostřednictvím vrtulníku, 7. října pak byly usazeny podpěry č. 2, 3 a 10, rovněž prostřednictvím vrtulníku. Montáž zbývajících podpěr proběhla poté pomocí jeřábu. V první polovině října byla zkompletována dolní stanice, následována ve druhé polovině října stanicí horní. Začátkem listopadu přišlo na řadu rozvinování a zaplétání dopravního lana Fatzer a završení výstavby nastalo v neděli 15. prosince provedením zátěžových zkoušek, jako zátěž posloužilo, tak jak už je na českých horách tradicí, celkem 200 pivních sudů. 14. prosince 2019 pak byla nová lanovka uvedena do pravidelného provozu.. Novou lanovku Dámská, stejně jako všechny předchozí nové lanovky na Klínovci, postavila osvědčená stavební firma KERS. Klínovec také navýšil kapacitu retenčních nádrží sloužící k výrobě sněhu o zhruba 20 tisíc kubíků, pořízena byla také nová vrtulová děla. Investice do sezony 2019/20 dosáhly zhruba 150 milionů korun, přičemž nejvyšší položku tvoří právě stavba nové lanovky v hodnotě 110 milionů. Připomeňme, že již v roce 2018 byla rozšířena Dámská sjezdovka na dvojnásobnou šířku.

Radim Polcer

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku