* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

V Jeseníkách bude šestimístná lanovka

Vůbec první šestimístná lanovka začne jezdit v Česku už příští zimu. A chlubit se jí budou Jeseníky. Ambiciózní areál na svazích Dlouhých Strání s dojezdem v Koutech nad Desnou se kapacitou lanovek dvanáct tisíc lyžařů za hodinu, nejdelší sjezdovkou v Jeseníkách a dalším zázemím přiblíží například největšímu českému středisku ve Špindlerově Mlýně v Krkonoších. Areál postaví olomoucká firma K3 Sport. Přijde na šest set milionů korun, významnou část chce firma získat z dotací z Evropské unie. Areál také nabídne práci více než osmi desítkám lidí. I přesto, že v Jeseníkách například vloni přibyly v nových lyžařských areálech dvě čtyřsedačkové lanovky ve Zlatých Horách a na Přemyslově a výměnu vleků za pohodlí plánují i na Červenohorském sedle, v Petříkově a v Karlově, ve srovnání s jinými českými horami je v severomoravských horách lanovek pořád málo.
„Lesní dělníci brzy začnou kácet. Tak aby na jaře byly plochy sjezdovek odlesněné a mohli jsme začít s jejich úpravami,“ řekl jednatel firmy K3 Sport David Kestl.
Přípravy trvaly šest let Firma už má téměř všechny potřebné dokumenty včetně souhlasu ministerstva životního prostředí. „Teď čekáme na stavební povolení na poslední vleky a dolaďujeme s ochranáři některé podrobnosti, například barvu vleků a lanovek a dalších zařízení. Zásah do přírody musí být co nejméně rušivý,“ sdělil Kestl. Stavba začne po dlouhých šesti letech příprav. „Bohužel u nás jsou lhůty na různá povolení takové, že ten proces nejde urychlit. Zahraniční investor by to už dávno vzdal. Pro nás je to ale srdeční záležitost, takže i tak dlouhé zdržení překousneme,“ uvedl Kestl. V první a rozhodující etapě vzniku nového lyžařského centra v Jeseníkách, která přijde na čtyři sta milionů korun, přibude do příští zimy první šestisedačková lanovka a dvě sjezdovky. Jedna dlouhá 2200 metrů a druhá kilometrová. K tomu specializovaná firma postaví nejmodernější a nejvýkonnější zasněžovací systém u nás.
„Bude plně automatizovaný, děla budou mít své meteorologické stanice. Ty vyhodnotí, zda je počasí vhodné pro zasněžování,“ vysvětlil Kestl. V areálu bude lyžařům sloužit také restaurace, rychlé občerstvení a sociální zázemí, vše v alpském stylu. „V dalších letech přibude další sjezdovka a dvě čtyřsedačkové lanovky. Celý areál chceme mít hotový v roce 2012,“ řekl Kestl. Na příliv turistů už se těší v nedalekých obcích. „Bude z nás druhý Špindl. Znamená to příliv turistů a peněz místním podnikatelům a také spoustu pracovních příležitostí,“ řekl starosta Loučné nad Desnou Pavel Martínek. Ve srovnání s jinými českými horami je ale v Jeseníkách pořád málo lanovek. Nejstarší byla na Ramzové, kterou majitel nedávno vyměnil za čtyřsedačkovou. Nové čtyřsedačkové lanovky vyrostly vloni v nových střediscích ve Zlatých Horách a na Přemyslově. Vůbec prvním střediskem, které po roce 1989 vyměnilo v Jeseníkách vlek za lanovku, byl před pěti lety Proskil v Branné. „Říkali, že jsem blázen. Stavět lanovku na pětisetmetrové sjezdovce je prý hloupost. S odstupem pěti let mohu říct, že to byla skvělá investice. Lidé si chtějí při jízdě nahoru odpočinout a je jedno, jestli jedou po nenáročné sjezdovce nebo v alpském středisku,“ míní majitel střediska Proskil Rostislav Procházka. Lanovka místo hlavního vleku vyrostla loni také na Miroslavi v Lipové-lázních.
Výměnu vleků za lanovky plánují i na Červenohorském sedle, v Petříkově a v Karlově. „Je to náročná investice, na kterou se musíme pořádně připravit. V posledních letech jsme totiž investovali velké peníze do zasněžování a výstavby letní bobové dráhy,“ řekl šéf střediska Kaste v Petříkově František Kaštyl. V přípravě je nejdál investor nového areálu se sjezdovkou dlouhou 2,5 kilometru a čtyřsedačkovou lanovkou v České Vsi na horu Zlatý Chlum. Zatím ale naráží na požadavky ochranářů, kteří nechtějí povolit širší než padesátimetrovou sjezdovku. „Pro moderní areál je taková šířka nedostatečná. Projekt nevzdáváme, ale snažíme se dál vyjednávat,“ sdělil zástupce investora Vladimír Netolička.

(MF Dnes - Rostislav Hányš)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku