* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Rekonstrukce osobní lanové dráhy Špindlerův Mlýn - Pláň

Tento článek byl publikován v roce 1964 v podnikovém časopise Transportér při příležitosti znovuuvedení rekonstruované jednosedačkové lanovky do provozu. Článek publikujeme v dobovém znění, v jakém vyšel.

Při příležitosti uspořádání Mezinárodní universiády ve Špindlerově Mlýně byla rekonstruována a modernizována jedna z nejstarších našich osobních lanových drah - sedačková lanovka na Pláň. Celkové pojetí původního projektu bylo nynější rekonstrukcí zcela změněno, dosáhlo se mnoha technických zdokonalení a podstatného zvýšení parametrů.
Návštěvníci Špindlerova Mlýna, kteří se pamatují na charakteristický zvuk poháněcí stanice i na nárazy při přejezdu sedaček přes podpěry, budou zcela určitě překvapeni nehlučným chodem lanovky. Poháněcí zařízení bylo totiž z dolní stanice odstraněno, poháněcí lanáč byl ponechán pouze ve funkci lanáče vratného a nová poháněcí stanice byla vybudována na vrcholu Pláně, více než 300 m nad původní horní stanicí. Na celé trase bylo použito nových dvou a čtyřkladkových baterií, jejichž kladky jsou moderního lisovaného provedení, vyložené gumovou, snadno vyměnitelnou bandáží.
Toto zdokonalení jistě ocení každý, kdo lanovku použije, pro naprosto klidný přejezd sedaček přes podpěry. Veškeré sedačky byly v rámci rekonstrukce vyměněny a bylo použito dokonalejšího uchycení na lano. Celý podélný profil lanovky byl znovu přepočítán, vypuštěno několik podpěr, které při změněné koncepci lanovky nebyly dále nutné a tyto pak většinou použity pro prodloužení trasy. Několik jiných podpěr staré trasy bylo zdviženo o cca 0.5 - 1.2 m. Stará horní vratná stanice byla zcela zrušena a místo ní vybudována na vrcholku Pláně nová poháněcí stanice, vybavená novým moderním poháněcím zařízením, uloženým na stabilním betonovém základu. Vlastní pohon lanovky byl opatřen komutátorovým motorem, což umožňuje plynulou změnu rychlosti lanovky v rozmezí 0.37 až 2,03 m/sec. To ocení zvláště ti cestující, jímž je obtížné nasedat a vysedat za plné provozní rychlosti; mají totiž možnost požádat obsluhu o snížení rychlosti. Pohon byl dále vybaven předepsanými automatickými brzdami, lanový kotouč vyložen gumovými segmentovými vložkami, což zlepšuje třecí poměry mezi lanem a kotoučem. Po stránce vnějšího provedení je budova horní stanice vkusně a účelně navržena v kombinaci žulového a cihlového zdiva a leštěného dřevěného obložení. V současné době není zcela hotova, ale bude dokončena v letošním roce. Lanová dráha byla podstatně zdokonalena i po stránce vybavení bezpečnostními zařízeními. Na každé podpěře byly umístěny koncové vypínače, které automaticky zastaví lanovku v případě náhodného vypadnutí lana z kladek. Rovněž pohon lanovky je opatřen zařízením, které automaticky vypíná lanovku při překročení otáček motoru o pět procent. Elektrická výzbroj ovládání lanové dráhy je zatím v provizorním stavu, avšak bude ještě v tomto roce doplněna ovládacím panelem, který umožní nastavení a automatické udržování libovolných obrátek motoru v rámci výše uvedeného rozmezí rychlosti. Dále bude ještě dráha doplněna náhradním zdrojem proudu - dieselagregátem - který dosud k dispozici nebyl a jehož nedostatek způsobil vážné provozní potíže.
Závěrem zbývá ještě podotknout, že n. p. Transporta provedl tuto technicky náročnou rekonstrukci za 10 měsíců ( od ukončení projektu rekonstrukce do předání do provozu).

Více fotografií najdete ve FOTOGALERII

(Vladimír Bureš, časopis Transportér)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku