* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Lanovka Špindlerův Mlýn – Labská

Lokalita Labská ve Špindlerově Mlýně je součástí areálu Horní Mísečky. Do roku 2005 se zde nacházel lyžařský vlek, který již kapacitně nestačil, a několik menších, soukromých vleků. V roce 2005 zde bylo rozhodnuto o postavení lanové dráhy, která by bez dlouhých front zvládala obsluhovat hlavní sjezdovku, a která by vedla od přehrady (resp. nedaleko přehrady) nahoru na Mísečky.
Byla vybrána lanovka Tatrapoma TS-3 s poháněcí stanicí typu Delta, která měla ten rok být na Hromovce nahrazena. Lanovka byla původně vyrobena pro Tanvaldský Špičák, kde ale nebyla nikdy postavena a dovezená technologie chátrala. Následně jí odkoupil Skiareál Špindlerův Mlýn, který ji na podzim roku 2000 postavil na Hromovce, kde nahradila starý vlek Tatrapoma. Zde lanovka jezdila bez větších problémů až do roku 2004, kdy bylo rozhodnuto o jejím nahrazení odpojitelnou lanovkou a příští rok se technologie opět přestěhovala – nyní na Labskou. Na Labské byla v roce 2005 postavena staniční budova, jejíž střecha byla zatravněna a budova je tak včleněna dá se říci do země. Na jejím vrcholu byla postavena velící místnost lanovky, stanice Delta, přístupová cesta pro lyžaře, a turnikety. V budově samotné byly postaveny pokladny, elektrorozvodna a pumpy pro technické zasněžování. Horní stanice a podpěry zůstaly původní z Hromovky, rámy sedaček však byly vyměněny za novější typ firmy Tatrapoma.
Lanovka slouží pouze jako lyžařská, přeprava pěších cestujících obvykle není možná; horní stanice je v lese, na začátku sjezdovky a nevedou k ní žádné turistické trasy, pouze u podpěry č. 10 nadjíždí lesní cestu, která je však využívána jen v létě. Se svou přepravní kapacitou 1300 osob/hod. většinou zvládá vyvážet lyžaře bez dlouhých front. Nově nainstalovaný rozběhový pás na Deltě navíc umožňuje pohodlný nástup, jelikož jede o něco pomaleji než sedačka a ta tím pádem do lyžaře tolik „nenarazí“. Lanovka má 15 podpěr, z toho 1 tlačnou a 2 nosnotlačné, zbylých 12 je nosných. Nejvyšší podpěry jsou se svými jedenácti metry č. 2, 11 a 13, nejnižší potom č. 15. Se svou délkou 1279 m je druhou nejkratší ve Špindlerově Mlýně a druhou nejdelší na Mísečkách. Lanovka obsluhuje 1770 m dlouhou červenou sjezdovku (tj. se střední obtížností) s převýšením 310 m, která je technicky zasněžována.

(Jan Sviták)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku