* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Lanovka v Ústí bude. Ale za kolik?

Lanovka bude! Příměr k české filmové veselohře Cirkus bude!, který možná leckoho v této souvislosti napadne, je při troše nadsázky na místě. Magistrát krajského města s vervou hájí projekt, který má místním lidem i turistům nabídnout pohled na labské nábřeží z ptačí perspektivy. Vzhůru nad údolí, na zámeček Větruše, k léta prodělečné výletní restauraci patřící městu je má dopravit právě lanovka.
Půjde o zbytečnou pseudoturistickou a drahou atrakci, nebo o raritu, která učiní město atraktivnějším? To je otázka. Například ani není jisté, kolik celý projekt bude stát. A radnice zatím nezná odpověď ani na otázku, kolik každoročně zaplatí za její provoz. Jisté naopak je, že už příští rok lanová dráha spojí dokončované obchodní centrum Forum s Větruší. Magistrát má představu, že stavbu pořídí zhruba za 85 milionů korun. Konečná cena vzejde z výběrového řízení. Kabiny se mají rozjet v červnu 2010. Na stavbu chce město získat evropskou dotaci, samo by pak neslo jen necelou desetinu nákladů. I jinak nespokojení komunální politici uznávají, že je vhodné získat pro rozvoj města co nejvíce evropských peněz. Dá se také říci, že opozici, tedy hlavně komunistickým zastupitelům, v zásadě lanovka nevadí, ale kritizují nejasnosti ve financích a skutečnost, že na lanovku a další stavební projekty siměsto vezme další půjčku - 1,2 miliardy korun. Jednu v podobné výši už přitom Ústí utratilo.
Kritikům pak „leží v žaludku“ to, že pět měsíců před plánovaným začátkem stavby panují nejasnosti zejména kolem nákladů na provoz. „Působí to tak, že současné vedení město zadluží, užije si svých pět minut slávy, za pár let skončí a zanechá tady zbytečnost, na kterou budou desetiletí doplácet všichni občané města, z jehož rozpočtu pak bude lanovka dotována,“ říká například Jaroslav Kubín, zastupitel za KSČM.
Magistrát skutečně přiznává, že úředníci teprve nyní náklady na provoz propočítávají s tím, že skutečnost se projeví teprve po zahájení provozu. „Rozhodnutí o stavbě je definitivní. Posuzovat ekonomičnost v tomto případě je ale opravdu scestné, neboť to není měřitelná výroba, ale zařízení pro poskytování služeb,“ uvádí mluvčí města Ivana Solničková na otázku, zda by město od stavby odstoupilo, pokud by propočty ukázaly na výrazné ztráty z provozování lanovky. Přitom na paláci Forum už vyrůstá místo pro odbavování cestujících. Lanovka má mezi Ústečany řadu příznivců i kritiků. Nikdo se jich ale neptal, zda ji chtějí, nebo ne. Oficiálně ale rozhodnutí o stavbě napadl jediný občan. „O její stavbě rozhodlo vedení města. Pokud lidé jedou dál za město, vidí takové lanovky i jinde a jsou vskutku oživením,“ uvedla Solničková. „Pokud jde o napadnutí stavby, tak šlo o občana, jehož se stavba vůbec netýkala. Pouze prodloužil celé řízení, krajský úřad nakonec jeho námitku neuznal,“ sdělila Solničková. Kvůli uvedenému odvolání se možná o něco posune začátek stavby samotné trati, plánovaný na letošní říjen. První pasažéři se mají svézt v červnu příštího roku.
Opozice v zastupitelstvu také soudí, že termín zprovoznění lanovky jen několik měsíců před komunálními volbami je politickým tahem vedení města, který by měl zejména ODS přinést hlasy při volbách do městského zastupitelstva na podzim příštího roku. Myšlenka na lanovku je stará několik let, přišlo s ní dokonce ještě minulé vedení radnice, na níž byl primátorem Petr Gandalovič. Do rozpočtu města ale stavba byla zařazena až pro tento rok.  V současné době vedení magistrátu kalkuluje, že jízdenka bude stát to, co v místní MHD, tedy 15 korun. Může to znamenat, že se tak ještě zvýší dotace do městské dopravy, které jsou dnes zhruba 170 milionů korun. Lanovku bude provozovat Dopravní podnik města Ústí. Lze však čekat, že cena jízdy brzy půjde nahoru.
„Lanovka je dobrý záměr, druhou věcí je ekonomika provozu, o té jako zastupitel nevím nic. Nebylo by dobré věci stavět tak, že se bude zvyšovat dotace městské dopravy," míní další opoziční zastupitel Tomáš Jelínek ze SZSP. „Půjde o exkluzivní službu, rozhodně si nemyslím, že by Ústečané jezdili pořád sem a tam. Nízké jízdné by mohlo být první měsíc, aby si lanovku všichni vyzkoušeli. Pak by ale mělo stát od 40 do 50 korun, není to standardní městská doprava,“ doplnil Jelínek. Například jízda lanovkou z Krupky na Komáří vížku přijde na sto korun. Pravda, je podstatně delší než ta na Větruši.

(MF Dnes - Petr Soukal)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku