Záměr kabinkové lanovky Velká Čantoryje

Na česko-polský hraniční hřeben Těšínských Beskyd přichází nejvíce turistů z Polska díky sedačkové lanovce, která vede již od roku 1967 z dvousedačková lanovka pod vrchol Velké Čantoryje z polské strany je již minulostí, loni ji nahradila moderní odpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr. V pravé části snímku je dobře patrná také bobová dráha Wiegand / Foto : Radim Polcer 09.10.2005lázeňského města Ustroň pod vrchol Velké Čantoryje (995 m.n.m.).  Lanovka je zde součástí lyžařského střediska. Jednalo se o neodpojitelnou dvousedačku Mostostal/Tatrapoma, která byla ovšem v roce 2006 nahrazena moderní odpojitelnou čtyřsedačkou Doppelmayr. Tím se atraktivita střediska ještě zvýšila, pro letní vyžití je zde například bobová dráha Wiegand, kterou obsluhuje speciální vlek polské výroby se závěsnými tyčemi (v zimě jsou závěsné tyče nahrazeny klasickými unašeči a vlek tak slouží jako lyžařský). Velká Čantoryje je vyhledávaným cílem turistů také díky 28 metrů vysoké rozhledně, která zde byla vybudována v roce 2002. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se podobným záměrem na výstavbu lanovky zaBudou moci turisté v budoucnu využívat moderní lanovku také z české strany?čne zabývat také česká strana. Proto byla v roce 2005 vypracována  studie proveditelnosti lanovky na Velkou Čantoryji z české strany z obce Nýdek. Záměr počítá s 2-úsekovou kabinkovou lanovkou s osmimístnými kabinkami. Zajímavostí bude, že tato lanovka bude jako jedna z mála v ČR nelyžařská. První úsek s dolní stanicí v areálu skokanských můstků bude dlouhý 1600 m při převýšení 300 m, druhý navazující úsek pak dosáhne délky 1150 m při převýšení 210 m, horní stanice bude situována vedle turistické chaty na Čantoryji. Mezistanice je plánována jako průjezdná, s možností výstupu a nástupu. Předpokládaná přepravní kapacita činí 1000 osob za hodinu při maximální přepravní rychlosti 5 m/s. Odhadovaná výše investice je přibližně 250 mil. Kč. – investorem je obec Nýdek, přičemž velkou část nákladů by měla pokrýt dotace z evropské unie. V současnosti prochází záměr posouzením vlivů na životní prostředí, nelze tedy říci, v jakém časovém horizontu k výstavbě dojde.

(Radim Polcer)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku