Na Černou horu v Krkonoších jezdí od května dvě lanovky

Původní kabinová lanovka na Černou horu v Krkonoších přestala jezdit už téměř před třiceti lety. Přesto si ji lidé mohou od května znovu prohlédnout. I když "jen" v podobě pětimetrového modelu ve vestibulu dolní stanice dnešního Černohorského expresu v Janských Lázních, který je nejmodernější kabinovou lanovou dráhou u nás. „Staré lanovky byla škoda. Klidně se mohla nechat jako technická rarita vedle té nové. Ale když už je pryč, tak ji chci lidem připomenout alespoň ve zmenšené podobě,“ říká autor modelu Martin Maloch, který v janskolázeňském skiareálu několik let obsluhoval vleky. Dnes se v krkonošském lyžařském středisku věnuje soukromému podnikání jako elektrikář.
„Už když jsem byl malý kluk, líbily se mi vláčky. Kdysi jsem si dal dohromady vlastní kolejiště a před časem mě napadlo, že bych mohl zkušenosti využít při stavbě modelu staré lanovky,“ líčí dvaačtyřicetiletý horal. Od pamětníků si opatřil fotografie a pustil se do oživování původního zařízení, které se poprvé rozjelo v roce 1928. Na víc než tři kilometry dlouhou trať z náměstí v Janských Lázních na vrchol Černé hory až do roku 1980 vyjížděly proti sobě dvě kabiny, každá pro 30 osob. Jízda staré lanovky trvala 15 minut, za hodinu přepravila 120 cestujících. Dopravní lana neslo devět podpěr.
Na modelu je sloupů méně „Kdybych chtěl ve zvoleném měřítku do modelu umístit všechny sloupy, musel by být dlouhý osmnáct metrů. Pro takové monstrum by se těžko hledalo vhodné místo. Proto jsem dráhu zkrátil na třetinu,“ vysvětluje Maloch. Model původní lanovky na Černou horu tak tvoří dolní stanice i s částí sousedního lázeňského domu, tři podpěry a výstupní objekt s trafostanicí a kioskem. Stavby jsou zhotoveny především ze dřeva a z papíru, sloupy jsou sletovány z materiálnu používaného při výrobě plošných spojů.
Výroba si vyžádala asi tisíc hodin „Všechno jsem dělal po částech doma v dílně. Potom jsem jednotlivé díly přenesl do dolní stanice lanovky a přímo na místě zkompletoval. Na výrobě modelu jsem strávil asi tisíc hodin,“ popisuje modelář. Výsledek ale stojí za to. Model totiž není jen zmenšenou statickou kopií staré lanovky. Kabinky se po vhození drobné mince dají do pohybu a přihlížejícím živě připomenou dobu, kdy na Černou horu jezdila nejstarší kabinová lanová dráha ve střední Evropě.

(MF Dnes - Ivan Truhlička)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku