Na Černou horu v Krkonoších jezdí od května dvě lanovky
Původní kabinová lanovka na Černou horu v Krkonoších přestala
jezdit už téměř před třiceti lety. Přesto si ji lidé mohou od května znovu
prohlédnout. I když "jen" v podobě pětimetrového modelu ve vestibulu dolní
stanice dnešního Černohorského expresu v Janských Lázních, který je
nejmodernější kabinovou lanovou dráhou u nás. „Staré lanovky byla škoda. Klidně
se mohla nechat jako technická rarita vedle té nové. Ale když už je pryč, tak ji
chci lidem připomenout alespoň ve zmenšené podobě,“ říká autor modelu Martin
Maloch, který v janskolázeňském skiareálu několik let obsluhoval vleky. Dnes se
v krkonošském lyžařském středisku věnuje soukromému podnikání jako elektrikář.
„Už když jsem byl malý kluk, líbily se mi vláčky. Kdysi jsem si dal dohromady
vlastní kolejiště a před časem mě napadlo, že bych mohl zkušenosti využít při
stavbě modelu staré lanovky,“ líčí dvaačtyřicetiletý horal. Od pamětníků si
opatřil fotografie a pustil se do oživování původního zařízení, které se poprvé
rozjelo v roce 1928. Na víc než tři kilometry dlouhou trať z náměstí v Janských
Lázních na vrchol Černé hory až do roku 1980 vyjížděly proti sobě dvě kabiny,
každá pro 30 osob. Jízda staré lanovky trvala 15 minut, za hodinu přepravila 120
cestujících. Dopravní lana neslo devět podpěr.
Na modelu je sloupů méně „Kdybych chtěl ve zvoleném měřítku do modelu umístit
všechny sloupy, musel by být dlouhý osmnáct metrů. Pro takové monstrum by se
těžko hledalo vhodné místo. Proto jsem dráhu zkrátil na třetinu,“ vysvětluje
Maloch. Model původní lanovky na Černou horu tak tvoří dolní stanice i s částí
sousedního lázeňského domu, tři podpěry a výstupní objekt s trafostanicí a
kioskem. Stavby jsou zhotoveny především ze dřeva a z papíru, sloupy jsou
sletovány z materiálnu používaného při výrobě plošných spojů.
Výroba si vyžádala asi tisíc hodin „Všechno jsem dělal po částech doma v dílně.
Potom jsem jednotlivé díly přenesl do dolní stanice lanovky a přímo na místě
zkompletoval. Na výrobě modelu jsem strávil asi tisíc hodin,“ popisuje modelář.
Výsledek ale stojí za to. Model totiž není jen zmenšenou statickou kopií staré
lanovky. Kabinky se po vhození drobné mince dají do pohybu a přihlížejícím živě
připomenou dobu, kdy na Černou horu jezdila nejstarší kabinová lanová dráha ve
střední Evropě.
(MF Dnes - Ivan Truhlička)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku