Javorový usiluje o novou lanovku

Turisté a lyžaři v Těšínských Beskydech mají naději, že už za dva roky se dostanou až na vrchol Javorového vrchu u Třince moderní lanovkou. Budou tak nahoře nejen rychleji, ale nebudou muset pár set metrů na vrchol z nynější horní stanice lanovky ještě šlapat. Provozovatelé lyžařského areálu a představitelé města Třince totiž usilují o vystavění nové sedačkové lanovky na vrch Javorový, která by byla delší a šla by jiným směrem než dosud fungující, ale zastaralá jednomístná lanovka. Pokud by nová lanovka vznikla, lyžařský na Javorovém vrchu by sní získal i nejdelší sjezdovku, která v Beskydech existuje. Vcelku bez velkých averzí sledují úsilí o budování nové sjezdovky i představitelé správy chráněné oblasti Beskydy. Stavbu lanovky plánuje Třinec, který spolu s nájemci areálu jedná s nynějším majitelem o koupi staré lanové dráhy. Majitel je zatím ochoten prodat lanovku, která by skončila ve šrotu, za nepřijatelnou cenu osmnácti milionů. Nájemci areálu se snaží dál jednat, zastupitelé totiž zatím tak vysokou cenu zamítli. Provozovatelé lyžařského areálu na Javorovém vrchu by chtěli novou lanovku postavit do dvou let. Lanovka by měla mít mnohem větší kapacitu něž ta stávající. Do dvou let by si přáli vystavět zcela novou lanovku na Javorový vrch provozovatelé tamního lyžařského areálu. Město by tak získalo nejen zimní atrakci, která by mohla celý lyžařský areál zařadit mezi nejnavštěvovanější areály v Beskydech. Mezi horní a dolní stanicí v Oldřichovicích by totiž vznikla dopravně dobře obsloužená sjezdovka, a to nejdelší v Beskydech. Měřila by totiž dva kilometry a tři sta metrů. Ona už sice prakticky existuje, ale získala by rychlou, kvalitní a moderní dopravu. Pokud vznikne, bude se celá zasněžovat technickým sněhem. Nynější lanovka, která funguje od padesátých let, je dnes zastaralá. Za hodinu převeze 364 osob a je jednosedačková, takže sní mají problémy malé děti. Starosta Třince Igor Petrov doplnil, že lanovka kapacitou nepostačuje někdy ani v létě. Lanovka má nyní konečnou stanici několik set metrů pod vrcholem. Nová lanovka by měla končit nahoře jít od spodní stanice jiným směrem. Pro její trasu by bylo potřeba vysekat průsek lesem o ploše zhruba sto krát patnáct metrů. Starý vlek by skončil ve šrotu a výsek po staré lanovce by byl zalesněn. Tím by se vysázela podstatně větší plocha lesa, než padne za oběť výseku. Ochranáři ze správy chráněné krajinné oblasti se nestaví proti. Na Javorovém není první zóna ochrany. Je docela možné, že budou se stavbou souhlasit, ale jednání teprve nastávají. Nová lanovka by měla mít kapacitu až patnáct set osob za hodinu. Náklady na její stavbu by se měly pohybovat do výše šedesáti milionů v případě zcela nové technologie. Starší technologie by však vyšla podstatně méně, asi na deset až patnáct milionů a tuto variantu provozovatel také zvažuje. Starosta Třince Igor Petrov řekl, že město se bude snažit na výstavbu lanovky získat peníze ze státních dotací a dotačních programů a fondů Evropské unie.

(MF Dnes)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku