Lanovky dobývají Jeseníky
Lanovky v Jeseníkách šlo ještě donedávna spočítat na
prstech jedné ruky. Teď zažívá netradiční dopravní prostředek v nejvyšších
moravskoslezských horách svůj rozkvět. A to dokonce takový, že někteří
provozovatelé kupují původní lanovky z Alp, kde sice sloužily krátce, ale svou
kapacitou již nestačily. „Bráno číselně, v Jeseníkách nyní najdeme osm lanovek,
z nichž šest je nových. A z nich tři původně sloužily jinde,“ popsal LN Radim
Polcer, který připravuje internetové stránky o lanovkách www.lanovky.unas.cz.
Výhoda je jednoznačná. „Nová lanovka může stát podle náročnosti více než šedesát
milionů korun. Starší, která pochopitelně splňuje všechny bezpečnostní
požadavky, má cenu výrazně nižší,“ podotkl.
Také náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan
Kučera zdůraznil, že fakt, že se na lanovkách vozili už lyžaři v Alpách, nemá na
jejich chod vliv. „I na dovezenou lanovku se díváme jako na novou. Musí splnit
všechny podmínky a zkoušky jako nová,“ řekl včera LN. Podle Polcera v současné
době například vzniká plán v pořadí druhé výměny známé lanovky z Ramzové na
Čerňavu za dráhu pocházející z italské Corvary. „Měla by to být čtyřsedačka s
odpojitelnými sedačkami, tedy další zlepšení pro uživatele,“ popsal.
Lanovka u lyžařů vítězí, je totiž pohodlnější Možnost
pohodlně se usadit, ulevit znaveným nohám a užívat si pohledu na zasněžené
stráně láká stále více českých a moravských milovníků zimních sportů. Pokochat
se přírodou ze sedačky moderní lanové dráhy mohou lyžaři například ve
střediscích Bohemaland ve Zlatých Horách a Ski centrum Přemyslov u Loučné nad
Desnou. „Lanovka je pro lyžaře určitě pohodlnější než vlek. Někteří návštěvníci
k nám jezdí vyloženě kvůli ní. Lidé si na pohodlné lyžování zvykli v zahraničí.
Například do Alp tento trend dorazil před osmi či deseti lety, k nám zhruba před
čtyřmi lety,“ uvedl zástupce areálu Přemyslov Jaroslav Podzimek. Jako jeden z
prvních v Jeseníkách investoval do pohodlného lyžování majitel areálu Proskil v
Branné Rostislav Procházka. Lanovku si pořídil před čtyřmi lety. „Určitě je to
trendová záležitost. Naše kopečky se Alpám nikdy nemohou vyrovnat, tak se je
alespoň snažíme dohnat, co se služeb týče. Někteří lyžaři ale nadále dávají
přednost vlekům a na lanovku nesednou ze strachu. Je jich ale minimum,“ usmál se
Procházka. Majitel nového lyžařského areálu Bohemaland Jiří Pavlík naopak do
stavby vleků vůbec neinvestoval, protože je považuje za neperspektivní. „Nemělo
by to smysl. Lyžaři požadují větší komfort, vlečení na laně je již přežitou
záležitostí,“ podotkl Pavlík.
Do nákupu moderních lanových drah se chystají investovat i
další lyžařské areály. Sedačky by měly zřejmě příští rok vozit lyžaře například
ve vyhlášeném jesenickém středisku Červenohorské sedlo. Podle plánů, které dali
dohromady právě fandové lanovek, by příští sezonu měly v Jeseníkách začít
fungovat čtyři lanovky, z toho jedna „přestěhovaná“. Plány provozovatelů
sportovních areálů jsou ještě větší. Pro další roky mluví o desítce nových
lanovek, zhruba stejně by jich mělo vyrůst i v sousedních Beskydech. Velká část
je sice už nyní předurčená převážně pro zimní provoz, provozovatelé jsou však v
případě zájmu připraveni je nabídnout i turistům v létě.
(Lidové noviny - miš)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku