Čeladná by ráda na Kněhyni vystavěla vleky a lanovky

Úředníci ministerstva životního prostředí a zaměstnanci Správy chráněné krajinné oblasti Beskydy v současnosti posuzují projekt nového lyžařského areálu v Čeladné. Ten předpokládá, že by v oblasti Čeladné, Kněhyně a Malé Stolové v Beskydech vznikl zimní areál s až čtyřmi sjezdovkami, vleky a sedačkovými lanovkami. Projekt je sice starý pět let, ovšem není součástí loni vládou schváleného plánu velkého územního celku Beskydy. Tento plán určuje do budoucna, co může v Beskydech v rámci rekreace vzniknout. Ochranáři nebrali projekt areálu v Čeladné v minulých letech příliš vážně. Až donedávna, kdy jim úředníci ministerstva životního prostředí oznámili, že projekt posuzují. Starosta Čeladné Povol Lukša totiž předal projekt přímo svému stranickému kolegovi z KDU-ČSL, ministru životního prostředí Liboru Ambrozkovi. Ten teď nechává úředníky ministerstva prověřit, zda by se na určité části projektu nemohli ochranáři s investorem a obcí shodnout. Ministr totiž při zákazu severní sjezdovky na Lysé řekl, že od zákazu neustoupí, nicméně že nebrání vzniku areálu v jiných místech Beskyd. Starosta Čeladné vytáhl z šuplíku projekt zimního areálu s lanovkami a dal ho do rukou ministru Ambrozkovi. A čeká, zda stát povolí vznik lyžařského areálu nad obcí. Zatímco Beskydy v posledních letech příliš nelákají turisty v letním období, pojmy zima a lyžaři jako by se naopak pro mnohé obce staly zaklínadlem. Kupříkladu Bílá rozšiřuje svůj lyžařský areál a mnozí vlekaři investovali miliony do systémů, které jim umožní vyrábět technický sníh. Obec Čeladná na Frýdecko-Místecku se s pomocí podnikatelů vyhoupla za posledních deset let mezi obce, které chtějí být a jsou vidět. Má nové náměstí, reprezentativní hotel i kvalitní golfové hřiště první třídy. Do tří let chce mít aquapark. Co této obci ještě schází? Zimní areál. Především chce vytvořit pro majitele rekreačních zařízení v obci možnost naplnit tyto střediska také v zimě. Obec má dobrou nabídku pro turisty od jara do podzimu, ale v zimním období jsou tu návštěvníci jen na Silvestra. Vznik areálu by znamenal i investice do ubytovacích zařízení, kde by mohli obyvatelé obce dostat práci a nezanedbatelný příjem by tím měla i obecní pokladna. Sjezdařský areál předpokládal zpočátku výstavbu čtyř sjezdovek, tří vleků a čtyř menších sedačkových lanovek v oblasti. To však pracovníci správy chráněné krajinné oblasti považují za příliš. Nicméně projekt nyní posuzují s tím, že není vyloučen kompromis a některé z tratí by mohly za určitých podmínek vzniknout. Původní vize je z hlediska ochrany dost neschůdná, protože by areál zasáhl přírodní rezervaci a první zóny ochrany krajiny. V původní podobě zřejmě nemá šanci, ovšem pokud se jedná o dolní části sjezdovek u Čeladné, tam by se dalo diskutovat. Starosta Čeladné Pavol Lukša řekl, že ochranáři mají obavy z devastace území. Dodal, že tvůrci projektu už například ustoupili od toho, aby sjezdovka vedla na samý vrchol rezervace a navíc okleštili tento areál o lokality Hamry a Pod Stolovou, ale vybraná lokalita je velmi vhodná pro lyžařský areál a dobré sněhové podmínky zamezí devastaci. Starosta míní, že po zamítnutí vyhledávané a náročné severní sjezdovky na Lysé hoře by mohl být areál na Kněhyni alternativou pro lyžaře, kteří na Lysou jezdili. Má navíc k dispozici materiály, že právoplatný vlastník pozemku, jímž bylo Arcibiskupství olomoucké, měl už v roce 1941 projekty na výstavbu lanové dráhy a horské chaty na Kněhyni. Ochranáři zatím neřekli, kdy hodlají konečný verdikt k areálu na Kněhyni vydat.

Původní studie k lyžařskému areálu předpokládá, že sjezdovky vzniknou na severních a severovýchodních svazích Kněhyně a Malé Stolové. Studii lyžařského střediska zhotovil v lednu 1998 slovenský architekt Ján Kríž. Středisko by podle této studie mělo čtyři samostatné části, které by navzájem mezi sebou propojily dnes existující lesní cesty. Sjezdovky by vznikly na lokalitách Hrádečná, Ploština, Hamry a Pod Stolovou a všechny by byly dostupné z údolí Čeladné. Každá sjezdovka by měla svou lanovou dráhu. Svahy by doplňovaly vleky a dětské sjezdovky. Každá sjezdovka by měla svůj objekt pro občerstvení, WC a servis. Objekt by sloužil i jako zázemí pro obsluhu a údržbu sjezdovky. Každá sjezdovka by měla svůj systém pro tvorbu technického sněhu. Celý navrhovaný areál by mohl pojmou celkem až pět tisíc lidí. Lanovka na Kněhyni by měla mít až osmnáct set metrů a sjezdovka z Kněhyně by měla dosáhnout přes dva kilometry délky. Podobné rozměry by měly mít i lanovka a sjezdovka na Malou Stolovou. Obec sama předpokládá, že lyžařský areál by se měl podílet na rozšiřování ubytovacích kapacit v obci až na pět tisíc lůžek. Starosta Čeladné Pavol Lukša by si přál, kdyby areál začal vznikat v roce 2005, ale bude ještě muset ujít kus cesty. Dodal, že obec má zájem získat na stavbu prostředky z Evropské unie, ale nebude to jednoduchá záležitost. V úvahu by přicházel i úvěr nebo vydání obecních obligací. Starosta dodává, že na projektu by se měli podílet i ochranáři. Jen tak lze nalézt kompromis mezi rozumem, podnikáním a ochranou přírody.

Zimní areál v Čeladné :

n Sjezdovka Hrádečná : vrchní stanice by byla pod hranicí přírodní rezervace a tato sjezdovka by byla hlavní v celém areálu. Čtyřsedačková lanovka by byla schopna převézt 1200 lidí za hodinu a měla by mít délku 1790 metrů. Sjezdovka by měla délku téměř 2,3 kilometrů a v dolní části by byl úsek pro začátečníky a děti.
 
n Sjezdovka Ploština z Malé Stolové : Nástupní stanice druhé lanovky by byla u chatové osady. Sjezdovka by si vyžádala výsek lesa v délce 1,5 km. V místě by bylo parkoviště a ostřejší svah by byl vhodný pro závody.
 
n Sjezdovka Hamry : Areál by byl vhodný pro lokální lyžování nebo jako nástupní bod areálu, kde by vzniklo největší parkoviště. Lanový dráha by pak mohla návštěvníky vyvážet do míst, odkud by se mohli dostat do všech částí lyžařského areálu lesními cestami.
 
n Sjezdovka Pod Stolovou : Severní svah předpokládá dobré lyžařské podmínky a kvalitní dojezd ze svahu. Zde by mohlo díky velké volné ploše v dolní části vzniknout parkoviště i stanice skibusu.

Lyžařská dopravní zařízení :

lokalita druh dopravního zařízení délka
1 Hrádečná čtyřsedačková lanovka (kapacita 1200 osob/hod) 1790 m
2a Hrádečná lyžařský vlek 380 m
2b Hrádečná lyžařský vlek 650 m
3 Ploština lyžařský vlek 490 m
4 Ploština sedačková lanovka 1520 m
5 Hamry sedačková lanovka 650 m
6 Pod Stolovou sedačková lanovka 1570 m

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku