Lanovka Imperiál bude jednou bez obsluhy
Unikátní pozemní, a současně také podzemní, lanovka Imperial
v Karlových Varech, která oslavila sté výročí existence, bude jednou cestující
přepravovat bez obsluhy. V západní Evropě, třeba v německém Baden-Badenu, už
takové samoobslužné lanovky jsou. „Současná česká legislativa ovšem tuto úpravu
neumožňuje,“ řekl ředitel Dopravního podniku Karlovy Vary Pavel Bohánek.
Při jízdě trvající 58 vteřin po trati dlouhé 127 metrů, která je celá ukrytá v
podzemním tunelu, zatím musí asistovat průvodčí. O provoz lanovky se pak ve
dvousměnném provozu stará 12 lidí. Podle Bohánka by přitom stačilo, aby se
lanovka obsluhovala jako výtah. V něm si také cestující poradí sami. „Ušetřili
bychom tak nemalé mzdové náklady. Navíc by nebyl nutný jízdní řád. Lanovka by
prostě jezdila tak, jak zrovna lidé potřebují. Momentálně jezdíme ve zhruba
dvanácti- až dvacetiminutových intervalech,“ uvedl ředitel. Lanovka Imperial,
která spojuje karlovarské Divadelní náměstí a horní stanici poblíž sanatoria
Imperial nazývanou kdysi Helenenhof, je součástí systému karlovarské městské
hromadné dopravy. Ročně absolvuje asi 25 000 jízd a přepraví na 300 000
cestujících. Dopravní podnik její provoz ročně dotuje čtyřmi miliony korun.
Tento technický unikát, jehož vagony zdolávají stoupání 49 stupňů s převýšením
54 metrů, měl ovšem namále. V roce 1980 byl provoz zastaven kvůli špatnému
technickému stavu.
„Lanovka Imperial byla po opravě uvedena do provozu až v roce 1987. Tehdy byla
vybavena i novými vagony, které slouží dosud. Je naprosto spolehlivá a slouží
bez problémů. Poslední ze zásadnějších úprav byla modernizace dolního nástupního
prostoru. Jinak si celé zařízení vystačí s běžnou údržbou a větší pravidelnou
roční odstávkou, kdy se technologie podrobně kontroluje. Většinou se tak děje v
lednu, kdy je nejmenší provoz,“ poznamenal Bohánek. Karlovy Vary se mohou
pochlubit ještě jednou pozemní lanovkou, která vozí lidi po trase dlouhé zhruba
437 metrů ze Staré louky k rozhledně a výletní restauraci Diana.
(MF Dnes)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku