Lanovka Imperiál bude jednou bez obsluhy

Unikátní pozemní, a současně také podzemní, lanovka Imperial v Karlových Varech, která oslavila sté výročí existence, bude jednou cestující přepravovat bez obsluhy. V západní Evropě, třeba v německém Baden-Badenu, už takové samoobslužné lanovky jsou. „Současná česká legislativa ovšem tuto úpravu neumožňuje,“ řekl ředitel Dopravního podniku Karlovy Vary Pavel Bohánek.
Při jízdě trvající 58 vteřin po trati dlouhé 127 metrů, která je celá ukrytá v podzemním tunelu, zatím musí asistovat průvodčí. O provoz lanovky se pak ve dvousměnném provozu stará 12 lidí. Podle Bohánka by přitom stačilo, aby se lanovka obsluhovala jako výtah. V něm si také cestující poradí sami. „Ušetřili bychom tak nemalé mzdové náklady. Navíc by nebyl nutný jízdní řád. Lanovka by prostě jezdila tak, jak zrovna lidé potřebují. Momentálně jezdíme ve zhruba dvanácti- až dvacetiminutových intervalech,“ uvedl ředitel. Lanovka Imperial, která spojuje karlovarské Divadelní náměstí a horní stanici poblíž sanatoria Imperial nazývanou kdysi Helenenhof, je součástí systému karlovarské městské hromadné dopravy. Ročně absolvuje asi 25 000 jízd a přepraví na 300 000 cestujících. Dopravní podnik její provoz ročně dotuje čtyřmi miliony korun. Tento technický unikát, jehož vagony zdolávají stoupání 49 stupňů s převýšením 54 metrů, měl ovšem namále. V roce 1980 byl provoz zastaven kvůli špatnému technickému stavu.
„Lanovka Imperial byla po opravě uvedena do provozu až v roce 1987. Tehdy byla vybavena i novými vagony, které slouží dosud. Je naprosto spolehlivá a slouží bez problémů. Poslední ze zásadnějších úprav byla modernizace dolního nástupního prostoru. Jinak si celé zařízení vystačí s běžnou údržbou a větší pravidelnou roční odstávkou, kdy se technologie podrobně kontroluje. Většinou se tak děje v lednu, kdy je nejmenší provoz,“ poznamenal Bohánek. Karlovy Vary se mohou pochlubit ještě jednou pozemní lanovkou, která vozí lidi po trase dlouhé zhruba 437 metrů ze Staré louky k rozhledně a výletní restauraci Diana.

(MF Dnes)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku