Lanovka na Sněžku se představuje

Architekti a studenti architektury nedávno v Peci pod Sněžkou představili své návrhy podoby nové lanovky na vrchol nejvyšší české hory. O konečné podobě se rozhodne již brzy. Radnice v Peci pod Sněžkou, která minulý týden představila projekt nové lanovky na Sněžku, spěchá s přípravnými pracemi. Do konce roku by chtěla získat stavební povolení na dráhu za 350 až 400 milionů korun. „Stavební povolení je svázáno s žádostí o dotace. Máme tedy nejvyšší čas. Stavba nové lanovky je pro naše město klíčovou věcí dalšího rozvoje,“ řekl starosta Pece pod Sněžkou Alan Tomášek. Pec počítá s tím, že většinu finančních prostředků získá z evropských fondů. Možnost čerpání peněz z těchto zdrojů přispěla k dohodě mezi dosud neústupnými stranami – Pece pod Sněžkou a Správy Krkonošského národního parku. „Stavbě lanovky v původní trase až na vrchol jsme se nikdy nebránili, ale problémem byla limitující přepravní kapacita 250 lidí za hodinu, kterou prosazovala správa národního parku. Pokud bychom novou dráhu financovali sami, bylo by třeba hledat činnost, která by nám umožnila vyšší tržby. To byla sjezdovka z Růžohorek. Když se nyní objevila možnost dotace z Evropské unie, na podmínky správy národního parku jsme přistoupili,“ řekl starosta Pece. Stavět se má začít v roce 2009.
Nový návrh přináší jednu velkou změnu, kterou ocení zejména starší turisté a rodiny s dětmi. K dolní stanici lanovky se už nebude šlapat půl kilometru do kopce. Stanice má stát kousek za chatou Lesovna u otočky místní komunikace. Příprava stavby dolní stanice bude zřejmě nejsnadnější, protože je uvnitř obce, a tak se na ni nevztahují tak přísná omezení jako při stavbě v I. zóně Krkonošského národního parku. Z původní stanice bude možná muzeum. Další stanice budou na stejných místech jako dosud podle dohody pecké radnice a Správy Krkonošského národního parku nemají přesáhnout nynější půdorys objektů ani jejich celkový objem.     Všechny nástupní stanice se nesou v podobném duchu. Připomínají promáčklé tubusy o různém průměru, v barevné úpravě převažuje bílá. „Chceme, aby objekty v zimě spíše splývaly s okolím,“ uvedl architekt David Kratochvíl z ateliéru K2-Architekti, který připravil první studii. Na vrchol budou jezdit osmimístné kabinky, které za hodinu přepraví 250 lidí. Na všech stanicích budou toalety pro vozíčkáře.
Projekt se zřejmě bude ještě měnit. Právě kvůli změnám nechtěli projektanti zveřejnit obrázky nové lanovky. „Je to zatím jen polotovar, který není schválen správou parku.Předpokládám, že do měsíce bude hotovo finální řešení. Je možné, že se do konečného řešení zapojí někteří studenti, kteří své projekty představili na semináři,“ uvedl Kratochvíl. Některé studentské práce se pracovníkům Krkonošského národního parku líbily.   „Jejich návrhy vnesly do přípravy zajímavý podnět. Některé z nich si na vrcholu Sněžky dokážu snadno představit,“ řekl ředitel Správy Krkonošského národního parku Jiří Novák. Státní ochrana přírody zřejmě bude mít při výběru vhodné varianty rozhodující slovo. „Zatím se budeme držet původní dohody, že jde o rekonstrukci a ta se bude realizovat v půdorysech a objemech stávajících objektů,“ řekl Novák. Dodal, že správa bude bedlivě sledovat i postup prací. „Největší problém bude stanovit a dodržovat podmínky při stavební činnosti, například při výkopových pracích při stavbě patek sloupů, které by měly okolní přírodu narušit co nejméně,“ řekl Novák.

Lanovka na Sněžku

1987 – vznikl projekt nové lanovky s kapacitou 550 lidí za hodinu,

1989 – objevují se první protesty ekologů, chtějí vrchol Sněžky chránit,

1990 – Správa Krkonošského národního parku navrhuje lanovku nestavět,

1994 – jsou podány čtyři návrhy na privatizaci lanové dráhy,

1995 – České dráhy, kterým lanová dráha na Sněžku dosud patří, ji chtějí pro její špatný stav uzavřít,

1997 – lanovka změnila majitele, do vlastnictví ji získávají Pec pod Sněžkou (51 procent) a Malá Úpa (49 procent),

1997 až 1999 – spory mezi Pecí pod Sněžkou a Malou Úpou o využívání lanové dráhy,

1999 – Malá Úpa schválila prodej svého podílu Peci pod Sněžkou, v průběhu roku se obce dohodly i na ceně 28 milionů korun za zbývající podíl,

2000 – Pec pod Sněžkou, která chce postavit novou lanovku až na vrchol Sněžky, oznámila, že Správa Krkonošského národního parku jí hází klacky pod nohy,

2002 – ministři životního prostředí Česka a Polska se dohodli na zvýšené ochraně vrcholu Sněžky,

2004 – Pec pod Sněžkou a Správa Krkonošského národního parku se dohodly, že nová lanovka povede jen na Růžovou horu, přičemž z Růžohorek povede do Pece nová lyžařská sjezdovka, v úseku z Růžové hory na Sněžku zůstane stávající lanovka na dožití,

2005 – do sporu Pece pod Sněžkou a Správy Krkonošského národního parku vstupuje předseda Senátu Přemysl Sobotka, správa parku je ochotna jednat o možnosti vést novou lanovku až na vrchol nejvyšší české hory,

2006 – Pec pod Sněžkou souhlasí, že lyžařský areál plánovaný na Růžohorkách přesune na Vlašský vrch,

2007 – Pec pod Sněžkou a Správa Krkonošského národního parku se dohodly na maximální přepravní kapacitě nové lanovky na Sněžku 250 lidí za hodinu. Za této podmínky správa parku souhlasí s výstavbou nové lanovky až na vrchol Sněžky.

(MF Dnes - Vladimír Bílek)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku