Lanovky, vleky a lyžařská střediska
http://www.lanove-drahy.cz/forum/

Minulá budoucnost Val Thorens
http://www.lanove-drahy.cz/forum/viewtopic.php?f=15&t=1922
Stránka 1 z 1

Autor:  deti [ sob čer 30, 2018 1:57 pm ]
Předmět příspěvku:  Minulá budoucnost Val Thorens

Val Thorens, nejvýše položené lyžařské středisko v Evropě (2300 m.n.m.), tvoří nejvyšší část
největšího lyžařsky propojeného areálu na světě "Tři údolí" v Savojských Alpách. Z materiálů dostupných na
remontees-mecaniques.net a sommerschi.com jsem vybral pár zajímavostí z jeho minulosti.
Panoramatická mapa ze začátku 70. let a přehled dopravních zařízení naznačují základní směry dalšího rozvoje.
Příloha:
thorens5.jpg
thorens5.jpg [ 142.41 KiB | Zobrazeno 833 krát ]
Příloha:
thorens6.jpg
thorens6.jpg [ 132.69 KiB | Zobrazeno 833 krát ]


Pozdější stav zachycuje další mapa:
Příloha:
thorens4.jpg
thorens4.jpg [ 117.21 KiB | Zobrazeno 833 krát ]


I do nejvyšších částí areálu tehdy mířila Háčka, nicméně jejich provoz byl problematický
z důvodu příliš vysoké sněhové pokrývky (na snímku vlek Caron):
Příloha:
thorens8.jpg
thorens8.jpg [ 138.92 KiB | Zobrazeno 833 krát ]


Jedním z hlavních cílů prvotní výstavby bylo zajištění dopravy lyžařů do dvou ledovcových areálů pro letní lyžování.
Pozůstatkem většího z nich je dodnes fungující trojsedačka "Glacier" na ledovci Péclet, kterou v 80. letech
doprovázely tři vleky a další lanovka, která vedla ještě podstatně výše (do 3300 m.n.m.). V roce 1990 pak byl
zcela ukončen provoz na druhém ledovci Chaviere, na kterém byly v provozu tři vleky. Dva z nich můžete vidět zde:
Příloha:
thorens3.jpg
thorens3.jpg [ 62.66 KiB | Zobrazeno 833 krát ]


Výstavba tímto směrem měla původně daleko vyšší cíl, kterým bylo vytvoření čtvrtého lyžařského údolí.
Propojení mezi Val Thorens a novým Val Chaviere měla zajišťovat
pozemní lanovka "Skirail", která by rychlostí 10 m/s přepravovala 7200 osob za hodinu. Projekt je k vidění zde:
Příloha:
thorens7.jpg
thorens7.jpg [ 168.69 KiB | Zobrazeno 833 krát ]



Roli čtvrtého údolí umožňujícího nástup do 3V z jihu nakonec jednodušeji zajistilo Orelle.

Nelze pak nezmínit původní lanovku Moraine, která přístup na ledovec Chaviere zajišťovala. Vadou na kráse jejího bez nadsázky futuristického designu je skutečnost, že druhá větev nikdy nebyla osazena kladkami a lanovka byla nakonec v roce 1991 nahrazena.
Příloha:
thorens1.jpg
thorens1.jpg [ 69.71 KiB | Zobrazeno 833 krát ]


Přílohy:
thorens10.jpg
thorens10.jpg [ 84.74 KiB | Zobrazeno 833 krát ]

Autor:  KamilStas [ pon črc 02, 2018 12:40 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: Minulá budoucnost Val Thorens

Krásné shrnutí. Ve Val Thorens jsem lyžoval dvakrát poprvé byl ubytován přímo ve VT naposledy loni v Mottaretu. Za těch 5 let co mezitím uběhlo se to o kousek zlepšilo co se tyče nových lanovek i občas svahů. Je zajímavé jak kdysi cílili do výšin a to ještě asi sněhu bylo mnohem víc než v současné době. A do expanze. Ale kdyby chtěli expandovat, tak připojit další velký areál není vůbec složité jsou tam kousek od sebe. Nevím jak moc si totiž váží postu největšího ski areálů, ale kdo ví zdali jim brzo nebude na paty sahat něco v rakousku. Saellbach se má propojit s Schmitten - Zell am See a ledovec se za dva roky lanovkou do Kaprunu kterou plánuji taky Saelbachu a Schmittenu přiblíží na jednoduché dopojení.

Tu trojsedačku na Glacieru jsme vyzkoušeli a není to špatné lyžováni.Ale člověk tam cítí že už je celkem vysoko.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/