Hele, kde berete fotky, ze kterych se da aspon mirne usoudit na technicke reseni?
Videl sjem co je na internetech + Street view a z toho nejde usoudit nic moc...
V zasade jestli to chapu dobre je to tak, ze od parkoviste (resp bordeliste) u siolnice a reky byla bouda s jednim koncem a telefonem... Stama vedlo natazene nejake (jaky prumer nevime) fixni lano smerem vzhuru, podpery drevene portalove. Po tomto lane jezdil na kladce vozik rozmeru cca 1x2 m. Pohon zajistoval vratek umisteny nahore, dolu tedy vozik sjizdel vlastni vahou, nahor ho vratek tahnul k sobe... Delka dle mapy cca 300m vodorovne vzhledem k terenu tedy o neco vic...
Pricina padu je pretrzene lano, z fotek a dostupnych clanku neni prilis jasne ktere lano, ale vzhledme k tomu, ze spadli dolu a nesjeli do ty spodni boudy, tak asi nosne lano a neni ani jasne kde se pretrhlo (cestou, pod vozkem, dole.. atd) na fotkach, ktery jsou zrejme po je vetsinou nejake lano videt a to i na fotce ze spodni boudy smerem vzhuru... pokud se pretrhlo mezi boudou a prvni podperou, melo by lezet na zemi ne...
Pokud to pohaneli nejakym beznym vratkem (coz mi pripada i docela mozne) tak nosnost dle typu se obvykle pohybuje oezi nejakymi 125 - 250 kg i tech obvyklych, vetsi asi i vice.. bavime se o zdvihu vzhuru, ne o vleceni po sikme draze...
To je asi vsechno...
Neni vubec jasne:
1) zda tenhle device vubec spada pod pusobnost drazniho uradu. V zasade na to lze mozna nahlizet i jako na dlouhy sikmy stavebni vratek a ty povolovane draznim uradem nejsou...
2) Jak to bylo opravdu provozovano... ale z podstaty veci a informaci v diskusich zrejme tak, ze navstevnici prijeli dolu na parkoviste, zavolali nahoru na chalupu (nebo mozna i jen necim signalizovali, to neni jasne...) a oni jim shora spustili vozik... na nej meli nalozit veci a pak opet dat snameni nahoru, ze je mozne jet a boudar veci vytahl nahoru. Na netu je jasne info, ze lidi tim jet nesmi (a uprimne, ja bych se minimalne s detma spis obaval toho, ze me rozhoupe vitr nebo nevim co a v tom nizkym voziku ty deti neudrzim, nez ze bych se bal nosnosti... i kdyz v peti ldiech a abagazi.. a nevim na cem to vlastne viselo). Boudar tedy nemusel vedet, ze v tom jsou nalezli lidi a jeste tolik... cimz nerikam, jestli to vedel nebo ne... ale rezim byl asitakovy, ze to vedet nemusel...
4) Jak rychle ta vec vlastne jezdila? Jestli to tahal vratek, tak asi moc rychle ne, spips bych cekal, ze to byl pomaly snek, vratky mivaji rychlost kolepm 0.5 m/s pokud to bylo fakt takhlepomaly tak vzhledem k delce a pocasi jim mohla jizda byt v okamziku padu dost neprijemna (to by to celouo trasu jelo cca 10minut) a mohlo se ve voziku dit kdovico... napriklad neudrzitelne deti (nevime ani, jak velky byly)...
5) V jakym stavu musi proboha byt ocelovy lano, ay se proste najednou pretrhlo, aniz by na nem bylo patrne nejake poskozeni? I kdyz ono tohle slo asi tezko kontrolovat, defektoskopii na tom tezko bude nekdo provozovat (a taky proc vlastne... dela se na vratkach, vytazich atd?) a jnak to jde zkontrolovat jen vizualne, ale to jde jen pokud pojede clovek, coz nesmi....
Atd atd..
Novinari uz maji jasnou v tmo, ze boudar muze dostat pokutu az 10 mega, pricemz jestli to dobre chapu, tak to je horni hranice pokuty za nenahlasenou mimoradnou udalost.. to ze je to cislo uplne mimo realitu, protoze pokuty se taky musi nejak stupnovat a maximalni by snad nedostalo ani SZDC za nenahlaseni srazky dvou rychliku uz novinarum nikdo nerekne...
V zasade je to samozrejme prusvih, ktery bude mit dohru po spouste linii ale linie drazniho uradu je v tomto pripade spis nezaimava... myslim ze boudar bude mit mnohem vetsi starosti s obvinenim z trestneho cinu, a je jen otazka z jakeho presne...
Jinak naklady na vymenu lan v tomto pripade nejsou uplne trivialni, ale zase by pro takovou boudu asi nemeli byt likvidacni.. pokud by nozne bylo cca 20mm, tak zhruba 100 za metr + dan, tazne pokud 10 tak cca 30 Kc/m + dan a to spis byly slabsi....
Honza
|