Lanovky, vleky a lyžařská střediska
http://www.lanove-drahy.cz/forum/

Princip?
http://www.lanove-drahy.cz/forum/viewtopic.php?f=33&t=1963
Stránka 1 z 1

Autor:  deti [ sob dub 20, 2019 5:13 pm ]
Předmět příspěvku:  Princip?

Uhodnout středisko či výrobce by bez nápověd bylo prakticky nemožné,
předmětem hádanky je však princip, na kterém tato lanovka fungovala.

Přílohy:
principialni.jpg
principialni.jpg [ 22.22 KiB | Zobrazeno 4494 krát ]

Autor:  karasek [ čtv dub 25, 2019 8:32 am ]
Předmět příspěvku:  Re: Princip?

PM :arrow:

Autor:  deti [ čtv dub 25, 2019 8:51 am ]
Předmět příspěvku:  Re: Princip?

karasek :ano:

Autor:  Doplík [ čtv dub 25, 2019 7:40 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: Princip?

:arrow: PM

Autor:  deti [ čtv dub 25, 2019 8:18 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: Princip?

Doplík :ano:

Autor:  deti [ stř kvě 01, 2019 10:35 am ]
Předmět příspěvku:  Re: Princip?

Všichni hadači správně určili princip pohybu.
Lanovka byla postavena společností Neyrpic v roce 1970 ve francouzském středisku Les Deux Alpes. Představovala klíčovou spojnici mezi 2,5 km vzdálenými uzlovými body Crêtes a Toura, její trasa byla shodná s loni doslouživší 75-místnou kabinou Jandri 2 (na panoramatických mapách později označovanou pouze názvem Téléphérique).
Pohyb kabiny zajišťovaly dva naftové motory, každý s výkonem 80 kW, přičemž jak je zřejmé ze snímku, ovládány byly ze stanoviště na střeše kabin samotných. Zpočátku pro provoz lanovky sloužilo pouze jedno lano, po kterém se pohybovaly dvě takovéto kabiny. Díky úspěchu lanovky, pro kterou se namísto oficiálního názvu Lac Noir ujala přezdívka Tramway des Neiges (sněžná tramvaj), bylo již v roce 1972 nainstalováno lano druhé, osazené rovněž dvěma kabinami. Během testovacích jízd však došlo k tragické havárii, kdy výše položené kabině během jízdy dolů selhaly brzdové systémy a rychlostí více než 100 km/h narazila do druhé, spodní kabiny. V důsledku nárazu se obě kabiny zřítily desítky metrů pod dolní stanici. Nehoda si vyžádala devět životů montážních techniků, za podcenění bezpečnostních aspektů celého konceptu byli později odsouzeni tři zaměstnanci společnosti Neyrpic. Na popud této události firma záhy zcela vyklidila pole konstrukce lanovek. Již v následujícím roce pak byla ve stejné trase zahájena výstavba klasické kyvadlové kabinové lanovky (Ceretti Tanfani).
Text byl přejat z následujícího zdroje: https://www.remontees-mecaniques.net/bd ... -1235.html

Autor:  filo [ čtv kvě 02, 2019 6:18 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: Princip?

Zajímavý...

Zkoušel jsem to pročíst, ale protože nevládnu francouzsky, překládám google translatorem. Do češtiny to moc smysl nedává, do angličtiny o něco víc, ale i tak to je podivný...

Jako výhoda se uvádí, že kabiny jsou nezávislý a je možné na směr, po kterém je větší poptávka nasazovat kabin více.. (proto možnost dvou kabin na jednom laně) ale to i tak moc nedává smysl, protože Cimrmanuv efekt.. někde se budou hromadit kabiny... Navíc prvotní fáze provozu probíhala pouze s jedním lanem, jestli to chápu dobře, kdy po něm jezdily kabiny nahoru i dolů. Doplnění o další lano tomu moc nepomůže, jde jen o to, že pak může mít každý směr vyhrazenou trasu.

I popis tý havárie je poněkud zvláštní, chápu to tak, že kvůli mlze při testech neviděly osádky stanic na sebe navzájem a omylem poslali dolů kabinu po trase, na které byla nasazena kabina pro jízdu nahoru, není ale jasné, zda byla na cestě, nebo stála ve spodní stanici. Každopádně podle všeho se horní kabina splašila, sjela volným pohybem po laně dolů, kde sebrala tu druhou kabinu a obě skončily jako hromada trosek.

Jak přesně měl být vyřešen pohon z toho jasné není, nevím, proč byly na kabině dva motory (jestli jen kvůli dostatku výkonu nebo v tom bylo ještě něco) a ani není jasné, jak byla zajišťována dostatečná trakce na laně. Vzhledem k tomu, že kabiny mohly být na trasu nasazovány, nebo naopak parkovány mimo ale asi nepřipadá v úvahu nějaké složité vedení lana přes kladky dokola, nebo cik cak, takže se zřejmě jen spoléhali na nějak vytvářený přítlak kladek na lano...

Víc se mi vygooglit nepodařilo.

H.

Autor:  deti [ čtv kvě 02, 2019 6:58 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: Princip?

Souhlasím s filem, v původním textu jsou nesrovnalosti, které jsem ve svém výtahu obešel. V souvislosti s nehodou je uváděna
chyba v komunikaci mezi dolní a horní stanicí - z horní byla vyslána kabina, o které dole nevěděli - nicméně příčinou nehody byly
selhávající brzdové systémy a rozjetá kabina by smetla tu spodní bez ohledu na její pozici.

Ten provoz dvou kabin na jednom laně jsem chápal tak, že pokud se například dole hromadili cestující, po odjezdu první kabiny naplnili
a vyslali vzhůru kabinu druhou, tzn. nečekali, až se první kabina vrátí. Obě kabiny pak zase sjely dolů. Dále v textu je zmíněno, že ve výsledku
jedno lano mělo sloužit pro výjezd vzhůru a druhé pro směr dolů, ale není vysvětleno, jak by se kabiny z jednoho lana na druhé přesouvaly.

Ten pohon vysvětlen není, lano zjevně nebylo přes motory nějak zohýbáno, zřejmě se spoléhalo jen na adhezi příslušných součástí.
S ohledem na prohnutí lana se motory v některých úsecích asi dost nadřely.

Autor:  filo [ čtv kvě 02, 2019 7:56 pm ]
Předmět příspěvku:  Re: Princip?

Našel jsem tohle forum https://www.remontees-mecaniques.net/fo ... opic=13626 bohužel opět FR.

Ale vyčetl jsem z toho cca následující:

Pohon byl zřejmě hydraulický, tzn naftové motory poháněly čerpadla a kladky měly hydromotory, co s nimi otáčely. Dle mě to plyne i z fotky trosek po havárii, kde je vidět dost poškozených hydraulických hadic. Navíc to dává i technický smysl, takhle je relativně snadné přenést moment síly na kladky bez masivních hřídelí a různých úhlových převodů. Má to ale i nevýhody (třeba údržba musela být IMHo peklo). Hydraulicky byl zřejmě zajišťován i přítlak na lano, kde k sobě byly tlačeny kladky.

Havárie tady vypadá tak, že na konci dne, kdy navíc testovací týmy v horní a dolní stanici neměly spojení došlo k situaci, kdy na jednu trasu byly vyslány kabiny z obou směrů (shora dolů i zdola nahoru) a v okamžiku, kdy se vizuálně zkontaktovali u kabiny jedoucí směrem dolů při pokusu zastavit selhaly brzdy a ta tím pádem smetla protijedoucí kabinu.

Jinak tne provoz dvou kabin jsme chápal podobně, ale i tak to dává omezený smysl.. když mám větší nával nahoru, tak můžu vyslat dvě kabiny za sebou ale pak stejně musím počkat, až se obě vrátí (i když druhým směrem můžu obsazovat jen jednu a druhou nechat jet prázdnou, tím urychlit odbavení).

Při provozu na dvou paralelních trasách by bylo možné pro trasu nahoru používat například dvě kabiny a dolů jen jednu, ale znamenalo by to, že návrat bude vždy prázdný a to není efektivní. Pokud by byla pro každý směr vyhrazená trasa, znamená to na koncových stanicích přehazovat, což by ale neměl být zásadní problém, mělo by tím jít najet na pevnoý nosník a zrealizovat výhybku. Našel jsem video Aerobusu https://cs.wikipedia.org/wiki/Aerobus, kde to bylo vidět. Tady https://www.youtube.com/watch?v=wE_3zYoIH5U v čase cca 5:30.

Honza

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/