Ve Frýdštejně, kousek severně od Českého Ráje a Malé Skály, na dohled od zříceniny hradu bývaly v provozu hned dva vleky. Kotvový vlek VL500 vedl z hřebene nad hradem, od současné zlaté cesty ćeského ráje do údolí směrem k osadě Vransko. Trasa vleku s délkou přes 400m nabízela převýšení cca 145m a vlek byl v horní partii opravdu prudký. Druhý vlek vedl na Mandlovou horu, typ velmi pravděpodobně VL315.
Vlek VL500 je na
http://www.zapomenute-vleky.cz pojmeonován jako Střecha.
Trasa vleku VL 500
https://mapy.cz/s/lurucukapu VL 315
https://mapy.cz/s/dalocukage je na fotomapě stále velmi dobře patrná i se sjezdovkou vpravo.
Co se mi podařilo zjistit jsem popisoval v soukromé zprávě, postnu to i sem...
"Tak jasně že mám víc fotek...
https://filolanovedrahy.rajce.idnes.cz/Vleky_Frydstejn/ když už jsem se tam vypravil...
VL 500 provozoval TJ Turnov, to mi říkal ten pán z chalupy vedle... Říkal, že původně cca někdy v 60. letech byl v těch místech naviják, takže někdo musel vždycky jet ten děsnej padák dolů s lanem. Pak se postavila kotva. Dole v zatáčce sjezdovky je vodojem (na lesnický mapě vyznačený) a tam bývala sjezdovka podmáčená a tak tam odtával sníh.. vždycky před zimou se tam proto dělala silná vrstva klestu, aby sníh ležel na něm a ne na podmáčené zemi a netál odspoda.
BTW, ykusil jsem to porovnat se Severákem, vlek Jih... je to skoro stejně dlouhá kotva, ale na Severáku je sjezdovka hned podle vleku, tady šla obloukem. Ale Severák má převýšení cca 80m, tady je 140. To je prostě masakr, to musela být černá jak blázen.
Pak jsem se trochu divil, že ten vlek je tak trochu uprostřed ničeho, z Frýdštejna to už je docela daleko z centra vsi, kam jezdí autobus, případně se dá nějak jinak zajet a zespoda je to taky nepřístupný, z Malé Skály je to pár kiláku lesem po víceméně lesní cestě, na kterou je dneska zákaz. Pán říkal, že se nejezdilo autem, zdaleka ne všichni auto měli... řešilo se to tak, že lidi přijeli autobusem na Kopaninu, odkud se k tomu vleku dalo sjet na lyžích. No a po lyžování jeli údolím do Malý Skály na vlak (i když tam teda je nádraží docela daleko od místa, kde vyjeli, tak to i tak byla procházka). Jen jsem se ho zapomněl zeptat, jestli se ten svah nějak upravoval, ale spíš bych řekl že ne. Nevýhoda tohohle místa je, že má prostě malou nadmořskou výšku, takže v posledních dvou třech dekádách to bude problém se sněhem.
Bohužel ta stanice je dneka seník, je v ohradě s ovcema a tuším i beranem. Neměl jsem morál lézt dovnitř, abych se podíval a majitele jsem nenašel. Tak nevím, kolik toho zbylo uvnitř z technologie... Nad vratama jasně koukaj kladky, takže předpokládám, že je uvnitř ten portál na pohon, jestli ale zbylo i něco z vlastního pohonu netuším. V zadní části bude předpokládám klasicky šachta na závaží, kterým se vlek napínal, to je vidět i zvenčí...
Mandlová hora je z tohohle pohledu zajímavější, lam ta sjezdovka leží 500 - 600 mnm, její spodní stanice je výš než horní stanice VL 500, zas to je ale jižní svah. Je i ve vsi u silnice... BTW, při pohledu nahoru vpravo od sjezdovky směrem na Dubský les (ten je na mapách vyznačený) býval skokanský můstek. Ale ten tam byl tak někdy kolem 2. sv. války. Podle informací tady
https://kopaninsky-hrbet.mistecko.cz/ob ... dlova-hora se tam lyžovalo už před válkou, takže tam asi byl nějaký jiný vlek už před tím.
Škoda, že nejsou fotky, VL315 by mě zajímalo, jak vypadal. Dlouho jsem nevěděl, že Transporta něco takového dělala. Asi to bude nějak podobný jako vlek na Hluboký v Liberci, ale ten z Transporty VL 315 nemá nic, i když je tak taky označený. To je ale rekonstrukce původní VL 200 od pana Vašíčka a je to komplet novostavba, transportou zřejmě jen inspirovaná, aspoň tak mi to říkal, když jsem s ním kdysi ještě mluvil. Dnes už je bohužel po smrti."
Ještě jednou, fotky zde:
https://filolanovedrahy.rajce.idnes.cz/Vleky_Frydstejn/