Pánové, nejsem schopen sdílet Vaše nadšení, spíše naopak.
To co jsem shlédl je
brutální megashit.
Obzvláště mne doslova rozzuřil záměr na tzv. "lyžiarske trasy s možnosťou letného využitia ako přístupové cesty na Chopok". [
viz. P03]
Dále citace z Textu záměru [
viz. E str. 14]
Citace:
Odjazdové záchranné trate
Moderné zjazdové lyžiarske strediská by mali umožňovať pohyb lyžiarov všetkých výkonnostných skupín, od začiatočníkov až po pokročilých a všetkých vekových kategórií. Pohyb týchto lyžiarov, najmä začiatočníkov a starších ľudí, predpokladá vybudovať jednoduché trasy s menším pozdĺžnym sklonom, ktoré by umožňovali bezpečný pohyb z najvyššieho miesta v stredisku až po údolné lyžiarske lanové dráhy a zariadenia. Zároveň je potrebné, aby tieto trasy prechádzali vedľa ďalších nástupných a výstupných miest lanových dráh a vlekov vo svahu.
Vzhľadom na to, že terajší stav zďaleka nevyhovuje súčasným trendom v rozvoji turistického ruchu a hlavne lyžiarskych stredísk, sú zo severnej i južnej strany Chopku, okrem už spomínaných zjazdových tratí, navrhované modré (klasifikované podľa obtiažnosti) zjazdové trate:
- modrá zjazdová trať Chopok sever
- modrá zjazdová trať Chopok juh z Chopku až k navrhovanému parkovisku
Pre Chopok - sever ako aj pre Chopok – juh je návrh trás spracovaný v dvoch variantoch (variant A a variant B).
Pri obidvoch variantoch sa vychádza a končí v tých istých bodoch. Trasy Chopok sever vedú od nadmorskej výšky 1 110 m n. m. do výšky 1 990 m n. m. a trasy Chopok juh od nadmorskej výšky 1 060 m n. m. do výšky 1 990 m n.m.
Uvažuje sa s využitím trasy modrej zjazdovky ako prístupovej cesty na Chopok v čase výstavby uzla Chopok....
Na trase Chopok juh (variant B) v km 0,843 je možné urobiť odbočku k lokalite Srdiečko dlhú 188 m. Smer trás bude pozostávať prevážne z priamok a čiastočne z ľavostranných a pravostranných oblúkov s polomermi od 8 m do 600 m. Minimálne polomery budú pri otáčaní trás do protismeru a boli navrhnuté v miestach najvhodnejších na otáčanie. Detaily smeru priamok ako aj oblúkov budú navrhnuté v realizačnej dokumentácií stavby. Detaily výškového vedenia trás budú navrhnuté v realizačnej dokumentácií stavby.
Voľná šírka trás : 4,5 m Povrch trás : zemný kryt a drvený kameň miestneho pôvoduOdvodnenie : drevené odrážky
Návrh priečneho tvaru trás je znázornený v prílohe 8. Voľná šírka je 4,5 m, priečny sklon je 3 až 6 % smerom na násypový svah. Tento sklon je navrhnutý pre odvodnenia pláne. Povrch trás bude tvoriť zemná pláň, na ktorú bude navrstvený drvený kameň miestneho pôvodu. Sklony výkopových a násypových svahov sú navrhnuté vo výkope od 1:1 až po 1:2,5 a v násype 1:1,5 až po 1:2,5. Sklony bolo potrebné miestami upraviť najmä z dôvodu prechodu trás cez existujúce zjazdové trate.
...
Odvodnenie
Priečne odvodnenie zabezpečuje jednostranný priečny sklon smerom na násypový svah. Zároveň na odvedenie vody z povrchu zjazdovky/cesty sa navrhnú drevené odrážky umiestnené v priemernej vzdialenosti po 25 m. Zjazdovky budú slúžiť v zimnom období ako tzv. bezpečnostný koridor, ktorý zabezpečí bezpečný odjazd i slabších lyžiarov v prípade nepredvídateľných udalostí (napr. poruchy lanových dráh a pod.) a v letnom období zabezpečia prístupnosť lokality napr. v prípade požiaru. Vzhľadom k ohrozeniu lesov požiarom patria jednotlivé lesné oblasti a podoblasti k rôznym kategóriám, avšak sú zaradené medzi najohrozenejšie oblasti Slovenska a v zmysle platnej kategorizácie taxatívne vymenované vo Vyhláške MP SR č. 453/2006 Z. z. o hospodárskej úprave lesa a ochrane lesa. Oblasť Nízke Tatry, Kozie chrbty je zaradená do kategórie A - lesy s vysokým stupňom ohrozenia požiarmi. Dôležitým limitom pri intenzite hasenia lesných požiarov je práve dostupnosť.
Taky doporučuji shlédnout Vzorové příčné řezy těchto "sjezdovek/cest" [
viz. příl. P08]. A taky si lze v té příloze všimnout jak ve skladbě se uvádí jen "zemná pláň urovnaná do sklonu bez hutnenia so zatrávnením" - (že by kresliči najednou už zapomněli na kamennou drť?).
Jestli chtějí TMR takhle rozkopat svahy na obou stranách Chopku, pak mám sto chutí dotyčným z TMR a spol. rozkopat .....
Jo, a ten záměr toho UFO posazeného na staré stanici vonrollek a rotundě [
viz. Vizualizace], to je taky opravdu "nádhera". Je to přesně to čeho jsem se obával, když jsem viděl záměr na funitel, kde byla horní stanice uvažována před původní.
Prostě megalomani z
J&T and TMR se rozhodli zničit malebnou Jasnou jen proto, aby vytvořili tuctové středisko, jakých je po světě mraky. Možná zkrachujou dřív než stačí tento záměr dotáhnout do "zdárného" konce, ale obávám se, že na tu cestičku (a tou beztak začnou) jim asi penízky stačit budou.
P.S.: Nejsem žádný zelený ekoterorista, ale jestli někdo nezvládne sjet kopec, tak ať na něj neleze a zůstane na placce, alespoň do doby než se naučí traverzovat či plužit. A ne aby se kvůli těmto ... zbytečně rozrývaly a jizvily svahy. To mi připadá nahlavu postavené. Ale možná jsem zpátečnický, a nedovedu pochopit jaké oběti si žádá moderní pojení hor.
Už začínám být na pojem moderní středisko pomalu alergický.