|
Sedačková lanovka Špindlerův
Mlýn - Pláň
Po druhé světové válce, ve druhé polovině 40.let se
kupodivu rozestavělo lanovek hned několik. Jako první z nich byla zprovozněna
lanovka ze Sv.Petru (Špindlerův Mlýn) na Pláň v květnu 1947. Svojí délkou
1050 m předstihovala lanovku na Pustevny, ale byla postavena podle stejného
vzoru - t.j. jednosedačková lanovka se sedačkami pevně uchycenými na laně.
ČSD jí provozovaly ale až od 1.7.1953, obvykle pod číslem 4p nebo podobným.
Lanovka nezůstala u ČSD dlouho, i ona byla k 1.l.1958 vyňata z působnosti ČSD
a přešla k ČSTV. V letech 1963-4 pak byla modernizovaná poprvé, při té příležitosti
byla prodloužena dále, na celkovou délku 1350 m. Druhá rekonstrukce následovala
v roce 1987, kdy byla přestavěna na dvousedačkovou lanovku systému Poma. V této
podobě ovšem vydržela jen do roku 1992, kdy byla pro obrovský zájem přestavěna
na výkonnou čtyřsedačkovou lanovku systému Doppelmayr, první toho druhu u
nás. Protože původní technologie Poma byla dosud v dobrém stavu, byla „přestěhována“
o 100 metrů východněji, kde byla zřízena lanovka Pláň II. Jak je vidět,
pro tuto lanovku bylo štěstím, že o ní dráhy nestály, v opačném případě
by živořila dosud všelijak
R. Bílek
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
šestimístných sedaček s modrými bublinami a vyhříváním, s nástupním pásem a s
90° nástupem
(SLO-6 Bubble)
|
Výrobní typ :
|
CD6C |
|
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
2400 osob/hod
|
konečná 3000 osob/hod |
Šikmá
délka :
|
1576 m
|
|
Vodorovná délka : |
1507 m |
|
Dolní stanice : |
744 m.n.m. |
Špindlerův Mlýn |
Horní stanice : |
1185 m.n.m. |
Pláň |
Převýšení :
|
441 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
668 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
48 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
4,89 m/s
|
konečná 6,0 m/s |
Čas jízdy : |
5,4 min |
324 s |
Časový interval sedaček
: |
9 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
44 m |
|
Počet sedaček : |
78 |
|
Počet podpěr : |
14 |
z toho 2 tlačné |
Garážování sedaček : |
automatické depo v dolní stanici |
Výrobce :
|
Leitner |
|
Zařízení bude v provozu od roku
: |
2015 |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1A |
12 |
tlačná |
7 |
6 |
nosná |
1B |
12 |
tlačná |
8 |
6 |
nosná |
2 |
10 |
nosná |
9 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
3 |
tažná – 10
vratná – 8 |
nosná |
10 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
4 |
2 x 8 |
nosnotlačná |
11 |
6 |
nosná |
5 |
6 |
nosná |
12 |
12 |
nosná |
6 |
8 |
nosná |
13 |
8 |
nosná |
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
SKIAREÁL Špindlerův Mlýn, a.s.
543 51 Špindlerův Mlýn
Tel.: +420 499 467 102
Fax: +420 499 433 246
E-mail: skiareal@skiareal.cz
Web: www.skiareal.cz
Technické parametry původní lanovky Doppelmayr :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému
s odpojitelným uchycením čtyřmístných sedaček (SLO-4) |
Výrobní typ :
|
4-CLD |
|
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v horní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
2400 osob/hod
|
|
Šikmá
délka :
|
1578 m
|
|
Vodorovná délka : |
1509 m |
|
Dolní stanice : |
748 m.n.m. |
Špindlerův Mlýn |
Horní stanice : |
1185 m.n.m. |
Pláň |
Převýšení :
|
437 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
397 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
38 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
5,0 m/s
|
|
Čas jízdy : |
5,5 min |
330 s |
Časový interval sedaček
: |
6 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
30 m |
|
Počet sedaček : |
113 |
|
Počet podpěr : |
16 |
z toho 2 tlačné |
Garážování sedaček : |
není |
Výrobce :
|
Doppelmayr |
|
Zařízení bylo v provozu od roku
: |
1992 |
do roku 2015 |
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Přesun : |
2017
- Horní Mísečky - Medvědín |
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
8 |
tlačná |
9 |
6 |
nosná |
2 |
6 |
nosná |
10 |
6 |
nosná |
3 |
6 |
nosná |
11 |
6 |
nosná |
4 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
12 |
6 |
tlačná |
5 |
6 |
nosná |
13 |
6 |
nosná |
6 |
6 |
nosná |
14 |
8 |
nosná |
7 |
8 |
nosná |
15 |
8 |
nosná |
8 |
6 |
nosná |
16 |
8 |
nosná |
Fotogalerie
Videogalerie
Technické parametry původní lanovky Tatrapoma :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému
s pevným uchycením dvoumístných sedaček (SLF-2) |
Výrobní typ :
|
TS-2 |
poháněcí
stanice Delta |
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
900
osob/hod |
|
Šikmá
délka :
|
1612 m
|
|
Vodorovná délka : |
1551 m |
|
Dolní stanice : |
748 m.n.m. |
Špindlerův Mlýn |
Horní stanice : |
1186 m.n.m. |
Pláň |
Převýšení :
|
438 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
160 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
33,5 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,5 m/s
|
|
Čas jízdy : |
10,8 min |
648 s |
Časový interval sedaček : |
8 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
20 m |
|
Počet sedaček : |
161 |
|
Počet podpěr : |
17 |
|
Výrobce :
|
Tatrapoma
|
|
Zařízení bylo v provozu od roku
: |
1985 (vyrobeno 1983) |
do roku 1992 |
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Přesun : |
1995 - Pláň Východ |
|
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
4 |
nosná |
10 |
|
|
2 |
|
nosná |
11 |
|
|
3 |
|
|
12 |
|
|
4 |
|
|
13 |
|
|
5 |
|
|
14 |
|
nosná |
6 |
|
|
15 |
|
nosná |
7 |
|
|
16 |
4 |
nosná |
8 |
|
|
17 |
4 |
nosná |
9 |
|
|
|
|
|
Kladky dolní stanice : 12
(tlačné) |
Fotogalerie
Technické parametry původní lanovky Transporta :
Typ lanovky :
|
osobní visutá
jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných
sedaček (SLF-1)
|
Výrobní typ :
|
SL-1 |
|
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
původně dolní stanice |
Systém napínání : |
závažím v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
290
osob/hod |
původně 225 osob/hod |
Šikmá
délka :
|
1391 m
|
původně
1055
m
|
Vodorovná délka : |
1325 m |
původně 1000 m |
Dolní stanice : |
762 m.n.m. |
Špindlerův Mlýn |
Horní stanice : |
1172 m.n.m. |
Pláň |
Převýšení :
|
421 m
|
původně 330 m |
Výkon hlavního pohonu : |
54 kW |
původně 45 kW |
Průměr dopravního lana : |
28 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,0 m/s
|
původně 1,5 m/s |
Čas jízdy : |
12 min |
720 s |
Časový interval sedaček
: |
13 s |
původně 17 s |
Vzdálenost sedaček :
|
25 m |
|
Počet sedaček : |
113 |
původně 83 |
Počet podpěr : |
28 |
původně 24 |
Výrobce :
|
Transporta Chrudim
|
|
Zařízení bylo v provozu od roku
: |
1947 |
do roku 1986 |
Rekonstrukce byla v roce : |
1963-64 - rekonstrukce a prodloužení tratě |
|
Fotogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|