|
Kabinková lanovka Pec pod Sněžkou - Růžová
hora
Nejznámější česká lanovka vede na nejvyšší českou horu
Sněžku už od roku 1949. Krátce po válce byla pro náš stát zakoupena
licence švýcarské firmy Von Roll na stavbu sedačkových lanovek s odpojitelnými
sedačkami. Tím byl umožněn rychlejší pohyb lana, a tím i vyšší dopravní
rychlost. Sedačka byla pro dvě osoby, které seděly poněkud méně obvykle bokem ve
směru jízdy. Tímto systémem byl rozestavěny hned tři lanové dráhy, lanovka na
Sněžku vyjela jako první. Lanovka sestává ze dvou úseků, které mají společnou
mezistanici na Růžové Hoře. Zde se trasa lanovky lomí do pravého úhlu a je zde
nutné přestupovat. Původně se počítalo s ručním přesunutím sedačky po kovové
konstrukci, ale k tomu nakonec nedošlo. Spodní úsek o délce 1560 m byl dočasně
otevřen již v roce 1948, definitivní provoz byl zahájen ale až následující rok
společně s horním, 1964 metrů dlouhým úsekem. Původní projekt počítal s
„trvanlivostí“ cca 16 let. To, že tato lanovka vydržela bez jakýchkoliv úprav
takřka 50 let je takřka neuvěřitelné. Rekonstrukce lanovky se připravuje od roku
1971, tedy zhruba 26 let. Většina projektů počítala ze stavbou lanovky v nové
trase tak, aby vedla pokud možno z centra Pece pod Sněžkou. Nejprve ovšem
narážela na nedostatek finančních prostředků, v poslední době pak podléhá
nátlakovým akcím tzv. ochránců přírody. Tato pseudohumanistická instituce s
teroristickými manýry a naprosto hysterickou a iracionální argumentací se snaží
zabránit jakékoliv novostavbě, ale i rekonstrukci, a vůbec nejraději by viděla
zastavení provozu v minimálně horním úseku, ale nejraději v celé trase. Lanovka,
vedená v jízdním řádu pod šiframi 4g, 049, 904 se dostala ještě do jízdního řádu
1997/1998. V červenci 1997 ale byla privatizovaná. Jejím majetkem se stala
akciová společnost, v níž má obec Pec pod Sněžkou 51 procent, Velká Úpa pak 49
procent.
R. Bílek
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní
visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
čtyřmístných kabinek (KLO-4)
|
Výrobní typ :
|
GD4 |
kabinky Diamond |
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
250
osob/hod
|
|
Šikmá
délka
:
|
1747 m
|
|
Vodorovná délka : |
1671 m |
|
Dolní stanice : |
829 m.n.m. |
Pec pod Sněžkou |
Horní stanice : |
1339 m.n.m. |
Růžová hora |
Převýšení :
|
510 m
|
|
Výkon hlavního pohonu : |
210 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
38 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
5,0 m/s
|
|
Čas jízdy : |
5,8
min |
348 s |
Časový interval kabinek : |
57,6 s |
|
Vzdálenost
kabinek
:
|
288 m |
|
Počet
kabinek
: |
16 + 1 nákladní |
původně 3 nákladní |
Počet podpěr : |
17 |
z toho 3 tlačné |
Garážování kabinek : |
depo v dolní stanici |
Výrobce
:
|
Leitner |
kabinky Sigma |
Zařízení je v provozu od
roku : |
2013
(výstavba 2012-2013) |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Soustava kladek
lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
8 + (2 + 2) |
tlačná s protikladkami CPS |
10 |
6 |
nosná |
2 |
8 + (2 + 2) |
tlačná s protikladkami CPS |
11 |
4 |
nosná |
3 |
10 |
nosná |
12 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
4 |
4 |
nosná |
13 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
5 |
4 |
nosná |
14 |
6 |
nosná |
6 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
15 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
7 |
4 |
nosná |
16 |
4 |
nosná |
8 |
10 + (2 + 2) |
tlačná s protikladkami CPS |
17 |
8 |
nosná |
9 |
4 |
nosná |
|
|
|
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
Lanová dráha Sněžka, a.s.
542 21 Pec pod Sněžkou
Tel.: +420 499 895 138, +420 499 895 137
Fax: +420 499 895 138
E-mail: info@snezkalanovka.cz
Web: www.snezkalanovka.cz
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní
visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
dvoumístných sedaček (SLO-2)
|
Výrobní typ :
|
VR 101 |
|
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
závažím v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
250
osob/hod
|
|
Šikmá délka
:
|
1560 m
|
|
Vodorovná délka : |
1488 m |
|
Dolní stanice : |
890 m.n.m. |
Pec pod Sněžkou |
Horní stanice : |
1354 m.n.m. |
Růžová hora |
Převýšení :
|
464
m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
75 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
23 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,5 m/s
|
|
Čas jízdy : |
10,5
min |
660 s |
Časový interval sedaček : |
29 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
72 m |
|
Počet sedaček : |
44 |
|
Počet podpěr : |
19 |
z toho 4 tlačné |
Garážování sedaček : |
manuální depo v horní stanici, odstavná kolej
v dolní stanici |
Výrobce
:
|
Transporta
Chrudim |
v licenci Von Roll |
Zařízení bylo v provozu od
roku : |
1949 |
do roku 2012 |
Rekonstrukce byla v roce : |
1983 - 84 |
|
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
tažná – 6 (1)
vratná – 8 (1) |
tlačná |
11 |
4 |
nosná |
2 |
6 |
nosná |
12 |
4 |
nosná |
3 |
4 |
nosná |
13 |
6 (1) |
tlačná |
4 |
4 |
nosná |
14 |
6 |
nosná |
5 |
6 |
nosná |
15 |
6 |
nosná |
6 |
6 (1) |
tlačná |
16 |
6 |
nosná |
7 |
6 (1) |
tlačná |
17 |
6 |
nosná |
8 |
4 |
nosná |
18 |
6 |
nosná |
9 |
4 |
nosná |
19 |
8 |
nosná |
10 |
4 |
nosná |
|
|
|
Pozn.: Číslo v závorce u tlačných podpěr udává počet kladek
kontroly polohy lana |
Fotogalerie
Videogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|