|
Zrušená nákladní lanovka Kosov - Králův Dvůr
Nově otevřený vápencový lom Kosov propojila s Královédvorskou
cementárnou spojovala od roku 1911 nákladní lanová dráha dodaná firmou Pohlig z
Kolína nad Rýnem. Trasu tvořily dva samostatné úseky. Hlavní trať I měla horní
nakládací stanici v lomu Kosov a dolní vykládací na východním okraji cementárny
v Králově Dvoře. Nedaleko nad dolní stanicí procházela mezistanicí tvořenou
zásobníkem, ze kterého byly nakládány vozíky tratě II vedoucí do západní části
závodu. Obě tratě byly zprovozněny 10.10. 1911. V souvislosti s rozvojem
Císařského lomu u Koněprus byla trať I prodloužena o další úsek z Koněprus do
Kosova, který byl zprovozněn 7.11.1911. Stanice Kosov byla rekonstruována z
koncové na průběžnou. Před stanicí Císařský lom vcházela trať do tunelu, ve
kterém se nacházela i samotná stanice. Vozíky zde přejížděly po 156 m dlouhé
ocelové příhradové konstrukci. Zajímavá byla rovněž podpěra č. 8 tratě II, která
byla tlačná, což se u dvoulanových systémů vyskytuje velmi zřídka. Podpěra č. 9
byla zase se svou výškou 19 m nejvyšší. Největší volné rozpětí lana bylo mezi
podpěrami č. 8 a 9 - úctyhodných 520 metrů. V roce 1927 byla lanovka v
souvislosti s výstavbou nových provozů závodu ve spodním úseku rekonstruována.
Prodloužena a rozšířena byla mezistanice, u níž byly přidány další zásobníky -
na úseky před a za ní byly vloženy podpěry. Na konci 40. let byl paralelně s
lanovkou postaven pásový dopravník. Provoz na lanové dráze byl ukončen v roce
1952, likvidována byla postupně od roku 1957. Ještě do roku 2004 se dochovalo torzo
zásobníků v mezistanici, tři menší podpěry a zazděný portál tunelu před
Císařským lomem. Jedna podpěra ("dolní" u výsypky) se ale již byla bohužel
demontována.
(podle článku M.Sýkory z Dráhy 8/2002 zpracoval Radim Polcer)
Technické parametry lanovky Kosov - Králův Dvůr východ (Ia) :
Typ lanovky :
|
nákladní visutá
dvoulanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením nákladních
vozíků |
Tažná větev :
|
|
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
závažím v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
52 tun/hod |
|
Šikmá délka : |
970 m
|
|
Vodorovná délka
:
|
|
|
Horní
stanice : |
288 m.n.m. |
Kosov |
Dolní stanice : |
147 m.n.m. |
Králův Dvůr východ |
Převýšení :
|
141 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
|
|
Průměr nosného lana : |
tažná větev - 38 mm, vratná větev - 30 mm |
Průměr tažného lana : |
16 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2 m/s |
|
Čas jízdy : |
8,1 min |
486 s |
Časový interval vozíků : |
39 s |
|
Vzdálenost vozíků :
|
78 m |
|
Počet vozíků : |
|
|
Počet podpěr : |
15 |
|
Výrobce
:
|
Pohlig |
|
Zařízení
bylo v provozu od
roku : |
1911 |
do roku 1952 |
Rekonstrukce byla v roce : |
|
|
Technické parametry lanovky Kosov - Králův Dvůr západ (II) :
Typ lanovky :
|
nákladní visutá
dvoulanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením nákladních
vozíků |
Tažná větev :
|
|
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
závažím v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
19 tun/hod |
|
Šikmá délka : |
400 m |
|
Vodorovná délka
:
|
|
|
Horní
stanice : |
|
Králův Dvůr východ |
Dolní stanice : |
|
Králův Dvůr západ |
Převýšení :
|
30 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
|
|
Průměr nosného lana : |
tažná větev - 38 mm, vratná větev - 30 mm |
Průměr tažného lana : |
16 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
1,5 m/s |
|
Čas jízdy : |
4,5 min |
270 s |
Časový interval vozíků : |
105 s |
|
Vzdálenost vozíků :
|
158 m |
|
Počet vozíků : |
|
|
Počet podpěr : |
6 |
|
Výrobce
:
|
Pohlig |
|
Zařízení
bylo v provozu od
roku : |
1911 |
do roku 1952 |
Rekonstrukce byla v roce : |
|
|
Technické parametry lanovky Koněprusy - Kosov (Ib) :
Typ lanovky :
|
nákladní visutá
dvoulanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením nákladních
vozíků |
Tažná větev :
|
|
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
závažím v napínací stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
52 tun/hod |
|
Šikmá délka : |
2398 m |
|
Vodorovná délka
:
|
|
|
Horní
stanice : |
302 m.n.m. |
Koněprusy (Císařský lom) |
Dolní stanice : |
288 m.n.m. |
Kosov |
Převýšení :
|
14 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
|
|
Průměr nosného lana : |
tažná větev - 38 mm, vratná větev - 30 mm |
Průměr tažného lana : |
16 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2 m/s |
|
Čas jízdy : |
20 min |
1200 s |
Časový interval vozíků : |
39 s |
|
Vzdálenost vozíků :
|
78 m |
|
Počet vozíků : |
|
|
Počet podpěr : |
20 |
z toho 1 tlačná |
Počet napínacích stanic : |
1 |
|
Výrobce
:
|
Pohlig |
|
Zařízení
bylo v provozu od
roku : |
1917 |
do roku 1952 |
Rekonstrukce byla v roce : |
|
|
Fotogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|