Sedačková lanovka Ramzová
- Čerňava
V zimní sezóně
2008/2009 se lyžaři na Ramzové dočkali výrazného zkvalitnění služeb. Dvousedačkovou lanovku na prvním úseku na Čerňavu totiž nahradila odpojitelná
čtyřsedačka Leitner. Lyžařský areál na Ramzové patří mezi nejznámější a
nejnavštěvovanější v Jeseníkách. Nachází se v nadmořské výšce 782 až 1351 metrů
a disponuje celkovou přepravní kapacitou 4590 osob za hodinu. Ramzová byla
dlouhou dobu jediným místem v Jesenikách, kde se lyžaři a turisté mohli svézt
lanovou dráhou. V 70. letech minulého století bylo rozhodnuto o výstavbě
lanové dráhy z Ramzové až na Šerák, a to ve dvou úsecích s přestupní stanicí na Čerňavě. Pro oba úseky byla zvolena technologie neodpojitelné jednosedačky,
kterou dodala firma Transporta Chrudim. Podobně jako u podobných staveb té doby,
i zde se výstavba značně protáhla. Zatímco technologie 1. úseku byla vyrobena
již v letech 1972-73, lanovka byla uvedena do provozu až v roce 1976. Podobně i
2. úsek byl vyroben v letech 1978-79 a zprovozněn až v roce 1981. Ve stanici Čerňava se nacházely pohony obou úseků a napínání
druhého úseku, první úsek byl napínán ve stanici Ramzová. Zatímco podél prvního
úseku byla vybudována sjezdovka, druhý úsek má především ve druhé polovině velmi
mírnou trasu a je tak využíván především turisty.
celý článek
>>>>
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky : |
osobní
visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
čtyřmístných sedaček (SLO-4) |
Výrobní typ :
|
SA4 (CD4) |
|
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita : |
2400 osob/hod |
|
Šikmá délka : |
1459 m |
|
Vodorovná délka : |
1430 m |
|
Dolní stanice : |
767 m.n.m. |
Ramzová |
Horní stanice : |
1063 m.n.m. |
Čerňava |
Převýšení : |
296 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
360 + 360 (náhradní) kW |
|
Průměr dopravního lana : |
40 mm |
|
Maximální dopravní rychlost : |
4,5 m/s |
|
Čas jízdy : |
5,4 min |
324 s |
Časový interval sedaček : |
6 s |
|
Vzdálenost sedaček : |
27 m |
|
Počet sedaček : |
116 |
|
Počet podpěr : |
14 |
z toho 2 tlačné |
Garážování sedaček : |
automatické depo v dolní stanici |
Výrobce : |
Leitner |
|
Zařízení
je v provozu
od roku : |
2009 (výstavba 2008) |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Původ lanovky : |
Itálie -
Corvara (Col
Alt) |
|
Rok výroby : |
1990 |
|
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
10 |
tlačná |
8 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
2 |
12 |
nosná |
9 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
3 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
10 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
4 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
11 |
tažná – 12
vratná – 6 |
nosná |
5 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
12 |
tažná – 12
vratná – 6 |
nosná |
6 |
tažná – 8
vratná – 4 |
nosná |
13 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
7 |
8 |
tlačná |
14 |
12 |
nosná |
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
Bonera s.r.o.
788 25 Branná
Tel.: +420 583 230 077
Fax: +420 583 230 077
E-mail: bonera@bonera.cz
Web: www.bonera.cz
Technické parametry původní lanovky Nascivera :
Typ lanovky : |
osobní
visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením
dvoumístných sedaček (SLF-2) |
Výrobní typ :
|
|
|
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
dolní
stanice |
|
Systém napínání : |
závažím
v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita : |
1000 osob/hod
|
|
Šikmá délka : |
1292 m
|
|
Vodorovná délka : |
1263 m |
|
Dolní stanice : |
786 m.n.m. |
Ramzová |
Horní stanice : |
1058 m.n.m. |
Čerňava |
Převýšení : |
272 m
|
|
Výkon hlavního pohonu : |
132 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
30 mm |
|
Maximální dopravní rychlost : |
2,5
m/s
|
|
Čas jízdy : |
8,6 min |
516 s |
Časový interval sedaček : |
7 s |
|
Vzdálenost sedaček : |
18 m |
|
Počet sedaček : |
144
|
|
Počet podpěr : |
16
|
z toho 1 tlačná |
Výrobce : |
Nascivera |
|
Zařízení
bylo v provozu
od roku : |
1996
|
do roku 2009 |
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Původ lanovky : |
Itálie -
Bellamonte - Alpe Lusia
(Castelir-Le Fassane) |
Rok výroby : |
1983 |
Přesun : |
2010 - Čerňava - Šerák |
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
8 |
tlačná |
9 |
4 |
nosná |
2 |
8 |
nosná |
10 |
6 |
nosná |
3 |
8 |
nosná |
11 |
6 |
nosná |
4 |
8 |
nosná |
12 |
6 |
nosná |
5 |
8 |
nosná |
13 |
8 |
nosná |
6 |
6 |
nosná |
14 |
6 |
nosná |
7 |
6 |
nosná |
15 |
8 |
nosná |
8 |
6 |
nosná |
16 |
8 |
nosná |
Fotogalerie
Videogalerie
Technické parametry původní lanovky Transporta :
Typ lanovky :
|
osobní visutá
jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných
sedaček (SLF-1)
|
Výrobní typ :
|
SL-1 |
|
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
horní
stanice |
|
Systém napínání : |
závažím
v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
317
osob/hod
|
|
Šikmá
délka :
|
1347 m
|
|
Vodorovná délka : |
1319 m |
|
Dolní stanice : |
782 m.n.m. |
Ramzová |
Horní stanice : |
1058 m.n.m. |
Čerňava |
Převýšení :
|
276
m
|
|
Výkon hlavního pohonu : |
54 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
28 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,25 m/s
|
|
Čas jízdy : |
10 min |
600 s |
Časový interval sedaček : |
11 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
25,5 m |
|
Počet sedaček : |
104 |
|
Počet podpěr : |
18 |
z toho 2 tlačné |
Výrobce :
|
Transporta Chrudim
|
|
Zařízení bylo v provozu od roku
: |
1976 |
do roku 1996 |
Rekonstrukce byla v roce : |
1987 |
|
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
6 |
tlačná |
10 |
|
|
2 |
6 |
nosná |
11 |
|
|
3 |
|
nosná |
12 |
4 |
nosná |
4 |
|
nosná |
13 |
|
nosná |
5 |
4 |
nosná |
14 |
|
nosná |
6 |
|
|
15 |
|
nosná |
7 |
|
|
16 |
4 |
nosná |
8 |
4 |
nosná |
17 |
4 |
nosná |
9 |
|
|
18 |
4 |
nosná |
Fotogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|