|
Kabinová lanovka Liberec - Ještěd
Lanová dráha na Ještěd
je jednou z nejpřitažlivějších dopravních zajímavostí Liberce. Nebylo náhodou,
že si tento vrchol - dominantu kraje - naši předkové vybrali jako vhodný
pro výstavbu jedné z prvních visutých lanovek u nás.
Záměr vybudovat ještědskou lanovku je datován do roku 1924. Předložil ho
Německý horský spolek pro Ještědské a Jizerské hory, který byl majitelem
hotelu na Ještědu. Návrh vypracoval ing. Roman Wienberger, zástupce firmy
Adolf Bleichert a spol. z Lipska. Později však byl projekt i samotná
realizace na náklady ČSD zadána známé chrudimské strojírně František
Wiesner. Samotná výstavba začala v roce 1932, veřejný provoz byl zahájen
27. 6. 1933. Tento úctyhodný výkon a dokonalé technické dílo vzniklo zásluhou
uvedené chrudimské firmy, jež ve spolupráci s dalšími československými
podniky vybudovala lanovou dráhu na Ještěd jako druhou u nás. Za zmínku
stojí, že první byla zprovozněna v Krkonoších v roce 1928 a vedla z Jánských
lázní na Černou horu. Obě tyto visuté lanové dráhy byly objednány a
vybudovány pro ČSD. Původní liberecká lanovka měla šikmou délku tratě
1183 m s převýšením 400 m. V trase byly dvě podpěry s výškou 20 a 26 m.
Kabinová lanovka s kyvadlovým provozem dosahovala maximální rychlosti 5 m/s,
hodinová kapacita činila 330 osob. Celkem bezzávadný provoz byl zajištěn i
během okupace. Až koncem roku 1971 musel být provoz vlivem krajní amortizace
zastaven a byla zahájena rozsáhlá rekonstrukce. Celá přestavba včetně přípravy
byla nesrovnatelně delší než samotná výstavba. Vzniklo však dílo, jež
tuto klasickou a dnes již nejstarší lanovku řadí k dokonalým a moderním
světovým lanovkám. Lanovka v Jánských lázních byla zrušena a nahrazena
na jiném místě odlišnou konstrukcí. Liberecká dráha zůstala tedy nejstarší
provozní lanovkou u nás. Po zásadní rekonstrukci, zahájené v prvních
měsících roku 1972 a ukončené r. 1975, zbyla z původního zařízení jen
nepatrná část konstrukce v dolní a horní stanici. Trať byla rekonstruována
jako dvoulanová, se dvěma nosnými lany o průměru 50 mm uzavřené
konstrukce a jedním tažným a jedním přítažným lanem o shodném průměru
22,4 mm. Původní podpěry byly nahrazeny jedinou, s uzavřenou truhlíkovou
konstrukcí o výšce 30 m. Nové kabiny mají nosnost 35 osob. Šikmá délka
tratě je nyní 1188 m. s převýšením 401,7 m. U nás nejvyšší přepravní
rychlost je 10 m/s. Provoz je řízen v automatickém i ručním režimu, s
kapacitou 525 osob za hodinu. Je chvályhodné, že celá záležitost opravy připadla
firmě Transporta Chrudim, jež tímto dílem opět vstoupila do tradičního
lanovkářského povědomí. I nadále se visutá lanovka na Ještěd těší
velkému zájmu návštěvníků z domova i ciziny. Rekreační přepravu využije
průměrně 250 tisíc návštěvníků ročně. Je v dobrém technickém stavu
a rozhodně patří k nepopiratelným libereckým zajímavostem a dominantám.
www.cd.cz
Lanovka je v provozu :
Dlouhodobě mimo provoz
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní
visutá dvoulanová (1 nosné a 1 tažné) dráha kyvadlového systému s pevným uchycením
35-místných
kabin (KL-35) |
Výrobní typ :
|
K35 |
|
Tažná větev :
|
- |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
závažím v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
525
osob/hod
|
|
Šikmá
délka
:
|
1188 m
|
|
Vodorovná délka : |
1115 m |
|
Dolní stanice : |
595 m.n.m. |
Horní Hanychov |
Horní stanice : |
995 m.n.m. |
Ještěd |
Převýšení :
|
400 m
|
|
Výkon hlavního pohonu : |
205 kW |
|
Průměr nosného lana : |
50 mm |
|
Průměr tažného lana : |
22,4 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
10,0 m/s |
|
Čas jízdy : |
4
min |
240 s |
Časový interval kabin : |
- |
|
Vzdálenost kabin :
|
- |
|
Počet kabin : |
2
+ 1 náhradní |
|
Počet podpěr : |
1 |
|
Výrobce
:
|
Transporta Chrudim
|
kabiny Navika Praha |
Zařízení je v provozu od
roku : |
1975 |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
1983/1985 a 2011 - výměna nosných lan |
Fotogalerie
Videogalerie
Kontakt
:
Lanová dráha Ještěd
Tel.: +420 485 104 287
Web:
www.cd.cz
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní
visutá dvoulanová (1 nosné a 2 tažné) dráha kyvadlového systému s pevným uchycením
33-místných
kabin (KL-33) |
Výrobní typ :
|
K33 |
|
Tažná větev :
|
- |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
závažím v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
330
osob/hod
|
|
Šikmá
délka
:
|
1183 m
|
|
Vodorovná délka : |
1115 m |
|
Dolní stanice : |
595 m.n.m. |
Horní Hanychov |
Horní stanice : |
995 m.n.m. |
Ještěd |
Převýšení :
|
400 m
|
|
Výkon hlavního pohonu : |
100 kW |
|
Průměr nosného lana : |
45 mm |
|
Průměr tažného lana : |
22 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
5,0 m/s
|
|
Čas jízdy : |
5
min |
300 s |
Časový interval kabin : |
- |
|
Vzdálenost kabin :
|
- |
|
Počet kabin : |
2
|
|
Počet podpěr : |
2 |
|
Výrobce
:
|
Wiesner
|
|
Zařízení bylo v provozu od
roku : |
1933 |
do roku 1971 |
Rekonstrukce byla v roce : |
1953 a 1962 - výměna nosných lan |
Fotogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|