|
Sedačková lanovka
Staré Hamry - Gruň
Po dlouhých 6 letech se další nové lanovky
dočkali konečně také lyžaři v Beskydech. Ski park Gruň u obce Staré Hamry
zakoupil a během podzimu 2013 postavil použitou dvousedačkovou lanovku
s rozběhovým pásem výrobce Girak-Garaventa (tato rakouská společnost vznikla
v roce 1996 fúzí firem Girak a Garaventa a v roce 2002 přešla do skupiny
Doppelmayr), kterou lze s rokem výroby 1997 a minimálním počtem najetých
provozních hodin označit jako skoro novou. Zařízení pochází z rakouského Bad
Ischlu, kde bylo provozováno jako lanovka s názvem Katrinlift a v roce 2011 bylo
z důvodu nerentability (zimní provoz v tomto malém středisku byl zcela ukončen)
demontováno a prodáno. V Beskydech však na 554 metrů dlouhé trase s převýšením
144 metrů bude jistě ještě dlouhá léta prokazovat dobré služby. Výstavba na
Gruni byla zahájena v létě vybetonováním patek podpěr a základů stanic, v první
polovině října bylo na svá místa usazeno všech 8 podpěr. Pět z nich ve strmějším
terénu bylo usazeno prostřednictvím vrtulníku. Během návštěvy střediska koncem
října již probíhala montáž dolní napínací a horní poháněcí stanice, v polovině
listopadu bylo rozvinuto a zapleteno dopravné lano a do provozu byla nová
lanovka uvedena v lednu 2014. Kromě lanovky disponuje Ski Park Gruň 3 lyžařskými
vleky, které obsluhují šest technicky zasněžovaných sjezdových tratí o celkové
délce 4,3 km. Součástí investice, která byla částečně hrazena z dotací Evropské
unie, bylo také prodloužení lyžařského vleku na Gruň o 80 metrů až k parkovišti
a rekonstrukce hlavní budovy chaty Armaturka, nyní je tak v areálu ve třech
objektech k dispozici ubytování pro 140 lidí. Rozšířeno bylo také parkoviště,
postaveno nové osvětlení a modernizací prošel systém technického zasněžování.
Dopravu lyžařů do střediska nově usnadňuje skibus z Jamníku.
Radim Polcer
Průběh výstavby :
-
technologie lanové dráhy je již převezena z Rakouska do
České republiky (20.10.2012)
-
probíhá betonáž patek podpěr a základů stanic (14.08.2013)
-
jsou vybetonovány patky podpěr č. 1, 2, 3, 4 a 7 a pilíř
dolní napínací stanice. Probíhá betonáž patek podpěr č. 5, 6
a 8, pilíře horní poháněcí stanice a vany pro rozběhový pás.
Část technologie lanové dráhy je již složena pod sjezdovkou
- některé tubusy a hlavy podpěr, kladkové baterie, lanáče,
napínací vozík, rozběhový pás (15.09.2013)
-
prostřednictvím vrtulníku již byly kompletně usazeny podpěry
č. 3, 4, 5 a 6 a tubus s hlavou podpěry č. 7 (08.10.2013)
-
probíhá montáž dalších podpěr autojeřábem (č. 1 - stojí
tubus, č. 2 - tubus a hlava, č. 8 - tubus, hlava,
kladkové baterie a na tažné větvi montážní lávka), zároveň
již byla zahájena montáž horní poháněcí stanice - je usazen
hlavní rám a poháněcí lanáč. Dále byla dobetonována vana pro
rozběhový pás (13.10.2013)
-
také podpěry č. 1 a 2 jsou již kompletně smontovány (22.10.2013)
-
dolní stanice včetně rozběhového pásu je zkompletována, na
horní stanici je usazena celá konstrukce s pohonem, zbývá
namontovat opláštění strojovny. Probíhá stavba velínů v obou
stanicích (31.10.2013)
-
probíhá rozvinování dopravního lana (15.11.2013)
-
dopravní lano je zapleteno (30.11.2013)
-
probíhají přípravy pro usazování sedaček na dopravní lano
(07.12.2013)
-
sedačky jsou usazeny na dopravním laně, probíhají zátěžové
zkoušky (10.12.2013)
-
zahájení pravidelného provozu (26.01.2014)
|
Nezobrazit průběh výstavby
Lanovka je v provozu :
Zimní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá
jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením dvoumístných
sedaček a rozběhovým pásem (SLF-2)
|
Výrobní typ :
|
2-DSL |
|
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
1280 osob/hod |
|
Šikmá délka
:
|
554
m |
|
Vodorovná délka : |
533 m |
|
Dolní stanice : |
|
|
Horní stanice : |
|
|
Převýšení :
|
144 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
74 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
32 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,5 m/s |
|
Čas jízdy : |
3,7 min |
222 s |
Časový interval sedaček : |
5,6 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
14,1 m |
|
Počet sedaček : |
80 |
|
Počet podpěr : |
8 |
z toho 1 tlačná |
Výrobce
:
|
Girak-Garaventa
|
|
Zařízení je v provozu od
roku : |
2014
(výstavba 2013) |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Původ lanovky : |
Rakousko -
Bad
Ischl
(Katrinlift) |
Rok výroby : |
1997 |
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
10 |
tlačná |
5 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
2 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
6 |
4 |
nosná |
3 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
7 |
6 |
nosná |
4 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
8 |
tažná – 10
vratná – 8 |
nosná |
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
SKI Park Gruň
Staré Hamry 51
739 15 Staré Hamry
Tel.: +420 734 233 802
E-mail: info@skipark-grun.cz
Web: www.skipark-grun.cz
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|