* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Sedačková lanovka Špindlerův Mlýn - Labská

Největší investicí do lanové dopravy v roce 2005 byla nová odpojitelná čtyřsedačka ve Špindlerově Mlýně na Hromovku. Po dlouhých 9 letech tak byla v České republice postavena další odpojitelná čtyřsedačková lanovka Doppelmayr (první byla postavena v roce 1992 na Pláň (první čtyřsedačka v Československu) a v roce 1994 na Medvědín – obě jsou ve Špindlerově Mlýně, po nichž následovala v roce 1996 třetí v Rokytnici nad Jizerou). Tato ve své době nejmodernější lanovka v České republice má jako první stanice UNI-G a nahradila trojsedačkovou lanovku Tatrapoma. Přestože zde byla tato lanovka pouhých 5 let, byla nahrazena novou lanovkou kvůli nedostatečné přepravní kapacitě, protože tato lanovka slouží pro primární dopravu lyžařů do střediska a ráno se zde tvořily dlouhé fronty. Zároveň se podařilo trasu lanovky i sjezdovku prodloužit o 350 metrů, čímž se optimálně dosáhlo její propojení s turistickou sjezdovkou z Plání. Z prostorových důvodů je dolní poháněcí stanice lanovky realizována jako první v České republice s nástupem kolmým k ose trati. Původní trojsedačka samozřejmě neskončila ve šrotu, ale byla znovu postavena na protějším svahu Labská, kde nahradila lyžařský vlek. I tady se trasu lanovky podařilo prodloužit, takže její horní stanice je v těsné blízkosti běžeckých tratí na Horních Mísečkách, odkud je možné na lyžích snadno přejet i k vlekům na Horních Mísečkách. Před postavením na Labské byla lanovka repasována, kladky a rámy sedaček byly vyměněny za nové od firmy Tatrapoma a doplněn byl rozběhový pás. Pro úplnost uvádím, že se jedná prakticky již o třetí působiště této lanovky – vyrobena byla v roce 1988 pro Tanvaldský Špičák, zde se ji ale nepodařilo postavit a tak byla prodána do Špindlerova Mlýna, kde v roce 2000 po částečné repasi nahradila lyžařský vlek Hromovka. Nové lanovky zvýšily přepravní kapacitu střediska Špindlerův Mlýn na téměř 20 000 osob za hodinu.

Radim Polcer

Lanovka je v provozu :

Zimní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením trojmístných sedaček a rozběhovým pásem (SLF-3)
Výrobní typ : TS-3 poháněcí stanice Delta

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v dolní stanici
Přepravní kapacita :  1300 osob/hod
Šikmá délka :  1319 m
Vodorovná délka :  1279 m
Dolní stanice :  716 m.n.m. Špindlerův Mlýn
Horní stanice :  1039 m.n.m Labská (Krausovy Boudy)
Převýšení :  323 m
Výkon hlavního pohonu :  160 kW
Průměr dopravního lana : 33,5 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,5 m/s
Čas jízdy :  8,8 min 528 s
Časový interval sedaček :  8 s
Vzdálenost sedaček :  21 m
Počet sedaček :  128
Počet podpěr :  15 z toho 1 tlačná
Výrobce :  Tatrapoma
Zařízení je v provozu od roku : 2005
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla
Původ lanovky :  ČR - Špindlerův Mlýn - Hromovka
Rok výroby : 1988

  

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 8 tlačná 9 2 x 4 nosnotlačná
2 6 nosná 10 tažná – 6
vratná – 4
nosná
3 4 nosná 11 tažná – 8
vratná – 6
nosná
4 tažná – 6
vratná – 4
nosná 12 tažná – 6
vratná – 4
nosná
5 tažná – 6
vratná – 4
nosná 13 tažná – 6
vratná – 4
nosná
6 2 x 4 nosnotlačná 14 6 nosná
7 4 nosná 15 4 nosná
8 4 nosná      
 Kladky dolní stanice : 12 (tlačné)

 

  Fotogalerie 

 

   Videogalerie

 

Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

SKIAREÁL Špindlerův Mlýn, a.s.

543 51 Špindlerův Mlýn

Tel.: +420 499 433 401

Fax: +420 499 433 473

E-mail: skiareal@skiareal.cz

 

Web: www.skiareal.cz

 

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku