|
Sedačková
lanovka Stříbrnice - Štvanice
Další nová lanovka
v Jeseníkách byla postavena v roce 2008 ve Stříbrnicích u Starého města pod Sněžníkem. Jedná
se prakticky o zcela nový lyžařský areál, dosud zde byl pouze krátký
lyžařský vlek. V okolí Starého města pod Sněžníkem se nachází hned několik
lyžařských areálů, Stříbrnice však budou prvním, který bude disponovat lanovou
dráhou. Jedná se o použitou dvousedačku Doppelmayr Lana dovezenou z Itálie,
která bude obsluhovat 1000 metrů dlouhou a asi 35 m širokou sjezdovku. Horní
stanice lanovky se nachází na vrcholu zalesněného kopce Štvanice a v budoucnu
tak bude možno zdejší areál propojit další lanovkou nebo vlekem s areálem
v Hynčicích pod Sušinou. Kromě lanovky se v dolní části areálu nachází ještě
krátký lyžařský vlek P od Tatrapomy, další vleky se pak nachází v blízkém okolí.
Výstavba byla
zahájena 15. května 2008, po vykácení průseku
pro lanovku a sjezdovku byla zahájena
betonáž
patek podpěr. V půlce srpna již byly
usazeny a smontovány všechny podpěry, obě stanice a rozvinuto a zapleteno
dopravní lano. Pohon lanovky je umístěn v dolní stanici, horní stanice je
napínací a nachází se v ní závaží. Dopravní lano je na trase vedeno přes 12
nosných a 2 tlačné podpěry. Projekt vypracoval Ing. Peter Duchnický z Kežmaroku,
stavební část zajistila firma KERS. Nová lanovka přinesla bezesporu výrazné oživení turistického ruchu v
staroměstském regionu.
O rok později následovalo dobudování systému
technického zasněžování a propojením s Hynčicemi pod Sušinou prostřednictvím
dvou odpojitelných lyžařských vleků firmy Poma (jde o známá rychlá „Háčka“,
jedno z nich má v horní části trasy dokonce zalomení), čímž vznikla malá
lyžařská houpačka. Hlavní 1000 metrů dlouhá a asi 35 m široká sjezdovka podél
lanovky získala o pár let později ještě atraktivní objízdnou variantu prostřední
prudší části. Přibyla také ještě další dvě „Háčka“ v Hynčicích pod Sušinou
(jedno z nich obsluhuje strmou černou sjezdovku s názvem Sušina) a původní
sedačky na dvousedačkové lanovce byly v roce 2011 po jejím převzetí novým
majitelem vyměněny za modernější typ. Vysoká oblíbenost sjezdovky ve
Stříbrnicích vedla k tomu, že se provozovatel areálu rozhodl nahradit
dvousedačku odpojitelnou šestisedačkou s maximálním komfortním vybavením - s
bublinami, s vyhřívanými sedáky s koženými potahy a s individuálními opěrkami na
nohy, které se spolu s ochrannou zábranou odemykají jen ve stanicích a tím během
jízdy zcela znemožňují případné vypadnutí cestujících. Dodavatelem nové lanovky
se stala firma Doppelmayr, která premiérově v regionu Česká republika, Slovensko
a Polsko nabídla dráhu nejmodernější generace s označením D-Line.
celý článek
>>>>
Radim Polcer
Průběh výstavby (SLF-2 2008) :
-
výstavba zahájena (15.05.2008)
-
podpěry jsou již usazeny, je vykácen průsek lesem pro
sjezdovku (21.07.2008)
-
obě stanice jsou smontovány, je rozvinuto a zapleteno
dopravní lano (15.08.2008)
-
probíhá stavba obslužného objektu, dopravní lano je usazeno
na kladky kromě podpěry č. 2 (19.08.2008)
-
probíhá zapojování el. části
(29.10.2008)
-
lanovka je dokončena, uvedení
do provozu je předpokládáno na konec ledna (02.01.2009)
-
zahájení pravidelného provozu
(18.02.2009)
Průběh výstavby (SLO-6 Bubble 2020) :
-
demontáž původní lanovky zahájena sundáním sedaček, které
budou využity pro LD v Hynčicích (30.03.2020)
-
bylo sneseno původní dopravní lano (08.04.2020)
-
dnes bylo demontováno všech 14 původních podpěr (14.04.2020)
-
snesena původní horní stanice (15.4.2020)
-
zahájena
demontáž původní dolní stanice (16.04.2020)
-
demontáž původní dolní stanice dokončena, zároveň dnes byly
přivezeny první díly nové lanovky, především masivní
16-kladkové baterie tlačné podpěry č. 1 (17.04.2020)
-
dnes bylo dovezeno dopravní lano od firmy Fatzer, dále
probíhají terénní úpravy v prostoru dolní stanice
(23.04.2020)
-
zahájena betonáž základů horní stanice a hloubení patek
podpěr (15.05.2020)
-
zahájen dovoz tubusů a hlav podpěr (18.05.2020)
-
zahájena betonáž patek podpěr (22.05.2020)
-
je dokončena betonáž patek podpěr č. 6, 7 a 8, zahájena
betonáž základů dolní stanice (02.07.2020)
-
zahájena montáž podpěr usazením podpěr č. 8 a 7 (25 -
26.07.2020)
-
dnes byly usazeny podpěry č. 4 a 3 (29.07.2020)
-
dnes byly usazeny podpěry č. 5 a 2 (30.07.2020)
-
zahájena montáž horní poháněcí stanice (05.08.2020)
-
usazena podpěra č. 6, nejvyšší na trati (09.08.2020)
-
montáž horní stanice je z velké části dokončena, následovat
bude střecha a opláštění. Na dolní stanici byla dokončena
betonáž staničních pilířů a vany pro rozběhový pás. Dále již
bylo dovezeno prvních 5 sedaček a 16 závěsů sedaček
(16.08.2020)
-
zahájena montáž dolní stanice (22.08.2020)
-
probíhá montáž nástupního pásu (24 - 25.08.2020)
-
smontována tlačná podpěra č. 1 (05.09.2020)
-
horní stanice je téměř hotova, zahájena montáž opláštění
dolní stanice (11.09.2020)
-
zahájeno rozvinování dopravního lana (21.09.2020)
-
probíhá zaplétání dopravního lana (23.09.2020)
-
dopravní lano je zapleteno (25.09.2020)
-
na dopravní lano byly usazeny první dvě sedačky (07.10.2020)
-
zahájeno usazování dalších sedaček na dopravní lano
(18.10.2020)
-
probíhají zátěžové zkoušky, jako zátěž byly použity pivní
sudy (11.12.2020)
- zahájení pravidelného provozu s
cestujícími, zatím jen pro pěší (23.01.2021)
|
Nezobrazit průběh výstavby
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
šestimístných sedaček s bublinami a vyhříváním a s nástupním pásem
(SLO-6 Bubble)
|
Výrobní typ :
|
6-CLD-B-S |
stanice D-Line |
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
2550 osob/hod |
|
Šikmá
délka :
|
984 m |
|
Vodorovná délka : |
948 m |
|
Dolní stanice : |
626 m.n.m. |
|
Horní
stanice : |
872 m.n.m. |
|
Převýšení :
|
246 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
293 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
45 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
5,0 m/s |
|
Čas
jízdy : |
3,8 min |
228 s |
Časový interval sedaček : |
8,5 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
42,4 m |
|
Počet sedaček : |
53 |
|
Počet podpěr : |
8 |
z toho 1 tlačná |
Garážování sedaček : |
staniční garážování v dolní
(27) i
horní (26) stanici |
Výrobce :
|
Doppelmayr |
|
Zařízení je v provozu od roku : |
2021 (výstavba 2020) |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
16 |
tlačná |
5 |
8 |
nosná |
2 |
6 |
nosná |
6 |
8 |
nosná |
3 |
8 |
nosná |
7 |
8 |
nosná |
4 |
6 |
nosná |
8 |
8 |
nosná |
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
Ski Areál Kraličák
KRALIČÁK, s.r.o.
Ztracená 269/36
779 00 Olomouc
Tel.: +420 603 150 184
E-mail: kralicak@mujkralicak.cz
Web: www.mujkralicak.cz
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením
dvoumístných sedaček (SLF-2)
|
Výrobní typ :
|
2-CLF |
|
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
dolní stanice |
|
Systém napínání : |
závažím v horní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
720 osob/hod |
|
Šikmá
délka :
|
982 m |
|
Vodorovná délka : |
953 m |
|
Dolní stanice : |
630 m.n.m. |
|
Horní
stanice : |
866 m.n.m. |
|
Převýšení :
|
236 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
90 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
36 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,5 m/s |
|
Čas
jízdy : |
6,6 min |
396 s |
Časový interval sedaček : |
10 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
25 m |
|
Počet sedaček : |
79 |
|
Počet podpěr : |
14 |
z toho 2 tlačné |
Výrobce :
|
Doppelmayr |
|
Zařízení bylo v provozu od roku : |
2009 (výstavba 2008) |
do roku 2020 |
Rekonstrukce byla v roce : |
2011
- výměna sedaček (získány z lanovky
Wildkogelscharte) |
Původ lanovky : |
Itálie -
Bormio
(Praimont - Cimino) |
Rok výroby : |
1982
|
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
10 |
tlačná |
8 |
4 |
nosná |
2 |
6 |
nosná |
9 |
6 |
nosná |
3 |
6 |
nosná |
10 |
6 |
nosná |
4 |
8 |
tlačná |
11 |
6 |
nosná |
5 |
8 |
nosná |
12 |
4 |
nosná |
6 |
4 |
nosná |
13 |
4 |
nosná |
7 |
4 |
nosná |
14 |
4 |
nosná |
Fotogalerie
Videogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|