Sedačková lanovka Jáchymov - Klínovec
Po výstavbě lanovek Centrální (odpojitelná čtyřsedačka s oranžovými bublinami) v roce 2011 a Přemostěná (neodpojitelná čtyřsedačka) v roce 2012 byla v roce 2014 dokončena výstavba třetí etapy modernizace Skiareálu Klínovec. Současně letos lanová doprava z Jáchymova na Klínovec slaví kulaté výročí 50 let provozu. Součástí této třetí etapy byla především náhrada již skoro historické jednosedačkové lanovky z Transporty Chrudim z roku 1965 na jižním svahu Klínovce za odpojitelnou čtyřsedačku Doppelmayr s oranžovými bublinami, tedy za lanovku stejného druhu jako je Centrální na severní straně Klínovce. Dráha s délkou 2168 metrů a převýšením 481 m je vedena ve zcela nové trase a má dolní stanici posunutou asi o 400 metrů blíže k Jáchymovu. V porovnání s původní jednosedačkou se zvýšila přepravní kapacita z 234 na 2400 osob za hodinu, tedy více než desetinásobně. Součástí této etapy byla také výstavba technicky zasněžované téměř 3 kilometry dlouhé a 50 až 100 metrů široké sjezdovky s převýšením téměř 500 m (na české poměry půjde tedy o velmi atraktivní pistu alpských parametrů), přičemž současná sjezdovka do Jáchymova bude prozatím ponechána pro účely freeridingu a v budoucnu by měla být rovněž upravena a vybavena systémem technického zasněžování. celý článek >>>>
Průběh výstavby :
|
Lanovka je v provozu :
Celoročně
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných sedaček s oranžovými bublinami (SLO-4 Bubble) | |
Výrobní typ : | 4-CLD-B-O | stanice UNI-G |
Tažná větev : |
levá | |
Umístění pohonu : | horní stanice | |
Systém napínání : | hydraulický v dolní stanici | |
Přepravní kapacita : | 2400 osob/hod | |
Šikmá délka : | 2168 m | |
Vodorovná délka : | 2104 m | |
Dolní stanice : | 752 m.n.m. | |
Horní stanice : | 1233 m.n.m. | |
Převýšení : | 481 m | |
Výkon hlavního pohonu : | 467 kW | |
Průměr dopravního lana : | 41 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 5,0 m/s | |
Čas jízdy : | 7,5 min | 450 s |
Časový interval sedaček : | 6 s | |
Vzdálenost sedaček : | 30 m | |
Počet sedaček : | 151 | |
Počet podpěr : | 19 | z toho 2 tlačné |
Garážování sedaček : | poloautomatické depo v horní stanici | |
Výrobce : | Doppelmayr | |
Zařízení je v provozu od roku : | 2014 (výstavba 2012-2013) | |
Rekonstrukce byla v roce : | nebyla |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1 | 8 | tlačná | 11 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
2 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná | 12 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
3 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná | 13 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
4 | 6 | nosná | 14 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
5 | 6 | nosná | 15 | 8 | nosná |
6 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná | 16 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
7 | 6 | nosná | 17 | 10 | nosná |
8 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná | 18 |
tažná – 12 vratná – 10 |
nosná |
9 |
tažná – 2 x 8 vratná – 2 x 4 |
nosnotlačná | 19 | 6 | tlačná |
10 | 8 | nosná |
Kontakt :
SKIAREÁL KLÍNOVEC s.r.o.
Belgická 681
120 00 Praha 2
Tel.: +420 474 396 366
Fax: +420 474 396 236
E-mail: infocentrum@klinovec.cz
Web: www.klinovec.cz
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných sedaček (SLF-1) | |
Výrobní typ : | SL-1 | |
Tažná větev : |
levá | |
Umístění pohonu : | horní stanice | |
Systém napínání : | závažím v dolní stanici | |
Přepravní kapacita : | 234 osob/hod | |
Šikmá délka : | 1685 m | |
Vodorovná délka : | 1630 m | |
Dolní stanice : | 802 m.n.m. | Černý potok |
Horní stanice : | 1230 m.n.m. | Klínovec |
Převýšení : | 428 m | |
Výkon hlavního pohon : | 54 kW | |
Průměr dopravního lana : | 28 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 2,2 m/s | |
Čas jízdy : | 12,8 min | 768 s |
Časový interval sedaček : | 15 s | |
Vzdálenost sedaček : | 33 m | |
Počet sedaček : | 110 | původně 106 |
Počet podpěr : | 25 | z toho 1 tlačná |
Výrobce : | Transporta Chrudim | |
Zařízení bylo v provozu od roku : | 1965 | do roku 2014 (26.10.) |
Rekonstrukce byla v roce : | 1985 - výměna napínacího lana a kladkových baterií | |
1986 - výměna sedaček |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1 | 4 | nosná | 14 | 4 | nosná |
2 | 4 | nosná | 15 | 4 | nosná |
3 | 4 | nosná | 16 | 4 | nosná |
4 | 4 | nosná | 17 | 4 | nosná |
5 | 4 | nosná | 18 | 4 | nosná |
6 | 4 | nosná | 19 | 4 | nosná |
7 | 2 | tlačná | 20 | 4 | nosná |
8 | 4 | nosná | 21 | 4 | nosná |
9 | 4 | nosná | 22 | 4 | nosná |
10 | 4 | nosná | 23 | 4 | nosná |
11 | 4 | nosná | 24 | 4 | nosná |
12 | 2 | nosná | 25 | 4 | nosná |
13 | 4 | nosná | |||
Kladky dolní stanice : 6
(tlačné) Kladky horní stanice : 4 (nosné) |
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku