Sedačková lanovka Jáchymov - Klínovec

Po výstavbě lanovek Centrální (odpojitelná čtyřsedačka s oranžovými bublinami) v roce 2011 a Přemostěná (neodpojitelná čtyřsedačka) v roce 2012 byla v roce 2014 dokončena výstavba třetí etapy modernizace Skiareálu Klínovec. Současně letos lanová doprava z Jáchymova na Klínovec slaví kulaté výročí 50 let provozu. Součástí této třetí etapy byla především náhrada již skoro historické jednosedačkové lanovky z Transporty Chrudim z roku 1965 na jižním svahu Klínovce za odpojitelnou čtyřsedačku Doppelmayr s oranžovými bublinami, tedy za lanovku stejného druhu jako je Centrální na severní straně Klínovce. Dráha s délkou 2168 metrů a převýšením 481 m je vedena ve zcela nové trase a má dolní stanici posunutou asi o 400 metrů blíže k Jáchymovu. V porovnání s původní jednosedačkou se zvýšila přepravní kapacita z 234 na 2400 osob za hodinu, tedy více než desetinásobně. Součástí této etapy byla také výstavba technicky zasněžované téměř 3 kilometry dlouhé a 50 až 100 metrů široké sjezdovky s převýšením téměř 500 m (na české poměry půjde tedy o velmi atraktivní pistu alpských parametrů), přičemž současná sjezdovka do Jáchymova bude prozatím ponechána pro účely freeridingu a v budoucnu by měla být rovněž upravena a vybavena systémem technického zasněžování. celý článek >>>>

Průběh výstavby :

  • probíhá kácení průseku trasy pro novou sjezdovku a lanovku (28.06.2012)
  • probíhá betonáž patek podpěr vrtulníkem v hůře přístupném terénu trasy lanovky (26. a 27.07.2012)
  • patky podpěr jsou vybetonovány (04.08.2012)
  • na parkovišti na Neklidu jsou již dodány tubusy, hlavy a kladkové baterie podpěr, usazeny by měly být v předstihu ještě letos na podzim (02.10.2012)
  • jsou usazeny podpěry č. 15 až 19 a taktéž některé v dolní části trasy lanovky (18.10.2012)
  • jsou usazeny všechny podpěry, většina jich byla smontována prostřednictvím vrtulníku (28.10.2012)
  • probíhá montáž haly depa sedaček v horní stanici (18.11.2012)
  • jsou smontovány nosné konstrukce obou stanic, depo sedaček je zkompletováno včetně kolejnic (24.08.2013)
  • technologie horní stanice je smontována, probíhá montáž opláštění (30.09.2013)
  • opláštění horní stanice je dokončeno, technologie dolní stanice je složena na parkovišti (05.10.2013)
  • probíhá montáž technologie dolní stanice (19.10.2013)
  • technologie dolní stanice včetně opláštění je smontována, příští týden proběhne rozvinování dopravního lana (31.10.2013)
  • dopravní lano je rozvinuto a zapleteno (07.12.2013)
  • probíhají zkušební jízdy s první sedačkou, ostatní sedačky jsou usazovány do depa (21.05.2014)
  • probíhají zátěžové zkoušky s 444 pivními sudy (24.06.2014)
  • slavnostní zahájení provozu (06.12.2014)
  • zahájení pravidelného provozu (25.12.2014)
Zobrazit průběh výstavby"; } else { print "Nezobrazit průběh výstavby"; } ?>

Lanovka je v provozu :

Celoročně

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných sedaček s oranžovými bublinami (SLO-4 Bubble)
Výrobní typ : 4-CLD-B-O stanice UNI-G

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  hydraulický v dolní stanici
Přepravní kapacita :  2400 osob/hod
Šikmá délka :  2168 m
Vodorovná délka :  2104 m
Dolní stanice :  752 m.n.m.  
Horní stanice :  1233 m.n.m.  
Převýšení :  481 m
Výkon hlavního pohonu :  467 kW
Průměr dopravního lana : 41 mm  
Maximální dopravní rychlost :  5,0 m/s  
Čas jízdy :  7,5 min 450 s
Časový interval sedaček :  6 s  
Vzdálenost sedaček :  30 m  
Počet sedaček :  151  
Počet podpěr :  19 z toho 2 tlačné
Garážování sedaček : poloautomatické depo v horní stanici
Výrobce :  Doppelmayr
Zařízení je v provozu od roku : 2014 (výstavba 2012-2013)  
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla

  Fotogalerie

  Videogalerie - 1 film  Videogalerie

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 8 tlačná 11 tažná – 8
vratná – 6
nosná
2 tažná – 6
vratná – 4
nosná 12 tažná – 8
vratná – 6
nosná
3 tažná – 8
vratná – 6
nosná 13 tažná – 8
vratná – 6
nosná
4 6 nosná 14 tažná – 8
vratná – 6
nosná
5 6 nosná 15 8 nosná
6 tažná – 8
vratná – 6
nosná 16 tažná – 8
vratná – 6
nosná
7 6 nosná 17 10 nosná
8 tažná – 8
vratná – 6
nosná 18 tažná – 12
vratná – 10
nosná
9 tažná – 2 x 8
vratná – 2 x 4
nosnotlačná 19 6 tlačná
10 8 nosná      

 

Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

SKIAREÁL KLÍNOVEC s.r.o.

Belgická 681

120 00 Praha 2

Tel.: +420 474 396 366

Fax: +420 474 396 236

E-mail: infocentrum@klinovec.cz

 

Web: www.klinovec.cz

 

Technické parametry původní lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných sedaček (SLF-1)
Výrobní typ : SL-1

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  závažím v dolní stanici
Přepravní kapacita :  234 osob/hod 
Šikmá délka :  1685 m 
Vodorovná délka :  1630 m
Dolní stanice :  802 m.n.m. Černý potok
Horní stanice :  1230 m.n.m. Klínovec
Převýšení :  428 m
Výkon hlavního pohon :  54 kW
Průměr dopravního lana : 28 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,2 m/s
Čas jízdy :  12,8 min 768 s
Časový interval sedaček :  15 s
Vzdálenost sedaček :  33 m
Počet sedaček :  110 původně 106
Počet podpěr :  25 z toho 1 tlačná
Výrobce :  Transporta Chrudim 
Zařízení bylo v provozu od roku : 1965 do roku 2014 (26.10.)
Rekonstrukce byla v roce :  1985 - výměna napínacího lana a kladkových baterií
  1986 - výměna sedaček  

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 4 nosná 14 4 nosná
2 4 nosná 15 4 nosná
3 4 nosná 16 4 nosná
4 4 nosná 17 4 nosná
5 4 nosná 18 4 nosná
6 4 nosná 19 4 nosná
7 2 tlačná 20 4 nosná
8 4 nosná 21 4 nosná
9 4 nosná 22 4 nosná
10 4 nosná 23 4 nosná
11 4 nosná 24 4 nosná
12 2 nosná 25 4 nosná
13 4 nosná      
 Kladky dolní stanice : 6 (tlačné)
 Kladky horní stanice : 4 (nosné)

 

  Fotogalerie

 

  Videogalerie - 3 videa a 2 filmy  Videogalerie

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku