Sedačková lanovka Špindlerův Mlýn - Medvědín
Na konci 70. let byla koncepce jednosedaček už naprosto beznadějně zastaralá. Proto se Transporta již podruhé v 70. letech pokusila zkonstruovat dvousedačkovou lanovku. Nový projekt byl podstatně ambicióznější - nešlo o úpravu starého systému, ale o vývoj zcela nové konstrukce. „Vyspělým“ prvkem měla být především odpojitelnost sedaček od dopravního lana (tedy totéž co první lanovky Von Roll od roku 1947). První takováto lanovka byla postavena v roce 1979 ve Špindlerově Mlýně na Medvědín. Lanovku se podařilo sice postavit, ale atypická, a chybová konstrukce vedla k tomu, že lanovka spíše stála než jezdila po takřka 15 let, až v roce 1993 byla firmou Doppelmayr rekonstruována na odpojitelnou čtyřsedačku, stejnou jako ze Špindlerova Mlýna na Pláň - i druhý pokus Transporty Chrudim o dvousedačkovou lanovku skončil fiaskem.
R. Bílek
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
| Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných sedaček (SLO-4) | |
| Výrobní typ : | 4-CLD | stanice UNI |
|
Tažná větev : |
levá | |
| Umístění pohonu : | horní stanice | |
| Systém napínání : | hydraulický v dolní stanici | |
| Přepravní kapacita : | ||
| Šikmá délka : | 1912 m |
|
| Vodorovná délka : | 1842 m | |
| Dolní stanice : | 745 m.n.m. | Špindlerův Mlýn |
| Horní stanice : | 1233 m.n.m. | Medvědín |
| Převýšení : | 488 |
|
| Výkon hlavního pohonu : | 447 kW | |
| Průměr dopravního lana : | 36 mm | |
| Maximální dopravní rychlost : | 5,0
m/s |
|
| Čas jízdy : | 6,6 min | 396 s |
| Časový interval sedaček : | 6 s | |
| Vzdálenost sedaček : | 30 m | |
| Počet sedaček : | 135 | |
| Počet podpěr : | 17 | z toho 1 tlačná |
| Garážování sedaček : | poloautomatické depo v horní stanici, odstavná kolej v dolní stanici | |
| Výrobce : | Doppelmayr | |
| Zařízení je v provozu od roku : | 1994 |
|
| Rekonstrukce byla v roce : | 2011 - nová řídicí elektronika lanovky | |
Soustava kladek lanové dráhy :
| Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
| 1 | 8 | tlačná | 10 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
| 2 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná | 11 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná |
| 3 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná | 12 |
tažná – 6 + 2 vratná – 4 + 2 |
nosná 1) |
| 4 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná | 13 |
tažná – 6 + 2 vratná – 4 + 2 |
nosná 1) |
| 5 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná | 14 |
tažná – 8 + (2
+ 2) vratná – 6 + 2 |
nosná 1) |
| 6 | 2 x 4 | nosnotlačná | 15 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
| 7 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná | 16 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
| 8 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná | 17 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
| 9 | 6 | nosná | |||
|
1) nosná s protikladkami |
|||||
Kontakt :
SKIAREÁL Špindlerův Mlýn, a.s.
543 51 Špindlerův Mlýn
Tel.: +420 499 433 401
Fax: +420 499 433 473
E-mail: skiareal@skiareal.cz
Web: www.skiareal.cz
Technické parametry původní lanovky :
| Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček (SLO-2) | |
| Výrobní typ : | SL-2 | |
|
Tažná větev : |
levá | |
| Umístění pohonu : | horní stanice | |
| Systém napínání : | závažím | |
| Přepravní kapacita : | ||
| Šikmá délka : | 1930 m | |
| Vodorovná délka : | 1867 m | |
| Dolní stanice : | 743 m.n.m. | Špindlerův Mlýn |
| Horní stanice : | 1233 m.n.m. | Medvědín |
| Převýšení : | 490 m | |
| Výkon hlavního pohonu : | 130 kW | |
| Průměr dopravního lana : | 31,5 mm | |
| Maximální dopravní rychlost : | 2,5 m/s | |
| Čas jízdy : | 13 min | 780 s |
| Časový interval sedaček : | 14 s | |
| Vzdálenost sedaček : | 34 m | |
| Počet sedaček : | 125 | |
| Počet podpěr : | z toho min. 2 tlačné | |
| Výrobce : | Transporta Chrudim | |
| Zařízení bylo v provozu od roku : | 1978 | do roku 1994 |
| Rekonstrukce byla v roce : | nebyla | |
Soustava kladek lanové dráhy :
| Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
| 1 | nosná | 15 | nosná | ||
| 2 | nosná | 16 | nosná | ||
| 3 | 17 | nosná | |||
| 4 | 18 | nosná | |||
| 5 | 19 | tlačná | |||
| 6 | 20 | nosná | |||
| 7 | 21 | nosná | |||
| 8 | 22 | nosná | |||
| 9 | 23 | 4 | nosná | ||
| 10 | 24 | 6 | nosná | ||
| 11 | 25 | 6 | nosná | ||
| 12 | 26 | 4 | nosná | ||
| 13 | lan. přechod | 12 | nosná | ||
| 14 |
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku