Sedačková lanovka Velká Úpa - Portášovy Boudy
V roce 2013 oslaví výročí 45 let sedačková lanovka z Velké Úpy na Portášovy Boudy. O pětačtyřicetileté historii lanové dopravy na Portášovy Boudy si povíme více na následujících řádcích. Celá historie se začala psát v polovině 60. let, kdy byla zahájena výstavba jednosedačkové lanovky na Portášovy Boudy. Cílem bylo ulehčit známé dvousedačkové lanovce na Sněžku, která se již tehdy setkávala s obrovským zájmem o přepravu, a také zpřístupnit nové značené cesty na hřebeni mezi Pěnkavčím vrchem a Růžovou horou, což by dále podpořilo turistický ruch v této oblasti. Po kyvadlové lanovce z Jánských Lázní na Černou horu, lanovce na Pláň ve Špindlerově Mlýně a dvou úsecích sedačkové lanovky na Sněžku to tak byla v pořadí 5. lanovka v Krkonoších. Dodavatelem technologie byla tak jako u všech lanovek z této doby chrudimská Transporta. Do provozu byla nová lanovka uvedena v roce 1968 a ulehčila tak rovněž přístup k horské chatě Portášky. Portášovy Boudy představují také alternativní východisko k pěší túře na Sněžku. Během svého provozu prošla lanovka několika rekonstrukcemi, tou největší byla výměna sedaček za nové, modernější konstrukce a úprava hlav podpěr v roce 1983. Později bylo také několik dalších sedaček přidáno, čímž se mírně zvýšila přepravní kapacita. Pohon lanovky byl umístěn v dolní stanici, napínací závaží se pak nacházelo v horní stanici. Na trase bylo lano vedeno přes 24 podpěr, z toho 3 byly tlačné. celý článek >>>>
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
| Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením trojmístných sedaček (SLF-3) | |
| Výrobní typ : | TS-3 | |
|
Tažná větev : |
levá | |
| Umístění pohonu : | dolní stanice | |
| Systém napínání : | hydraulický v dolní stanici | |
| Přepravní kapacita : | 1300 osob/hod | |
| Šikmá délka : | 1464 m | |
| Vodorovná délka : | 1421 m | |
| Dolní stanice : | 708 m.n.m. | Velká Úpa |
| Horní stanice : | 1062 m.n.m. | Portášovy Boudy |
| Převýšení : | 354 m | |
| Výkon hlavního pohonu : | 195 kW | |
| Průměr dopravního lana : | 34 mm | |
| Maximální dopravní rychlost : | 2,5 m/s | |
| Čas jízdy : | 9,8 min | 588 s |
| Časový interval sedaček : | 8 s | |
| Vzdálenost sedaček : | 20,8 m | |
| Počet sedaček : | 142 | |
| Počet podpěr : | 15 | z toho 1 tlačná |
| Výrobce : | TATRAPOMA | |
| Zařízení je v provozu od roku : | 2005 | |
| Rekonstrukce byla v roce : | nebyla | |
| Původ lanovky : | Slovensko - Jasná (Otupné - Luková) (využity pouze některé části - nosná konstrukce dolní stanice, převodovka, rámy sedaček, hlavy podpěr, kladkové baterie, vše ostatní vyrobeno zcela nově) | |
| Rok výroby : | 1986 / 2005 | |
Soustava kladek lanové dráhy :
| Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
| 1 | 8 | tlačná | 9 | 2 x 4 | nosnotlačná |
| 2 | 8 | nosná | 10 | 2 x 4 | nosnotlačná |
| 3 | 4 | nosná | 11 | 2 x 4 | nosnotlačná |
| 4 | 2 x 4 | nosnotlačná | 12 | 8 | nosná |
| 5 | 4 | nosná | 13 | 8 | nosná |
| 6 | 6 | nosná | 14 | 4 | nosná |
| 7 | 4 | nosná | 15 | 4 | nosná |
| 8 | 6 | nosná | |||
| Kladky dolní stanice : 12 (tlačné) | |||||
Kontakt :
Bobolift, spol.s r.o.
Velká Úpa 143
542 22 Pec p. Sněžkou
Tel.: +420 607 775 987, +420 499 736 347
Fax: +420 499 736 172
E-mail: bobolift@mbox.vol.cz
Web: www.skiport.cz
Technické parametry původní lanovky :
| Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných sedaček (SLF-1) | |
| Výrobní typ : | SL-1 | |
|
Tažná větev : |
levá | |
| Umístění pohonu : | dolní stanice | |
| Systém napínání : | závažím v horní stanici | |
| Přepravní kapacita : | 274 osob/hod | původně 304 osob/hod |
| Šikmá délka : | 1459 m |
|
| Vodorovná délka : | 1416 m | |
| Dolní stanice : | 708 m.n.m. | Velká Úpa |
| Horní stanice : | 1060 m.n.m. | Portášovy Boudy |
| Převýšení : | 352 m | |
| Výkon hlavního pohonu : | 54 kW | |
| Průměr dopravního lana : | 28 mm | |
| Maximální dopravní rychlost : | 2,0 m/s | původně 2,2 m/s |
| Čas jízdy : | 12,2 min | 732 s |
| Časový interval sedaček : | 11 s | |
| Vzdálenost sedaček : | 22,5 m | původně 26 m |
| Počet sedaček : | 130 + 3 nákladní | původně 112 |
| Počet podpěr : | 24 | z toho 3 tlačné |
| Výrobce : | TRANSPORTA Chrudim | |
| Zařízení bylo v provozu od roku : | 1968 (vyrobeno 1967) | do roku 2005 |
| Rekonstrukce byla v roce : | 1983 - výměna sedaček, rekonstrukce podpěr | |
Soustava kladek lanové dráhy :
| Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
| 1 | 4 | tlačná | 13 | 4 | nosná |
| 2 | 4 | nosná | 14 | 4 | nosná |
| 3 | 4 | nosná | 15 | 4 | tlačná |
| 4 | 2 | nosná | 16 | 4 | nosná |
| 5 | 4 | tlačná | 17 | 4 | nosná |
| 6 | 4 | nosná | 18 | 4 | nosná |
| 7 | 4 | nosná | 19 | 4 | nosná |
| 8 | 4 | nosná | 20 | 4 | nosná |
| 9 | 4 | nosná | 21 | 4 | nosná |
| 10 | 4 | nosná | 22 | 4 | nosná |
| 11 | 4 | nosná | 23 | 4 | nosná |
| 12 | 4 | nosná | 24 | 4 | nosná |
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku