Sedačková lanovka Železná Ruda - Špičák

Nová neodpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr s rozběhovým pásem nahradila v roce 2005 dva již zastaralé vleky Transporta a Tatrapoma, které způsobovaly problémy hlavně nezkušeným lyžařům. Po více než padesáti letech tak došlo k realizaci výstavby lanovky, kterou měl lyžařský svaz v plánu již v roce 1946. Po dobrých zkušenostech z Tanvaldského Špičáku byla i dolní stanice lanovky na šumavský Špičák realizována v provedení s podzemním pohonem. Vybudování čtyřsedačkové lanovky představuje nejvýznamnější investici v celé historii střediska Špičák a jeho celková přepravní kapacita se zvýšila na 5100 osob za hodinu. Slavnostní zahájení provozu na nové lanové dráze proběhlo 23. listopadu 2005.

Radim Polcer

Průběh výstavby :

  • zahájena demontáž původních vleků Transporta a Tatrapoma (08.04.2005)
  • betonují se patky podpěr (02.06.2005)
  • probíhá montáž podpěr - v dolní části jeřábem, v náročnější horní části vrtulníkem (14.07.2005)
  • na podpěrách jsou již osazeny kladkové baterie (19.08.2005)
  • betonují se základy dolní stanice a dokončuje se nová provozní budova (25.08.2005)
  • usazování vratného lanáče v horní stanici (30.08.2005)
  • usazování poháněcího lanáče v dolní stanici (06.09.2005)
  • první sedačka zavěšená na laně (20.09.2005)
  • probíhá usazování sedaček na lano (03.10.2005)
  • zátěžové zkoušky s pivními sudy (19.10.2005)
  • dokončena výstavba přestřešení dolní stanice (30.10.2005)
  • slavnostní zahájení provozu (23.11.2005)
Zobrazit průběh výstavby"; } else { print "Nezobrazit průběh výstavby"; } ?>

Lanovka je v provozu :

Zimní i letní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením čtyřmístných sedaček a rozběhovým pásem (SLF-4)
Výrobní typ : 4-CLF

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v horní stanici
Přepravní kapacita :  2390 osob/hod
Šikmá délka :  1272 m
Vodorovná délka :  1215 m
Dolní stanice :  863 m.n.m. Železná Ruda
Horní stanice :  1201 m.n.m. Špičák
Převýšení :  338 m
Výkon hlavního pohonu :  249 kW
Průměr dopravního lana : 38 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,6 m/s
Čas jízdy :  8,2 min 492 s
Časový interval sedaček :  6 s
Vzdálenost sedaček :  15,7 m  
Počet sedaček :  164  
Počet podpěr :  16 z toho 3 tlačné
Výrobce :  Doppelmayr
Zařízení je v provozu od roku : 2005  
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 8 tlačná 9 12 tlačná
2 8 tlačná 10 tažná – 8
vratná – 6
nosná
3 tažná – 10
vratná – 8
nosná 11 tažná – 10
vratná – 8
nosná
4 tažná – 6
vratná – 4
nosná 12 tažná – 8
vratná – 6
nosná
5 tažná – 8
vratná – 4
nosná 13 tažná – 10
vratná – 8
nosná
6 tažná – 6
vratná – 4
nosná 14 tažná – 12
vratná – 10
nosná
7 tažná – 6
vratná – 4
nosná 15 tažná – 8
vratná – 6
nosná
8 tažná – 6
vratná – 4
nosná 16 6 nosná

 

  Fotogalerie

 

   Videogalerie

 

Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

Sport Service spol. s r.o.

Špičák na Šumavě

340 04 Železná Ruda

Tel.: +420 376 397 567, +420 376 397 167

Fax: +420 376 397 167
E-mail: info@spicak.cz

 

Web: www.spicak.cz

 

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku