V jedné starší diskuzi bylo zmíněno Háčko ve Francii, které má šest zalomení trasy. Než jsem ho konečně našel na webu francouzských lanovkářů remontees-mecaniques.net, setkal jsem se s několika technicky zvláštními až kuriózními variantami těchto vleků, ze kterých jsem sestavil jakýsi TOP 10:
10. Auris en Oisans – Fontfroide 1 (Montaz Mautino, 1971)
Příloha:
fontfroide spojeny.jpg [ 173.33 KiB | Zobrazeno 18028 krát ]
Háčko Fontfroide 1, dnes již nahrazené šestisedačkou, bylo vybaveno pro tento typ vleků neobvyklým prvkem - mezistanicí, instalovanou zhruba v polovině jeho trasy. V čase pořizování snímků mezistanice již nebyla v provozu, unašeče jí procházely bez odpojení. Podobně tak již nebyl znám její původní účel. Byla plánována pravděpodobně jako záloha pro případ nedostatku sněhu v nižších polohách.
9. Valmeinier - Combe (Montagner, 1983)
Příloha:
combe spojeny.jpg [ 99.44 KiB | Zobrazeno 18028 krát ]
Rovněž toto Háčko již bylo nahrazeno lanovkou, a to částečně i kvůli méně zkušeným lyžařům, kteří byli jen s obtížemi schopni překonat jeho divokou trasu. Z celkem čtyř zalomení nejvíce jízdu zpestřovalo to druhé, přičemž prudká změna směru byla spojena i s výrazným nárůstem sklonu trasy.
6-8. Pra Loup – Sestrière (Poma, 1970)
Les Houches – Plancerts (Montaz Mautino, 1975)
Saint-Jean-d'Aulps – Esserailloux (Poma, 1975)
Příloha:
6 spojeny.jpg [ 212.01 KiB | Zobrazeno 18028 krát ]
O šesté místo se dělí tři vleky, u kterých, oproti obvyklému uspořádání, plní dolní stanice funkci napínací a horní poháněcí. Tato varianta byla volena obvykle s ohledem na snadnější přístupnost poháněcí horní stanice pro technickou údržbu.
5. Les Houches – Table d´Orientation (Poma, 1970)
Příloha:
table spojeny.jpg [ 142.52 KiB | Zobrazeno 18028 krát ]
Další kuriozita z Les Houches využívá pro pohon i napínání pouze stanici horní. Účel či příčinu tohoto neobvyklého řešení se nepodařilo zjistit.
4. Montgenèvre – Chenaillet (Montaz Mautino, 1969)
Příloha:
chenaillet spojeny.jpg [ 147.36 KiB | Zobrazeno 18028 krát ]
Tento dnes již nahrazený dvojvlek Petit Chenaillet/Grand Chenaillet byl zajímavý svými portálovými podpěrami. Je zvláštní, že v tyto atypické podpěry měl delší vlek i na celém zbytku trasy, nad horní stanicí vleku kratšího.
3. Le Devoluy – Serre Lacroix (Montagner, 1980)
Příloha:
serre lacroix spojeny.jpg [ 222.46 KiB | Zobrazeno 18028 krát ]
Původně hledaný nejpokroucenější vlek se mezi kuriozitami nakonec umístil na bronzové pozici. Zalomení trasy je na vleku celkem šest, z toho pět na tažné a jedno na vratné větvi. Celkový počet podpěr na obou větvích je třináct, zalomení tedy nese skoro každá druhá. Zvolené konstrukční řešení je důsledkem značné nepravidelnosti terénu, které umožnilo vést přímo pouze vratnou větev. Další specialitou vleku je umístění pohonu na horní stanici.
2. Metabief – Tertre (Montaz Mautino, 1960)
Příloha:
tertre spojeny.jpg [ 224.46 KiB | Zobrazeno 18028 krát ]
Některá Háčka byla původně koncipována jako lehké přenosné vleky. Podpěry vleku Tertre jsou snadno demontovatelné, čehož bylo využíváno během léta při sklizni sena. Hlavním nedostatkem podpěr bylo slabé ukotvení, které neumožňovalo jejich použití jako tlačných, a také nižší životnost. Při nedávném zkrácení vleku pak byly „trojnožky“ definitivně nahrazeny klasickými tubulárními podpěrami.
1. Moûtiers – Grande Casse (Poma, 2007)
Příloha:
grande casse spojeny.jpg [ 206.78 KiB | Zobrazeno 18028 krát ]
Zřejmě žádné Háčko na světě se nemůže pochlubit tolika superlativy, jako vítěz TOP10: délka 50 m (nejkratší trasa), převýšení 1 m (nejmenší výškový rozdíl), devět unašečů (nejnižší počet unašečů), 2 podpěry (nejnižší počet podpěr), a zřejmě by se daly najít i rekordy další (jako třeba lom v nejmenší vzdálenosti od dolní stanice – 5 metrů). Plně funkční vlek ve svém areálu postavilo jako didaktickou pomůcku „horské“ střední učiliště Ambroise Crozat v savojském městečku Moûtiers. Vlek si můžete zblízka prohlédnout i zde:
https://www.google.cz/maps/place/Mo%C3%BBtiers,+Francie/@45.481561,6.527404,3a,75y,61.48h,92.7t/data=!3m4!1e1!3m2!1sLyiIEtCq9fPzb7m6kDx8Fw!2e0!4m2!3m1!1s0x478bd5da795ccccf:0xb8d735c3d225e8b8